#27 - Vertrouwen winnen op 12.000 kilometer afstand
[00:00.7]
Welkom bij de recruiter aan het woord. Mijn naam is Joris Verhoeven. In deze podcast voer ik inspirerende gesprekken en deel mijn inzichten over het mooiste vak dat er is. Recruitment. Blijf luisteren en ontdek hoe jij het verschil kunt maken.
[00:20.2]
Welkom Jessica en Glycinda. Super leuk dat jullie er zijn. Helemaal vanuit Zuid-Afrika. We hebben het in de voorbespreking al gehad over jullie mooie land waar jullie vandaan komen en dat ik daar heel graag op vakantie ga. Zeker in de toekomst nog een keer naartoe ga.
[00:36.7]
Ik vind het erg leuk dat jullie naar Vught zijn gekomen. En jullie zijn hier omdat jullie zijn genomineerd voor de meest invloedrijke recruiter 2025. Allebei! Als collega's van Ur Olavs Globetrotters, spreek ik dat goed uit?
[00:52.6]
Ja, ja, ja. En jullie zijn allebei genomineerd in de categorie Agency Recruiters. En daar gaan we het nu over hebben in dit half uur. Prima! Jessica, kun jij jezelf heel kort voorstellen? Ja, tuurlijk. Ik ben Jessica Liebenberg.
[01:09.6]
Ik kom vanaf Zuid-Afrika. En huidiglijk heb ik meer dan twaalf jaar experience in een recruitmentbedrijf. Ik specialiseer meestal in IT, maar sinds ik in Nederland ben, doe ik wel verschillende vakgebieden.
[01:32.8]
En waarom ben je naar Nederland gekomen? Voor mij was het wel een goede gelegenheid voor internationale ervaring. Zijn werk is een groot deel daarvan. Ik heb altijd gedroomd over Nederland en hoe het zal zijn om hier te blijven en hier te werken.
[01:56.5]
Voor mij echt een droomland. En dat is ook zo, want je woont 18 maanden nu in Nederland. Ja, precies. Voelt het nog steeds als een droom die is uitgekomen? Elke dag, elke dag. Wow, dat is gaaf, dat is gaaf. Nou, leuk. En jij Glicinda, hoe lang woon jij al in Nederland? Ik woon nu een jaar, een paar maanden.
[02:14.0]
Ja, en hoe is jouw gevoel? Ik vind het super, super leuk. Ik wil gewoon niet terug naar Zuid-Afrika. Ik hoop niet dat mijn familie deze filmpje kijkt. Dat zullen ze ook wel weten, denk ik toch? Hoe dat je hier voelt. Ja, het is gewoon super, super leuk hier.
[02:29.6]
En ben jij ook voor het werk hier naartoe gekomen? Zo, mijn man heeft een baan in Nederland gekregen. Ik heb overgekomen op de partnervisa. En ja, sinds verleden jaar december. Het is vandaag eigenlijk mijn 1 jaar anniversarie bij ERO Love's Glamour Trotters.
[02:45.9]
Oh, wat leuk. Nou, gefeliciteerd. Dankjewel. En Jessica die werkt al twaalf jaar in recruitment. Heb jij ook al meer recruitment ervaring? Ja, ik heb meer dan vier jaar ervaring in recruitment. In Zuid-Afrika was mijn focus meer op juristische recruitment.
[03:01.6]
En nu in Nederland IT, Financiën en ingenieurswijze technische vacateres. Hartstikke leuk. Nou, en ik vind het ook heel erg leuk om een duo podcast op te nemen. Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Dus we improviseren nu een beetje.
[03:17.5]
De derde microfoon viel uit. Maar dat gaat helemaal goed komen. Nou, in het kader van jullie nominatie, worden er ook juryvragen gesteld.
[03:32.7]
En die nemen we ook als basis voor nu. En ik vraag me af, Glycinda, hoe geef jij invulling aan transparantie richting zowel je kandidaten als opdrachtgevers in een toch wel commerciële omgeving? Want het is toch wel, de agency is een commerciële omgeving.
[03:48.1]
Hoe doe jij dat? Ik denk in ons geval is het super, super belangrijk om transparant te zijn op alle momenten. Het is niet alleen dat we iemand plaatsen in een nieuwe faculteer, 15 minuten van waar je nu woont.
[04:03.7]
Wij brengen Zuid-Afrikaners vanaf Zuid-Afrika naar Nederland. Dus we moeten gewoon transparant zijn over de hele emigratieproces, documentatie, E&I wetgeving, de klantens verwachtingen. De kandidaten moeten alles in alle tijden weten.
[04:23.0]
Ze moeten geïnformeerde... Omdat ze letterlijk de stop maken van Zuid-Afrika hier naartoe. En dat is echt niet makkelijk. Het is wel heel veel stress en emotie wat in emigratie gaat. Ook al kiezen ze er zelf voor.
[04:38.8]
Het blijft spannend en emotioneel. En stressvol, erg stressvol. En wat het wel leuk aan de kandidaatkant maakt, is dat wij zelf ook door de immigratieproces hebben gegaan. Dus we weten gewoon van alles.
[04:54.8]
En dat maakt het ook makkelijk om transparant te zijn over alle vlakken. Aan de klantenkant, dat is natuurlijk ook zo. Het is kandidaten die vaak met hun familie overkomen naar Nederland. Dus je moet ook transparant zijn tegenover je klant.
[05:11.0]
Gewoon voor ze zeggen, eerst is de markt, is het mogelijk om deze type kandidaten in Zuid-Afrika te vinden. Gewoon realistisch zijn erover. En twijfels om ook aan je klant de relevante inlichting te geven.
[05:26.7]
Het is niet net een persoon die overkomt. Zij heeft verwachtingen, kinderen. Ja, er komt een heel gezin over. Ja, dus transparantie, eerlijkheid. Dat is gewoon de tijd de dij. Dat is geen vraag moet je of moet je niet.
[05:42.6]
Je moet het doen. Wij spelen ook echt een rol bij de klant als een partner, want wij moeten wel adviseren over de markt in Zuid-Afrika. Gaan wij deze schil kunnen vinden in Zuid-Afrika?
[06:00.0]
Is dat niet iets wat daarvoor komt? Wij moeten heel dicht bij de klant blijven, maar ook bij de kandidaat. Allebei handen vasthouden. Zoals een moeder met twee kinderen. Ja, dan heb je een tuinschipje, een gezin en dan heb je nog de kandidaten en de hiringmanagers die je ook echt letterlijk meeneemt in het hele proces.
[06:24.7]
Precies. En voor ons eindigt dat niet alleen op wanneer de contract getekend is. Dan begint de hele proces van immigratie en dat kan tussen 6 tot 8 maanden duren.
[06:42.5]
Vanaf contractdekken tot landen in Nederland. Wow, nou dat is inderdaad wel echt een ander spel dan wanneer je in de Nederlandse markt iemand haalt die een kwartier of een half uur moet rijden om naar zijn nieuwe baan te gaan.
[07:00.8]
Ja, onze kandidaten moeten 12.000 kilo's verder rijden. En wat is de reden waarom een bedrijf kiest om met iemand uit Zuid-Afrika te werken? Zijn er specifieke redenen voor? Ik denk ten eerste is de integratie voor de Zuid-Afrikanen makkelijker.
[07:20.2]
Vanwege de Afrikaans. Het is voor ons... En daar bedoel je de taal mee? Ja, ja, ja. Want voor de luisteraar, jullie spreken nu Afrikaans. Nederlands. Wel Nederlands. Met een Afrikaanse uitzicht. Maar het is Afrikaans, hoor. Wij noemen het Nederkaans. Oké.
[07:36.6]
Ja, ik denk de integratie voor iemand uit Zuid-Afrika is makkelijker, omdat we Nederlands vanaf het begin goed kunnen begrijpen. Het is gewoon de terugspreker waar we een beetje meer moeite hebben. En Zuid-Afrika's kandidaten, ja, wij zijn gewoon harde werkers.
[07:57.2]
Ik denk dat Zuid-Afrika goede kwaliteit mensen biedt, dat moet ik zelf zo zeggen. En ook goede schilden komen vanuit Zuid-Afrika. Wat voor schilden bijvoorbeeld? Zoals vooral in de IT-veld.
[08:12.6]
Heel veel talentvolle developers, cybersecurity consultants. Ja, noem maar. Meerdere van deze schilden komen wel vanuit Zuid-Afrika. Aan de engineeringkant ook, heel goede electrical engineers.
[08:29.5]
En dat is ook wat Nederland nodig heeft om hier te kunnen werken. Wij krijgen gewone klanten die naar ons komen als ze niet een zekere skill in Nederland kunnen vinden.
[08:47.4]
Wij krijgen echt de heel moeilijke faculteren, maar wij zien dat als een leuke challenge. Daarom denk ik gebruiken Nederlandse maatschappijen wel Zuid-Afrikaans.
[09:06.3]
Het zijn allemaal wel Nederlandse bedrijven met wie jullie werken, dus ook Nederlandse hiring managers. Jessica, wat is de laatste reactie die jij van een hiring manager hebt gekregen? Dat je denkt van wauw, dit is wel echt een gave review zeg maar. Ja, zo.
[09:22.2]
Eigenlijk grappig, de laatste klantenmeeting, wat ik bijgewoond heb. Mijn klant heeft me zo gekeken en gezegd, ik begrijp jou eigenlijk niet helemaal zo goed. In ieder geval. Wat zeg jij? Dan zei de klant tegen jou?
[09:40.1]
Ja, ja, ja, met de Nederlands. Ik voelde me heel trots en ik zei, ja, jij begrijpt mij toch wel goed. Nee, eigenlijk niet zo goed. Ik moest wel een stapje terug nemen en zeggen, oké, kom ik praat iets wat langzamer en probeer harder.
[10:00.0]
En toch heeft het wel gelukkig op de oude einde. Ja, ja, ja. Oké, oké. En een kandidaat, Glycinda, die jij hebt geplaatst. Wat voor review heeft diegene jou gegeven waar je trots op bent? Dat is een goeie.
[10:16.4]
Ik heb onlangs een couple geplaatst en die heeft in augustus naar Nederland verhuizen. Dus ze zijn verloofd en ze beiden wonen in Almeloon. En we hebben ook onlangs elkaar gesproken en zij is super super dankbaar voor de gelegenheid.
[10:37.6]
Ze zei ook dat de dienst dat we bieden super professioneel is en dat we ook gewoon de hele proces echt zijn handen vasthouden.
[10:52.4]
Dat is voor mij geweldig want het is ook super leuk om een plaatsing te maken. Maar om ook de kandidaten in persoon in Nederland te ontmoeten en de terugvoer te krijgen. En te zien hoe gelukkig zij is. Want je hebt ze allemaal online gesproken en dan komen ze weer.
[11:08.9]
Dat ben ik super trots op. Om ook een persoon hier te zien en juist zo gelukkig. Ik voel een beetje zoals een stalker, want ik ben gewoon te checken. Waar zijn ze nou? Wat doen ze nou? En ze is de hele tijd aan... Ze waren naar...
[11:25.1]
Ik kan me niet goed het dorpje herinneren, maar ze travel gewoon overal. En ik vind het super super leuk. Ze zijn in Nederland aan het verkennen nu. Ja, en zij zijn super super blij met Nederland. Dus nu eerst een paar maanden, maar...
[11:40.5]
En je hebt ze allebei geplaatst. Alleen de man, en hij heeft zijn verluifte op de partnervisa meegebracht. Wij horen gereden van kandidaten dat wij wel een groot verschil in hun leven inbrengen.
[12:00.7]
Dat is voor de meeste Zuid-Afrikaners wat wij wel oorbrengen. Het is ook echt een droom om naar Nederland te komen en om deze leefstijl te komen ervaren. Om dat te horen en een kandidaat wat voor jou zeggen, ja Jess, you made my dreams come true.
[12:22.1]
Dat is echt een goede gevoel. Dus jullie zijn niet alleen invloedrijk, maar ook heel erg impactful. Jullie maken echt impactvol. Aan het i van de meer staat bij jullie voor impactful in plaats van invloedrijk. Kun jij een situatie beschrijven waarin je kwaliteit en eerlijkheid conflicteren met een commercieel belang en hoe je daar dan mee om bent gegaan?
[12:50.0]
Je is beslist, sorry over dat. Ja, het gebeurt soms dat een klant heel urgent een kandidaat wil hebben. En ze zoekt dat nu en niet later.
[13:07.6]
En dat heeft al gebeurd waar wij op offerstadium zijn. Maar dan krijg ik het gevoel van de kandidaat dat hij of zij nog niet recht voor deze grote move. En als dat gebeurt, moet ik wel heel transparant met de klant zijn en zeggen, ik weet en ik begrijp dat je wel deze positie urgent wilt vullen, maar de kandidaat is nog niet recht voor dat.
[13:38.2]
Kom, schrijf de kandidaat nog een maand ofzo, net om gewend te raken aan de ideeën van immigratie. En dat gaat soms tegen de commerciële kant. Want dan heb je wel kandidaten die eventueel sneller zouden kunnen, dus je zou dan eerder aan de klant kant kunnen zeggen van Als jij snel wil, dan heb ik wel een andere kandidaat.
[14:06.0]
Maar je gaat dan voor de kwaliteit van de kandidaat die een maand later kan komen. Omdat je vindt dat dat een betere match is. Omdat wij vragen van onze kandidaten om al hun wortels. vanaf Zuid-Afrika op te brengen en dan weer...
[14:24.2]
...hebben en houden achter te laten. Ja, en hier te komen, settle, zeg maar. Dat is echt een grote vraag en dat is echt een grote besluit. Jij lost jouw hele familie achter en jij komt naar een nieuw land waar je niemand kent.
[14:44.9]
Dat is ook wat moeilijk voor kandidaten. Wij moeten echt zeker maken dat de kandidaten die wat wel oorkomen, dat ze wel gaan blijven. Wij willen ook niet een kandidaat bij een klant zetten, dat alleen maar oorkomt om niet in Nederland te komen en dan snel weer te schrijven.
[15:10.1]
Want gebeurt dat wel eens, dat je iemand naar Nederland haalt die dan heel snel jullie gebruikt om inderdaad hier te zettelen? En dan jullie klant gebruikt als zijnde. Dan heb ik werk en dan ga ik van daaruit nieuw werk zoeken. Gelukkig in Touchwood heeft dat nog niet gebeurd.
[15:28.5]
Onze kandidaten blijven bij de klanten. Maar wij zijn geen sci-fi spammers. Wij presenteren gewoon kandidaten die we ook in geloven. En ik denk dat maakt het ook belangrijk. Want we sturen niet duizenden sci-fi's.
[15:45.3]
Je neemt gewoon de eerste beste persoon in dienst en twee dagen gaat ze weer. Dus als we iemand plaatsen, investeren wij heel veel tijd om zeker te maken dat ze gaan blijven. En het is de juiste persoon.
[16:00.5]
Ja, wanneer ze ook beginnen bij een bedrijf, heeft onze directeur ook elke zes weken een incheck met de kandidaat en elke drie maanden met de klant en de kandidaat erbij. En ik denk dat helpt ook om zeker te maken dat alles wel goed verloopt.
[16:16.2]
En wij doen ook tussendoor onze eigen check-ins. Soms wil een kandidaat niet iets tegen de directeur van het bedrijf zeggen, maar wel tegen ons. Ik denk soms maakt het een beetje gemakkelijker dat we ook Zuid-Afrikanen zijn.
[16:31.7]
Dus ja, ik denk dat... Ja, wij investeren genoeg in heel veel tijd. En meer tijd. En onze kandidaten. En ook daarna. Heb je één seconde? Ga eventjes heel snel.
[16:47.4]
Nederlanders doen het niet zo goed vandaag. Heel veel Amerikaanse woorden. Maar ja, het komt goed.
[17:07.3]
Daar ben ik weer. Ja, prima. Ik denk ook dat het voor ons heel erg belangrijk is om wel goede relationships te bouwen met onze kandidaten. Omdat wij wel de adviseur worden door deze proces.
[17:27.1]
Wij krijgen kandidaten die bellen en zeggen, ik ben nu niet zeker. Wat pak ik? Wat los ik? Het Nederlandse plan. Thuis, thuis. Ja, kan ik een druiger krijgen?
[17:42.4]
Ja, tuurlijk. Nu normaal, joh. Jullie richten hun huis ook mee in? Nee. Niet helemaal de huis? Nee, nee. Eén van onze klanten onlangs heeft eigenlijk... Ons heeft twee kandidaten bij hetzelfde bedrijf geplaatst.
[17:59.0]
En de klant heeft de initiatief genomen om de huis op te richten. Maar het is niet in elke geval hetzelfde. Maar ja, wij begeleiden ze wel en waar om dingen te kopen.
[18:14.2]
Kringloopwinkels, niet nieuw. En jullie gaan ook echt mee naar een winkel om spullen te kopen. Hoeveel mensen plaats jij op jaarbasis? Dat is moeilijk te zeggen. Omdat het ook zo lang duurt. Je kan bijvoorbeeld nieuwe contracten maar eerst volgend jaar starten.
[18:34.0]
Maar om je een idee te geven, ERO Love bestaat nu vijf jaar, sinds 2020. En tot nu toe hebben we over 400 Zuid-Afrikanen naar Nederland gebrengen. 400 in vijf jaar, dat is bijna 100 per jaar.
[18:49.8]
Het is niet Your I Love, maar onze directeuren hebben in hun carrière al over 400 Zuid-Afrikaners overgebracht. Voor het geluidbedrag zelf denk ik dat het misschien 200 is.
[19:07.9]
Sinds 2020? Ja, ja, ja. Oké. Nou, hier zijn er drie recruiters, zeg je? Ja, ja. Dus dan is het per recruiter bijna honderd. Het is heel veel. Dus per jaar is dat even twintig per jaar per recruiter.
[19:23.8]
Ja, ja, precies. En jullie begeleiden de mensen ook echt met het aanschaffen van bepaalde spullen, daarin adviseren en heel dat... Het emigratieproces. Wij hebben ook een relocation manager die gereeld meetings met de kandidaten doen en ook voor ze advies geven van warme spullen te kopen.
[19:48.0]
Je moet naar de gemeente voor deze documentatie, naar de bank voor dit en al die dingen. Dat is ook wel fijn, want als dat ook allemaal bij jullie zou komen, dan wordt het wel heel veel natuurlijk. Heel druk, heel laai. En U-Design qua... After sales is niet het juiste woord, maar goed, in agency wordt het wel vaker gebruikt.
[20:08.8]
Het natraject, het nazorgtraject, dat is bij jullie natuurlijk ook wat intensiever dan wanneer je iemand die in Horen woont en in Enkhuizen gaat werken, zeg maar.
[20:25.9]
Want hoe ziet dat nazorgtraject eruit, Jessica? Ik begrijp niet helemaal de vraag. Wat doen jullie dan als recruiter nog?
[20:49.6]
Om zeker te maken dat het wel goed gaat. Oké prima, goede vraag. Voor ons is het echt heel belangrijk. Wij moeten zeker maken dat de kandidaten goed bij de klant inpassen.
[21:05.4]
Dat de kandidaten wel goed integreren in Nederland. Wij volgen Heel vaak op met een kandidaat, zeg maar in Whatsapp of maar in Bel. Om net te horen, hoe gaat dat nou eigenlijk?
[21:23.3]
Doet jullie goed? Is er enige iets waarmee jullie last van hebben of moeilijk vindt? Hebben jullie al met jullie bierman gesproken? Oh, dat soort basisdingen. Ja, kleine dingetjes, maar wel een groter impact op de kandidaten leven aan deze kant.
[21:46.5]
Wij helpen ook kandidaten om zorgverzekering te regelen, water en gas, bankrekeningen enzo. Ik zal zeggen 360. Ja, echt 360 graden.
[22:03.2]
En op werkgebied, Glicinda, wat doe je dan extra omdat ze uit Zuid-Afrika komen? Want Jayce graag heeft aan van bankrekening en informeren naar de buren, dat ze al kennis hebben gemaakt. Wat doe je op het gebied van werk? Wat doe je daar extra?
[22:19.7]
Bedoelende voor met, ja, ik denk niet dat ik dat te begrijpen heb. Stel ze beginnen op 1 december. Iemand is gisteren begonnen. Wat Jessica zegt, die zegt van dan attenderen we ze in de eerste weken van heb je de buren al ontmoeten? We openen een bankrekening mee.
[22:37.8]
Dat beetje, de sociale zaken neem je ze in mee. En als het gaat om het werk, wat doe je extra richting hun baan om ze daarin te goed te volgen? Ja, we checken ook de eerste dag, hoe was je eerste dag?
[22:53.4]
Wie heb je ontmoet? Heb je al met je collega's gesproken? Was het alleen je manager, je teamlead? En ja, we volgen gereeld op om te checken, weet je, hoe gaat het nou eigenlijk? En we vinden het ook zo grappig, want vanwege de Nederlanders gebeurt het ook vaak dat er een beetje van misverstand is.
[23:15.2]
Ja, miscommunicatie. Ja, het is ook een grappige manier. Wij denken we zeggen iets, maar het betekent iets helemaal anders in Nederlands. De Afrikaanse woord is niet dezelfde betekenis in Nederlands. Kun je een voorbeeld noemen?
[23:31.6]
Oké, hier wat wel goed is. Wij hadden een kandidaat die ons belde en zei, ik heb pas iets gedaan. Ik zei, ja, wat? En zij zei, ja, ik heb in een meeting gezeten en ik zei, verschoon mij.
[23:51.1]
Ik ben Patrick, ja. En wat bedoel je? Afrikaans betekent dat, excuse me, pardon. Ik ben pas terug, ofzo terug, ofzo. Maar in het Nederlands eigenlijk helemaal iets anders.
[24:10.7]
Zo'n klant was ook zoiets van, ik ga je niet verschonen. Maar waarom niet? Dat vindt het wel goed om ze te volgen, om daar ook te helpen. En dat is ook een andere ding.
[24:27.0]
Een van onze diensten is het Nederlandse lezen. Op het moment dat een kandidaat een offer of contract tekent, dan starten zij alvast in Zuid-Afrika met het Nederlandse lezen. En dit helpen ze ook vaak, op het baan natuurlijk, om de collega's te begrijpen, met klanten in gesprek te gaan.
[24:45.0]
En ja, dat checken we ook. Hoe gaat het met je Nederlandse lessen? Onze directeure, die Nederlands fluent is, zal haar Nederlands checken. Want wij kunnen denken, ja, het is gewoon prima. En dat is niet juist. Maar wij geven ook advies tegen onze kandidaten.
[25:06.8]
Nederlanders zijn echt direct. You guys say something as it is. Zeg het zoals het is. Zuid-Afrikaanisch is echt niet zo. Wij sugarcoaten gewoonlijk iets en zeggen dat wel iets zachter.
[25:26.0]
We praten te veel. Ja, wij praten waay te veel. We komen niet tot het punt. We pakken het er mooi in, zeg maar. Ja, ja, precies, precies. Maar een Nederlander is glad niet zo. Dat is altijd direct en rechtheid. Dat is wat we bedoelen, ja. Precies, precies.
[25:42.4]
Voor van onze kandidaten is dat een beetje overwhelming. En dan denk je... Ik denk niet mijn manager houdt veel van mij of vindt mij like ofzo, maar dat is echt niet het geval. En hoe lang volgen jullie iemand, als iemand gaat beginnen?
[26:02.8]
Voor 12 tot 18 maanden. Wij werken ook op een datavast. O, dus komen jullie in dienst? Ja, ja. Dat geeft ons de opportunity, de geleentheid, om wel dan met deze kandidaten deze pad te lopen.
[26:21.7]
En wij weten dan wanneer, dat komt bij twaalf of achttien maanden, dat deze kandidaat goed ingezetteld is. Hij is gelukkig, het gaat goed bij de maatschappij, het gaat goed thuis. Dan kunnen wij gewoon maar zeggen, oké, het gaat goed.
[26:38.4]
Maar een andere ding wat wij ook doen, is elke jaar hebben wij een gluiptratenfeest. Een braai. Een barbecue. Ja, ja, ja. En wij nodigen al onze glauwbetrouwers uit die wij al ooit hebben gebracht.
[26:59.4]
Dat is echt een grote feest elke jaar. En dat is zo leuk om kandidaten te zien die al vijf jaar hier zitten, vier jaar of zo. En ook zij geven elkaar heel veel advies.
[27:15.5]
We hebben gisteravond een online quiznight gehad voor Sinterklaas, voor de Zuid-Afrikanen, om ze ook van de tradities in Nederland te leren. En wat ik heel veel houd van van Nederland is de verschillende tradities.
[27:40.3]
Zoals Halloween in Sint Maarten en natuurlijk Sinterklaas. Dat is echt bijzonder. Wij delen dat ook graag met onze kandidaten. Dat ze ook weten dat de kinderen aan je deur gaan kloppen.
[27:57.7]
Ja, wat moet ik dan doen? Ik vind dat zo geweldig. De kleine kindjes die komen zingen. Sint Maarten, of met Helween, of met Drie Koningen. En het is natuurlijk een paar van de dingen is ook voor ons nog nieuw. Wij leren ook gewoon iedere dag.
[28:14.8]
Iedere dag, ja. Leuk hoor, heel leuk. We gaan naar de tijd kijken, want we gaan richting een afronding. Maar ik vind het wel heel erg leuk om te horen hoe anders dat het ook eigenlijk gaat. Maar eigenlijk ook wel hoe vergelijkbaar een recruitment proces is.
[28:31.0]
Even los van dat er een totaal andere en als iemand begeleiden vanuit zijn wortels, wat jij zei Jessica, om te ontwortelen in Zuid-Afrika. Want hier in Nederland te wortelen is echt wel heel anders dan in Nederland. Maar het proces, dus ook iemand op de eerste werkdag, wel hoe het is gegaan.
[28:52.4]
in die basis volgen dan zie je wel veel gelijkenissen. Ik vind het heel leuk om te zien en ook hoe je die mensen bij elkaar brengt. Ja, heel gaaf. Echt leuk. Hebben jullie nog een boodschap aan jullie collega recruiters? Op welke manier zouden zij hun werk kunnen doen in jullie beleving om invloed uit te oefenen naar hun kandidaat of hiring manager.
[29:15.5]
Ik liet zien, daar heb jij een bepaalde boodschap of iets wat je denkt van nou, dit is wat ik altijd doe en ja, daarmee oefen ik echt wel invloed uit. Ik denk dat het belangrijkste is om te onthouden dat je gewoon een mens is en dat kandidaten ook mensen zijn.
[29:33.4]
Achter de cv is er een persoon, een familie en aan de andere kant dat jij een mens moet blijven. Dat je het AI het neemt over. Je moet het gebruiken tot je voordeel, maar niet laten het alles overnemen.
[29:50.1]
Je moet gewoon jezelf blijven en ook onthouden dat mensen mensen zijn. Ja, dus dat mensenstuk in recruitment is heel belangrijk. Ja, recruitment bevalt de purpose. Daar oefen je invloed mee uit. Helemaal eens. Jessica, heb jij nog eentje die je mee wil geven?
[30:07.2]
Ja, ik zal zeggen blijf altijd jezelf. Blijf authentiek. Het is erg belangrijk. Je werkt met mensen, je werkt met dromen, je werkt met lijvens. En elke persoon met wie je praat heeft wel een story.
[30:24.8]
heeft wel een verhaal over hun lijf en zo. Blijf gewoon maar de een die wel authentiek is met je kandidaten. Geef altijd feedback, terugkoppeling aan je klant, aan je kandidaten.
[30:44.5]
Het is zo snel dat een recruiter echt een slechte naam krijgt, omdat een kandidaat goest ofzo. Zou onthouden altijd om feedback te geven. Ja, een hele goede aanvaller.
[31:00.1]
Of een kandidaat nou moet emigreren of niet. Ben er, informeer ze, houd ze op de hoogte. Of het om een emigratie gaat, of het gaat om het veranderen van een baan. En vragen waar ze blij van worden.
[31:18.8]
Dat vind ik ook een hele goede omdracht. Authentieke, niet ghosten, houden op de hoogte. De partner die de guidelines schrijft, die helpt, moet niet achter het geld aan gaan.
[31:37.1]
Geld komt, geld gaat, maar dat is de impact. Wat jij maakt op een andere persoon, zijn lijf en zijn carrière. Ja, en dat moet je je beseffen als recruiter, dat je dat voor iemand doet en dus neemt dat ook serieus.
[31:53.9]
Ja, precies. Mooi. Dank jullie wel. Ik vond het heel erg leuk dat jullie hier uit Aten zijn geweest. En wij gaan elkaar heel snel zien en we blijven elkaar sowieso tegenkomen. Ja, precies. Dankjewel Joris. Het was super leuk om met jou te spreken vandaag.
[32:10.3]
Leuk, vond ik ook. Helemaal religieus. Dankjewel. Ik was zo Sjuri weer achter, maar het was eigenlijk slecht lopen. Ja, dankjewel. Heel goed gegaan. Zoveel Afrikaanse en Engelse barmen komen. Voor iedereen is dat leerzaam.
[32:25.6]
Ik vind het heel goed dat we dit zo hebben gedaan. Dankjewel. Heb jij een vraag over het proces? Of wil je gewoon insparren over het mooiste vak dat er is? Neem dan gerust contact op met Joris via zijn site jorisbeverhoeven.nl.
[32:43.3]
Let op de B naar Joris.
Makers en gasten