#24 - 0% afwijzen, kan dat?

[00:00.7]
Welkom bij de recruiter aan het woord. Mijn naam is Joris Verhoeven. In deze podcast voer ik inspirerende gesprekken en deel mijn inzichten over het mooiste vak dat er is. Recruitment. Blijf luisteren en ontdek hoe jij het verschil kunt maken.

[00:20.1]
Andreas, welkom. Dank je wel, Joris. Daar zitten we weer. Daar zitten we weer. Voor de derde keer. Precies. Helemaal goed. Superleuk. Ik vind het echt superleuk dat dit naar aanleiding is van de meest invloedrijke recruiter 2025. Want jij als podcastmaker.

[00:37.7]
bent ook genomineerd en dat vinden wij super gaaf. En daarom vind ik het een nog grotere eer dat jij hier nou zit om met mij deze podcast op te nemen. Dus welkom. Nou, dank je wel, Joris. Ik vind het net zo'n grote eer, want ik had het helemaal niet verwacht. Want ik had eigenlijk zelf een berichtje gestuurd van nou, ik vind deze mensen, die verdienen het om genomineerd te worden.

[00:59.7]
En toen kreeg ik van jou een berichtje. Nou, jij bent genomineerd. Dus heel grappig. Leuk. Ja, zo lopen dingen. Ik kan me dat bijna niet voorstellen, maar er zullen kijkers en luisteraars zijn die je nog niet kennen of nog niet heel goed kennen. Wie ben jij? Ja, dat is een diepe vraag.

[01:16.5]
Maar als we het op het professionele houden, dan ben ik podcastmaker. Ooit begonnen in de arbeidsopmiddeling bij raakpersoneel in 2016. Was ik eerst marketingmanager in 2023.

[01:32.7]
Dus nu bijna drie jaar geleden heb ik de switch gemaakt naar podcastmaker. En bestaat heel veel van mijn werkzaamheden uit het maken van de podcast. de aantrekkelijke werkgever, het verspreiden daarvan en ja, opnames en alles wat erbij komt kijken.

[01:49.6]
Ja, ja. Dus de kans dat mensen jou kennen van LinkedIn, gelinkt aan een van jouw podcast afleveringen is gewoon heel erg groot. Die kans is groot. Dus daar is het bereik groot. Of mensen dan echt die podcast luisteren of dat ze alleen een short zien.

[02:07.0]
Dat is ook weer wat anders. Maar heel veel recruiters zijn ofwel te gast geweest of luisteren graag. Dat weet ik wel. Welke podcast heeft veel indruk op jou gemaakt? Kun je er eentje noemen? Dat zijn er echt een heleboel.

[02:23.5]
Eentje die ik heel mooi vond was Met Aaltje Vincent. Omdat we samen tot de ontdekking kwamen waarom ze eigenlijk de loopbaan expert is geworden die ze nu is. En dat dat voortkwam uit haar jeugd.

[02:39.2]
Haar vader ofzo toch? Was dat niet een verhaal over haar vader of haar opa ofzo? Haar vader was vrachtwagenchauffeur. Dat weet ik nog, die aflevering weet ik nog. En toen zag ik bij haar op een gegeven moment het indalen van En dat was toen natuurlijk vroeger, zij is in de zestig, dus ze had het over zestig jaar geleden, dus dat hele grote verschillen tussen arm en rijk werd nogal neergekeken tussen op de vrachtwagenchauffeurs in Holten, waar ze vandaan kwam.

[03:09.0]
En op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie van dat zij haar werk doet om die mensen in het licht te zetten. Om even de aandacht op de mensen die het wat moeilijker hebben, die misschien niet alle papieren hebben, die niet met een gouden papleupel zijn geboren, om die vooruit te helpen en die match te maken en die koppeling tussen werkgever en werknemer.

[03:32.7]
En ja, omdat zij dat dus deed vanuit echt die motivatie, was dat een ontroerend gesprek. Ja, kan me voorstellen. En nu jij het ook zegt, herinner ik me die podcast ook nog. Mooi, mooi dat het indruk heeft gemaakt.

[03:50.9]
Mocht we zijn hier voor de meest invloedrijke recruiter, waar jij een van de genomineerden bent in de categorie Recruitment Marketeer. Als ik jou nou eens de vraag stel van ethiek in recruitment, wat versta je daaronder? Ik denk ja, ethiek, daar versta ik eigenlijk eerlijkheid, is de simpelste vorm.

[04:10.7]
Als ik kijk naar de kernwaarden van raakpersoneel, dan is eerlijkheid de allerbelangrijkste en eerste kernwaarde. En ik zie me eigenlijk tweeledig. Aan de ene kant is het iets wat ik als mens gewoon belangrijk vind om eerlijk te zijn, afspraken na te komen.

[04:30.9]
Maar in recruitment vind ik hem commercieel ook interessant. Als je eerlijk bent in alle stappen van het recruitment proces, dan geef je kandidaten en klanten ook een juist verwachtingspatroon.

[04:47.5]
En dat zorgt voor duurzaam succes. En hoe uit eerlijkheid zich dan in dat proces? Ja, daar kan je een podcast bij vullen, denk ik. Maar dat kan al bijvoorbeeld in de sourcing zijn dat je heel nauwkeurig gaat kijken van wie past er nou echt in die rol en niet die allemaal gaan uitnodigen, maar echt heel goed gaat nadenken, heel gericht.

[05:11.1]
Rens Timmermans is daar een voorbeeld van. Eerlijkheid is ook bijvoorbeeld, wat ik persoonlijk heel mooi vind is om te streven naar 0% afwijzingen. Hoe doe je dat? Je kunt natuurlijk niet iedereen aannemen, maar je kunt wel kijken van degene die je niet aanneemt, kun je die bijvoorbeeld goed adviseren van nou jij zoekt een baan In het onderwijs, daar hebben wij geen banen voor.

[05:38.3]
Ga eens daar kijken. Dus iemand goed adviseren. Gewoon menselijk helpen. Ja. Of als iemand een opleiding nog niet heeft, omdat designstromer is, statushouder, wat dan ook. Dat je zegt van, doe deze opleiding via ons of via een andere partij.

[05:54.6]
Dus wees eerlijk. En menselijk ook vooral. En geef ze geronde adviezen en redenen mee waar ze mee verder kunnen. Ja, adviseer, help en regel dat als organisatie dat je dat als recruiter ook kunt doen.

[06:13.2]
Dan wordt je functie belangrijker eigenlijk. Dan kun je meer impact maken in het leven van mensen. En dat straalt wel af op jouw eigen werkgeversmerk. En dat vind ik heel mooi, dat je echt als je daarvoor staat als organisatie en de ruimte geeft aan de recruiters om dat te doen.

[06:33.6]
Ja, dan is het een heel mooi vak, denk ik. Ja, dat denk ik ook. En het is een vak. Ik ben ook blij dat jij het zegt, een mooi vak, want het is ook een vak. Het is ook een vak. Ja, zeker. Ik ben het. Ik ben genomineerd in de Categorie recruitment marketeer.

[06:48.8]
Ik ben geen recruit, dat wil ik wel even bijzeggen, maar ik vind het echt een vak en een mooi vak als het goed gefaciliteerd wordt en serieus wordt genomen door de hele organisatie. En dus ook goed uitgevoerd. En dan kun je het ook goed uitvoeren. Ja, dat is wel mooi.

[07:04.0]
Het moet goed gefaciliteerd worden voor het goed uitgevoerd kan worden. En we hadden het zojuist al over de podcast van Aaltje Vincente, die echt wel indruk op jou heeft gemaakt. Met welke podcast of misschien wel een andere campagne heb jij invloed uitgeoefend?

[07:22.0]
Heb jij daar een voorbeeld van? Eigenlijk heb ik met een heleboel recruiters uitgenodigd. En ik wil eigenlijk recruiters laten zien dat de menselijke benadering, dat die ook commercieel kan lonen.

[07:40.2]
En of je nou corporate recruiter bent. Ik heb laatst Ruud de Groot van het Leger des Huils. En zo heb ik nog een aantal corporate recruiters gesproken. Bureau recruiters, andere recruiters. Eugène van der Hemel, die met statushouders heeft, veel doet, maar ook met allerlei andere mensen.

[08:01.1]
Ik wil laten zien dat die menselijke benadering ook commercieel succesvol kan zijn en dat iedereen daar zijn eigen insteek in heeft. Dus het is juist eigenlijk de hele serie van interviews die een meerwaarde heeft en waar ik impact mee maak.

[08:16.4]
Want de een zal denken van ja, Wij doen niks met die doelgroep. En dan laat ik bijvoorbeeld een hele commerciële jongen als Samuel de Kivit aan het worden, de recruiter, zelfstandige, en die zegt van had het mooie voorbeeld van een logistiek medewerker en die had geen vervoer.

[08:36.1]
En dan kan je zeggen, nou, die schrijven we af. Maar die jongen had gewoon pech op dat moment. En toen heeft hij een fiets geregeld en de tweede keer nog iets voor me geregeld. En uiteindelijk was dat een ongelooflijke goede match en mooie. Ja, dat vond ik inspirerend.

[08:54.0]
En dat bedoel je ook met het menselijke aspect commercieel ook inzetten. Het menselijke aspect behaal ik dan ook je commerciële doel dan op zo'n moment. Ja, zeker. En omdat we vaak in de recruit, want er wordt heel veel gedacht vanuit processen en dat is logisch, maar dan gaan we Ja, de sollicitant, die zien we niet meer als mens.

[09:20.6]
Een lead zien we niet meer als mens. En we gaan alles, we gaan denken hoe meer sollicitaties, hoe beter. Terwijl dat vaak helemaal niet zo is. Terwijl je vaak beter naar de kwaliteit kunt kijken in plaats van kwantiteit. Dus dat probeer ik mensen te laten zien hoe je dat kunt doen in je marketing, in je sourcing, in je gesprek met de hiring manager.

[09:45.6]
Van hey, ga dat gesprek aan en zie die ander altijd als mens, want dan zie je mogelijkheden. Kun je nog een voorbeeld noemen? Net het voorbeeld van Samuel de Kivite, een mooi voorbeeld. Heb je nog zo'n voorbeeld? Nou, wat die nu oppopt is bijvoorbeeld Alexandra Davoli.

[10:02.8]
Ze was bij een hogeschool en dan zei ze van ja, wij zitten in het onderwijs en wij moeten werven met cv's. Nou, daar is op zich natuurlijk niks mis mee. Maar als je het CV puur gebruikt als afwijsmiddel, selectiemiddel, dan gaat er volgens mij iets niet goed.

[10:24.2]
Zij had met die organisatie besloten van nou, we gaan hem later in het proces doen. Lang verhaal kort, kwamen hele andere mensen binnen, werden hele andere mensen aangenomen, die veel loyaler, energieker, positiever waren.

[10:41.7]
En het cv werd puur gebruikt als check van heeft iemand de juiste diploma's en mag iemand inderdaad ook les geven, maar niet meer als selectiemiddel. En daar was die organisatie, die hogeschool heel erg blij mee. En die mensen waren er blij mee.

[10:56.9]
Dus ik vond het ook een inspirerend voorbeeld. Het cv is niet goed of fout, het is gewoon een cv. Het is wat het is. Het is wat het is. Maar door zo verder te kijken, help je zo'n organisatie echt. En dan is het mooi dat er mensen zijn die daar ook voor gaan.

[11:15.7]
En dat jij ze dan ook een podium geeft in de podcast om daarover te vertellen. Zodat ze ook dat verhaal weer verder kunnen delen. Dat er weer voorbeelden zijn van dat menselijk aspect. En in ieder segment. En dat vind ik nog wel leuk om te benadrukken. Ik had ook Jettie Peeters. En zij zit in het wat hogere segment.

[11:32.9]
Hire Executives. Leiders, managers. Ik houd gewoon... Mooi woorden hè? Die had ik even moeten oefenen van tevoren. Nee, maar goed, leidinggevende managers. En zij heeft natuurlijk ook te maken met klanten die zeggen van ja, twintig jaar plus ervaring, zoveel miljoenen omzetten gemaakt en zeker veertig plus uren werk beschikbaar.

[11:57.1]
En dan gaat ze toch ook het gesprek aan met die klanten. Dan had ze mooie voorbeelden van hoe ze dan echt zegt van joh, je moet me nou even vertrouwen, maar deze persoon Ja, hij heeft wel drie kinderen. En jij zei van dat je dat liever geen moeder wou.

[12:12.6]
Maar ik geloof erin om die en die redenen. Aangenomen, een van de beste managers ooit. En zo kan het dus ook. Maar ja, dan moet je wel het gesprek aan durven en kunnen gaan. En af en toe een standpunt innemen. Wat misschien voor anderen niet leuk is om te horen.

[12:28.1]
Maar wat wel mooi resultaat oplevert. Dus ik hoop daarmee andere recruiters ook te inspireren. Laat je niet vast klem zetten voor je gevoel door hoe het hoort of durf verder te kijken, want een goede recruiter heeft ook een beetje lef.

[12:50.3]
Mooi woord, lef. Ja, heel mooi woord. Ik schiet er even voor. Heel goed, heel goed, heel goed. En het menselijke, dat noem jij ook heel veel. En dat is ook heel belangrijk. Ik ben er ook van overtuigd dat op het moment dat jij het proces, want ik ben wel heel erg van het proces, maar dan wel menselijk proces, dat je daar als recruiter ook echt wel het verschil meemaakte door het menselijke aspect gewoon heel veel aandacht te geven.

[13:16.6]
Ik ben heel blij dat er ontwikkelingen zijn op het gebied van AI, want dat maakt aan de ene kant het werk makkelijker, waardoor we aan de andere kant de tijd overhouden om dat menselijk aspect invulling te geven en nog wat extra's te geven in deze tijd. Zeker. Hoe zet jij AI in, in jouw rol?

[13:34.8]
Nou, AI wordt als selectietool bijvoorbeeld gebruikt. En dan merk je dat er AI naar andere dingen kijkt. Kan ook wel competenties enzo bekijken. Dus daar wordt het voor gebruikt. Het wordt gebruikt voor de vacatures. In de podcast gebruik ik het ook enorm voor het maken van samenvattingen en dat soort dingen.

[13:54.9]
Het wordt kleine stukjes. Dus in de marketing, wat eigenlijk mijn expertise is, recruitment marketing, wordt het ook heel veel gebruikt. Wel is het dan, dat stukje menselijkheid is superbelangrijk. Want alleen een mens kan de essentie eruit halen van hé, wat was nou die emotie?

[14:13.7]
Als ik bijvoorbeeld het voorbeeld met Aaltje Vincent, dan weet ik wanneer die emotie er was. AI weet dat niet. Dus je moet altijd wel zelf in controle zijn, vind ik, als mens, als recruiter. Over je hele proces.

[14:29.2]
En een proces kan enorm helpen. Ik ben zelf daar niet per se heel goed in, maar ik weet wel dat het belangrijk is. Want als je een goed proces hebt, dan kan je je ergens aan vasthouden. Maar hou in je achterhoofd dat achter al die stappen mensen zitten.

[14:46.7]
En als je dat doet, als je daar bewust van bent, Ja, dan gaat het goed. Ja. Dan ben je goed bezig. Ja. Ik doe het met jou eens. Nou, fijn. Nou, ik heb ook heel lang heb ik AI gezegd van dat gaat ons werk nooit overnemen.

[15:03.1]
En dat duurt nog wel jaren voordat het echt merkbaar en voelbaar gaat zijn. Ja, het gaat toch best wel snel. Zeker. En we merken dat het ook echt wel een wezenlijk onderdeel van de maatschappij gaat uitmaken.

[15:18.3]
En eigenlijk sinds een half jaar of zo dat ik het echt heb omarmd. En ik ben hier op kantoor degene, ik ben de oudste, maar ben ook gelijk ook wel degene die het het meest omarmd en het meest gebruikt en ook het meest initieert. Ik denk dat we dit stuk in het proces, dat we dat makkelijker kunnen maken door een GPT te bouwen of een project in GPT, waardoor we dus inderdaad weer aan de andere kant die tijd overhouden.

[15:42.1]
En dat vind ik Heel gaaf om daar over na te denken. En tegelijkertijd vind ik het ook wel heel bijzonder dat ik op mijn leeftijd daar zo'n initiator in ben. En toch vind ik dat niet gek. Want je bent, als je wat ouder bent, ben je over het algemeen ook meer ervaren en wat wijzer.

[16:01.1]
En weet je dus ook wat werkt. En dan kun je bijvoorbeeld, kun je dan ook goed de pront instellen. Je kunt je eigen AI assistent bouwen en je weet dan ook wanneer die goede feedback geeft. En als jij net begint als recruiter, dan bijvoorbeeld bij een vacature tekst, laat ik iets zeggen waar ik echt verstand van heb.

[16:25.0]
Als je dat door een junior recruiter door AI laat doen, dan komt er misschien een 7 uit van best een oké tekst. Maar die junior recruiter die voor de derde keer een vacature tekst heeft geschreven, weet niet of die steengoed is of gewoon goed. Maar wij weten dat door onze ervaring wel.

[16:42.9]
En wij kunnen dan zo'n AI assistent helemaal trainen tot die echt heel goed is. De juiste output geeft. Dat ben ik mee eens. En aan de andere kant vond ik het ook wel heel bijzonder dat er ook de wat jongere generatie, en niet alleen hier op kantoor, en ik heb mijn collega's heel lief en die heb ik heel graag, dus helemaal geen verkeerd woord erover, maar dat inzetten van zo'n stukje technologie toch nog best wel voor wat weerstand heeft gezorgd.

[17:09.3]
We gaan bepaalde gesprekken opnemen of we gaan bepaalde Aantekeningen gaan we en uiteraard met met goedkeuring van opnemen. Of we gaan aantekeningen gaan we ook delen in Chachipiti om hem dan te vragen, kun jij hier een verslag van maken?

[17:25.3]
Voordat ze daarvan overtuigd waren, heeft het best wel even geduurd. En ik was er gelijk van overtuigd en als je het maar transparant doet. Tegen kandidaat zeggen van ik ga dit gebruiken in Chatty Beauty. Dit is wat eruit is gekomen. Dus dat je alles deelt wat daar dan ook uitkomt. Dat vind ik wel een voorwaarde nummer één.

[17:41.6]
Dat dat ook wel blijft. Zeker als je een geluidsopname ook maakt. Maar voordat dat besefte was, heeft het best wel even geduurd. Kan ook dat er een stukje angst bij zit natuurlijk. Dat je zelf misschien of niet helemaal overtuigd bent van je eigen kwaliteiten of misschien bang bent dat AI een stuk van je werk gaat overnemen.

[18:06.1]
En wat doe jij dan nog? Dus ik snap, als je redeneert vanuit angst, begrijp ik het wel. Maar als je zelf bewust bent en denkt van Ik ga het gebruiken als tijd besparen, zodat ik meer de menselijke leuke dingen kan doen, waar ik nieuwsgierig naar ben en compassie voor heb.

[18:24.4]
Ja, dan is er niks om bang voor te zijn. Nee, dat klopt. Hoe zie jij dat over een paar jaar? Welke ontwikkeling gaan wij nog in ons vak meemaken als het hier om gaat in jouw beleving? In AI bedoel je?

[18:41.0]
Nou, ik denk dat iedereen zijn eigen persoonlijke AI assistent gaat hebben binnen een of twee jaar. Ik ga er zelf in ieder geval mee aan de slag, zodat je weet van oké, nou mijn vacature tekst Ik spreek wat in en er komt er geweldig iets uit meteen.

[19:04.0]
En dat past niet alleen bij de organisatie, maar dat is ook mijn stijl. En ik kan er wat humor in doen. Het had uit jouw pen kunnen komen. En het had uit mijn pen kunnen komen. Dus het wordt nog persoonlijker, hyper persoonlijk.

[19:19.8]
En echt een assistent die je gewoon gaat assisteren bij alles en nog wat. Bij het maken van plannen, bij het maken van processen is het super makkelijk. Alleen vergeet nooit dat je zelf al eerst die kennis moet vergaren om een mening te kunnen hebben over het eindresultaat.

[19:39.2]
En dat is iets wat ik vaak fout zie gaan. Dat ze zeggen van, joh, gebruik effe AI, gooi het er doorheen en dan is het wel goed. Nee, daar geloof ik dus niet in. Dus ook daar blijft het menselijke stuk ook heel erg aanwezig.

[19:56.8]
Dus de input die van de mens komt, is heel erg belangrijk om de juiste output te krijgen. Bijvoorbeeld mijn podcast, die zou ik altijd één op één willen doen. Ik vind het hartstikke leuk om jou nu weer even te zien, omdat we elkaar een tijd niet hebben gesproken.

[20:18.4]
outsourcen naar AI. Als we elkaar alleen maar online zouden zien, of heel af en toe, ja, op een gegeven moment verwatert die verbinding dan toch op een bepaalde manier. Mensen, het contact is niet alleen via de ether of wat dan ook.

[20:34.9]
Dus daarom vind ik het ook leuk om hier te zijn. En ik geloof dat dat ook altijd blijft en dat is iets wat tussen klanten en recruiters en kandidaten en recruiters ook zo is. Er zal altijd menselijk contact nodig zijn.

[20:52.0]
Zou het kunnen zijn dat hoe persoonlijker en menselijker dat je je op gaat stellen, hoe meer dat je jezelf onderscheidt ten opzichte van de rest? Ja, kijk maar naar LinkedIn bijvoorbeeld nu als je ziet al die saaie content die wordt gedeeld, omdat ze denken van ja, ik heb tips en ik gooi het door de chat GPT en ik gooi het online en ik vraag me af waarom ik maar drie likes heb.

[21:14.9]
Ja, je onderscheid je niet meer. En dat ga je ook hebben op jobboards. Je gaat het ook hebben op in-mails of wat je dan ook maar doet als recruiter. Ja, als je puur verlaat op AI en niet meer op je eigen hart.

[21:32.4]
Ja, dan ben je kansloos, denk ik. Leuk dat je LinkedIn aanstipt. Wat zijn voor jou de best scorende posts? En dan niet zozeer concreet die, maar wat kenmerkt een hele goed scorende post?

[21:49.4]
Ja, het hangt er een beetje vanaf wat je doel is en wat je definieert als goed scorend. Is dat puur bereik? Ja, dan zijn dat persoonlijke posts of grappige posts of ontroerende posts. Als het maar veel emotie oproept. En ook over iemand persoonlijk gaat, denk ik.

[22:05.4]
Ja, maar wat ik zelf mijn best scorende post van afgelopen jaar was, omdat ik zoveel aanwezig ben, heel consistent, heb ik één post geschreven van wij zoeken iemand bij de marketing en er kwamen direct twintig reacties op, nul euro aan content, nul euro aan vacaturebanken, één post, twintig goede reacties waarvan iemand is aangenomen.

[22:33.7]
Dus dat is, dan kan je zeggen ja dat is één post, is natuurlijk gewoon een jaar aanwezig zijn. Ik wou net zeggen, wat zegt dat over je andere posten, dat die post het zo goed doet, dat je interessant bent voor Volgers.

[22:49.3]
En als er dan een keer een post komt met een vacature waarmee ze jouw collega kunnen worden. Maar stel dat jij voor een ander bedrijf die vacature had gepost, dan was het heel interessant bevonden. Want jij post niet alleen met vacatures. Nee, jij post iets over jezelf. Je rol als podcastmaker.

[23:08.2]
Heel veel over de podcast. Ja, over de podcast zelfs, over de onderwerpen die daarin besproken worden. Absoluut. Je bent daarin ook qua onderwerpen en qua thema's, ben je er ook gewoon variërend. Dus blijf je interessant voor. Dus als er dan een keer een vacature tussen zit, wordt dat gelijk ook gevreten.

[23:25.3]
Ja, exact. En dus wees zuinig in je commerciële post op LinkedIn. Doe dat misschien 1 op de 10. En 90% niet commercieel. Ga dan niet zenden, maar zorg dat mensen jou vinden. Want dat is ook de moderne recruitment marketing.

[23:43.1]
De essentie is gevonden worden in plaats van vinden. En dat is net die omdraaiing. En zo werkt LinkedIn ook effectief. Als jij alleen maar gaat zoeken en vinden en mensen uitnodigen, dat kan erbij horen.

[23:59.4]
Maar als mensen jou al kennen, dat is natuurlijk veel makkelijker. Veel effectiever. Veel effectiever en veel leuker ook om te doen. Absoluut, absoluut. Hoe zorg jij dat jouw campagnes eerlijk, inclusief en authentiek zijn?

[24:17.6]
Even een lekker brede vraag. Ja, lekker brede vraag. Eerlijk, ja, zei ik al, dat is iets gewoon wat ik vind. Als je dat doet aan de voorkant, dan herhaal je dat aan de achterkant terug. Ben je dat niet en je gaat iets rooskleurig voorstellen van we zijn flexibel en je moet van negen tot vijf op kantoor zijn, gaan mensen meteen weer weg.

[24:36.9]
Dus dat spreekt voor mij echt voor zich. Ja, authentiek en inclusief. Ik denk door de bal helemaal bij de kandidaat te leggen.

[24:51.9]
Wil die echt zelf iets doen? Ik heb bijvoorbeeld bij de marketingafdeling had ik mensen nodig. En toen heb ik gezegd van jongens, wie bij mij wil komen werken, moet een opdrachtje doen. En die opdracht is vrij.

[25:07.8]
En ik kijk niet naar je cv. Ik kijk niet hoe oud je bent. Nou ja, wat je favoriete kleur is enzovoort. Helemaal nergens naar, alleen naar die opdracht. Nou, toen kreeg ik 10 of 20 opdrachten. Ja, 10 waren echt ondermaats.

[25:25.2]
Toen heb ik gezegd. feedback gegeven. Om deze reden. Gewoon een hele concrete reden. Ja, ga ik het gesprek niet aan? Ja. En uiteindelijk is het degene geworden, een schoolverlater, die al zijn kennis via YouTube had opgedaan. Allerlei websites had gemaakt, maar gewoon voor zijn voetbalclub en voor zijn weet ik veel wat, voor zijn tante en voor zijn broer en z'n zus.

[25:49.0]
En zichzelf wijsgemaakt door YouTube, zeg maar. Dus opgeleid door YouTube. Dus die wist veel meer dan ik over heel veel onderwerpen. En dat was precies wat ik nodig had. En daar was ik super enthousiast over. En ja, dan ben je dus inclusief, want die jongen was anders direct afgewezen.

[26:10.1]
Je bent authentiek. Bijna niemand doet door middel van een opdracht. En ik vind het ook eerlijk, want die jongen was ook gewoon de beste kandidaat. Kaaf. En dat was voor een collega van jou? Ja, dat was een directe collega in mijn team.

[26:27.0]
En die jongen is uiteindelijk voor zichzelf begonnen omdat dat beter bij hem paste. Het was wel een enorme creatieveling en ondernemend type. Dus die is nog steeds ondernemer. Maar die heeft een paar jaar... Hij heeft een mooie start bij jullie gemaakt. Hij heeft zoveel voor jullie kunnen betekenen.

[26:43.3]
Absoluut. Heeft er veel aan gehad. Dus dat was heel fijn. Maar het laat zien wat... wat omdenken kan doen en niet vanuit labels denken van oh ja die jongen die heeft slecht gedaan op de HAVO.

[27:00.2]
boeien. Ja. Ik bedoel, hij schreef foutloos Nederlands en zijn creativiteit was een tien. Ja. En hij kwam continu met leuke, ja, tegendraadse ideeën die we echt goed konden gebruiken. Ja. Wauw. Zo zie je maar weer dat opleiding, ik zou zeggen niks zegt, maar niet altijd iets zegt.

[27:20.0]
Niet altijd iets zegt. En zeker in marketing, mijn vakgebied, zegt dat lang niet altijd veel. Nee. Ik ben absoluut niet tegen opleidingen, maar ik hoop ook dat mijn artsen goed opgeleid zijn en al hun papieren hebben.

[27:36.7]
Dus ik begrijp het niet verkeerd. En dat vind ik ook altijd voorbeelden van mensen die wel de juiste opleiding moeten hebben. Je kunt nog zo ambitieus zijn om arts te worden, maar als jij niet de juiste kwalificatie of papieren hebt, dan zul je het nooit worden. En er zijn ook een aantal beroepsgroepen, maar de meeste...

[27:56.0]
Ja, wat had jij nou ook weer gedaan? Planologie? Ja, ja, ja. Ik heb het onthouden, ja. Heel goed, ja. En dan heb jij waarschijnlijk ook onthouden dat ik in eerste instantie af werd gewezen bij een onderdeel van Randstad toen de tijd, omdat ik daar solliciteerde voor een procesrol. Nu, my second name is proces.

[28:13.1]
Maar ik werd afgewezen omdat ik technische kennis miste. Toen werd mijn opleiding, was een HTS opleiding. Ja. Had ik als HBO. ruimtelijke orderingen plannen hier op mijn cv staan heb ik later veranderd in hts toen werd ik wel uitgenodigd en toen ben ik weer aangenomen Schiet mij maar lek.

[28:30.7]
Ja, dat is, dat zegt eigenlijk alles. Bizarme. Ik ben blij dat jij ook dit voorbeeld aanhaalt en dat jij het nog hebt onthouden. Dat ik er zelf niet mee had komen. Ik vind het toch altijd wel leuk om dit voorbeeld te noemen. Ja, maar zo zijn er zoveel voorbeelden. En als je twintig bent, dan denk je van ja, wat ik nu ga doen heeft impact op de rest van mijn leven.

[28:52.0]
En als je dan dertig of veertig of vijftig bent, dan realiseer je dat 90% doet heel wat anders dan dat ze deden toen ze twintig waren. En dat is ook normaal. Dat vind ik ook. Maar er moet wel een werkgever zijn die diegene dan weer een kans geeft in de volgende stap.

[29:08.7]
En dat kan alleen maar op het moment dat je niet kijkt naar wat iemand heeft gedaan, maar naar waar iemand naartoe wil. Zeker. En wat iemand intrinsiek drijft. Potentie, ja. En wat iemand graag wil doen. En een recruiter is er dan ook voor... om die nieuwsgierigheid om te zetten in concrete voorbeelden.

[29:27.8]
Heb je hier wel eens aangedacht? Heb je daar wel eens aangedacht? Want die kent de markt. Precies. Dus die snapt waar zo iemand naartoe kan. Ja, exact. Daarom is het een vak. Daarom is het een vak. Eindelijk. Tot slot, wat zou jij recruiters mee willen geven waardoor zij echt invloed kunnen uitoefenen?

[29:51.2]
Of invloed kunnen zijn? In hun organisatie, in hun werk. Of dat ze nou bureau zijn of corporate? Nou, ik denk heel simpel. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden en kijk hoe je dat vorm kunt geven.

[30:08.6]
Heel concreet. Dus probeer te focussen op iemand zo goed mogelijk helpen. Als je merkt van ja, maar ik heb teveel dit of dat. Ik heb teveel administratie. Geef dat dan aan en zorg dat je daar minder van doet. Bijvoorbeeld door je te ontwikkelen in AI.

[30:25.8]
Of als je zegt van ik heb teveel sollicitanten, kijk dan of je meer naar die kwaliteit kan gaan. Of ik heb de slechte input om mijn werk goed te doen, zorg dan dat die input verbetert. Dus optimaliseren alles zodat jij kunt focussen op het helpen van mensen.

[30:45.5]
Want dat is het beter maken van mensen. Het adviseren van, nou ja, of je dan met kandidaten of hiring managers zit of allebei. Zorg ervoor dat je die focus hebt. En als je daar energie van uithaalt, ja, dan kun je daar alleen maar beter in worden.

[31:05.2]
Dus focus je op de dingen waar jij energie uithaalt en de dingen die Ruis geven, probeer die of te elimineren of op te lossen of aan te geven. Automatiseren. Automatiseren, maar geef er in ieder geval aan, ik kan mijn werk niet optimaal doen, want...

[31:23.6]
Mijn input is niet goed genoeg, bijvoorbeeld. Er kunnen tientallen redenen zijn. Ik vind het een hele mooie uitbrander. Dankjewel voor je komst en tijd. Wij houden contact.

[31:40.3]
Tot de vierde keer. Tot de vierde keer, Joris. Ik kijk er nu al naar uit. Dankjewel. Heb jij een vraag over het proces? Of wil je gewoon insparren over het mooiste vak dat er is? Neem dan gerust contact op met Joris via zijn site jorisbeverhoeven.nl.

[31:59.4]
Let op de B naar Joris.

Makers en gasten

person
Host
Joris Verhoeven
Host van de podcast 'Recruiter aan het Woord' en auteur van het boek 'Recruiter aan het Roer
person
Gast
Andreas Bouman
🟢 De Aantrekkelijke Werkgever🎙️
person
Producent
Peter van Dijk
Co-founder podcastvoorbedrijven.nl & MKB Helden. Founder Bureau of Sound
#24 - 0% afwijzen, kan dat?
Uitgezonden door