#22 - Sociale impact met recruitment marketing
[00:00.7]
Welkom bij de recruiter aan het woord. Mijn naam is Joris Verhoeven. In deze podcast voer ik inspirerende gesprekken en deel mijn inzichten over het mooiste vak dat er is. Recruitment. Blijf luisteren en ontdek hoe jij het verschil kunt maken.
[00:20.1]
Chris, welkom. Ja, dankjewel. Daar zijn we weer. Ja, voor de tweede keer. En nu met beeld. Dat hoop ik in ieder geval. Het rode lampje brandde, dus het gaat ervoor dat het helemaal goed komt. Jij werkt als recruiter en marketeer bij Pijneman. En die we daarna gaan hebben, hebben we elkaar vorig jaar ook gesproken hier in de podcast.
[00:39.6]
En in de categorie Recruitment Marketeer ben jij genomineerd voor de meest invloedrijke recruiter van het jaar 2025. Ja, toen maar. Daar gaan we het nu over hebben. Dus nogmaals welkom. Voor degenen die jou niet kennen, kun jij jezelf heel kort voorstellen wie je bent en wat je precies binnen recruitment doet?
[00:59.3]
Tuurlijk. Ik ben Chris Rompf, 24 jaar, geboren in Rotterdam, woon nu in Dordrecht. Samen met mijn verloofde. Verloofde is hij inmiddels, de vorige keer was het nog jouw vriendin. Ja, zo kan het gaan inderdaad. Eigenlijk best wel een vroege student of leerling geweest.
[01:18.7]
Wist ik niet echt wat ik wilde. Toen eigenlijk een brede opleiding gedaan met marketing wat erin terugkwam. Vond ik super interessant. Toen eigenlijk via een gekke weg in de recruitment wereld beland. Echt een beetje ingerold. En toen mocht ik marketing altijd gaan opzetten voor recruitment doeleinden.
[01:34.9]
En dat is eigenlijk een beetje een uit de hand gehopen hobby geworden. Want ik vind het echt heel erg leuk. Ben daar eigenlijk altijd mee bezig. Voor de mensen die mij ook echt kennen. Ik hou eigenlijk helemaal niet van lezen. En ik begon opeens Engelse boeken te lezen. Het was echt, ja. Wel heel erg leuk om te zien dat je ook echt wel iets vindt wat ook bij je past.
[01:52.7]
Eigenlijk ben je in het vak gerold, zeg maar. Ja, letterlijk. Zoals eigenlijk heel veel mensen erin rollen. Ja, zeker, zeker. En dat is ook wel wat het meest natuurlijk is. Dat denk ik ook, ja. Want helaas is er nog geen opleiding om recruiter of recruiter markteer te worden.
[02:07.8]
Maar het is wel een vak. Precies. Kijk, ik heb wel commerciële economie gedaan. Dus daar leer je ook wel natuurlijk een stukje sales, een stukje marketing. Dat komt wel heel erg terug in het stukje wereld van recruitment. Maar echt specifiek voor recruitment of recruitment marketeer is er eigenlijk niks.
[02:23.2]
Dat is wel, dat zei je volgens mij vorige keer ook inderdaad. Volgens mij is het er nog steeds niet. Als je even gaat kijken, voordat we zoomen op waarom jij nou die meest invloedrijke recruitment marketeer bent. Wat geeft jou nou energie in het vak?
[02:38.8]
Waar word je nou echt blij van? Ik denk dat het dus nu wel heel anders is geworden dan als je het me net de vorige keer zou vertellen. Omdat ik nu dus echt een combi-rol doe. Veel tussen recruiter en marketeer. Normaal deed ik het inderdaad heel veel aan de achterkant, dus marketingzijde.
[02:55.0]
En dat was eigenlijk de halve cirkel. En dan gaf ik eigenlijk letterlijk het stokje over aan degene die de opvolging deed, de managers en heel het track dat daarna komt. En dan kwam het uiteindelijk weer terug bij mij. Maar dan merkte ik best wel vaak dat er, nou ja, die cirkel niet altijd rond bleef pompen, zeg maar.
[03:12.1]
Dus ik krijg nu de meeste energie om eigenlijk bij elke schakel betrokken te zijn. En niet zozeer dat ik dat allemaal zelf doe, omdat je zo ook misschien toch ook wel een beetje zelf kan sturen. Maar wel omdat ik natuurlijk vanuit een bepaalde gedachte doe. En wat is die bepaalde gedachte?
[03:29.2]
Heel erg het menselijk opzoeken. De kandidaten trekken eigenlijk van een moment een. Het is vaak eenrichtingsverkeer, vind ik, in de wereld van recruitment. Zeker als je gaat kijken naar een stukje marketing technisch zeg maar. Dus hoe mensen hun vacatures promoten. Dat is vaak vanuit de wij-gedachte.
[03:44.4]
Wij zoeken mensen, wij zijn aan het groeien. En niet zozeer van wat zou jij bij ons voor voldoende kunnen halen en kunnen bijdragen. Hoe zou jouw leven kunnen veranderen. Als je dit bij ons komt doen. Ja en eigenlijk door die sfits te maken. Zet je eigenlijk de kandidaat op één en daarna de ervaring en het bedrijf op twee.
[04:04.4]
Maar uiteindelijk stijg je zelf erboven, omdat als die mens tot z'n recht komt, dan zou jij zelf ook daarin van gaan profiteren. Nou, dat is een beetje hoe ik dat wel aanvlieg. Dus als jij ervaart in je werk dat dat ook weer is gebeurd, of als er op zo'n manier een match is gemaakt, dan kom jij blij thuis en dan heeft jouw verloofde echt wel zoiets van, wow, heb je een gave dag achter de rug.
[04:27.1]
Ja, zeker. Maar het werkt ook wel andersom. Dat je soms denkt van ik kan diegene niet helpen en dan probeer ik wel juist weer bepaalde manieren te vinden om dat dus wel te doen. Waar ik heel erg tegenaan liep is dat je als recruiter en marketeerder natuurlijk de schakel bent tussen vaak afdelingen, bedrijven en daarin ook managers.
[04:45.5]
En uiteindelijk zijn zij, even gekken zeg, de hoofdverantwoordelijke, omdat zij uiteindelijk het team gaan sturen. Dus zij zijn ook bepaald hoogst verantwoordelijk voor degene die aangenomen wordt. Maar zij weten niks van die persoon eigenlijk. Want dat doen wij. En dat is super lastig om dat dan te vertalen.
[05:02.2]
Vaak even snel, want het wordt vaker bijgedaan. Via even een belletje of even langs, tussen neus en lippen door. Dat vind ik wel echt heel erg jammer. En daarin dat ik ook wel dan verder aan het denken ben. Maar misschien dat ik nu al misschien bepaald beantwoord was. We zullen het zien.
[05:17.5]
Maar het is goed dat jij inderdaad nu zegt van misschien dat ik al het gras aan het wegmaaien ben voor de vragen die ik nog heb. Als basis hebben we de juryvragen genomen. Van tevoren heb ik jullie gezegd dat ik die als basis zou gaan nemen voor dit gesprek. Hoor maar precies, dat heb ik niet gezegd.
[05:34.5]
En eindelijk is het gewoon, ik ga gewoon de vragen stellen zoals wij ze ook jullie hebben gesteld, zoals je ze aan de jury mag beantwoorden. En daar wil ik met jou graag het gesprek over aangaan. En per vraag hebben we nu wel iets langer dan twee minuten. Ja, gelukkig. Straks moet het in twee minuten, maar nu kunnen we er iets langer over praten. Generale repetitie. Ik kijk af en toe naar de klok, hoe ver dat we zijn, om eventjes de tijd te bewaken.
[05:54.6]
Maar als het gaat om ethieke, wat versta jij onder ethiek in het recruitmentvak en hoe geef jij hier invulling aan? Ja, in de basis gewoon het menselijke. Dus niet zozeer cv krijgen, op basis daarvan oordelen. Want dat is eigenlijk niet een 100% beeld van een persoon.
[06:13.1]
Dus eigenlijk altijd wel jezelf als bedrijf openstellen om dat gesprek aan te gaan en iemand zichzelf ook op een eerlijke manier kan zichzelf kan voordoen en ook gewoon het eerlijke verhaal kan vertellen. Hoe uitziet dat precies als bij jullie een sollicitant binnenkomt? Hoe gaat dat dan precies? Dat is wel grappig, want van heel veel manieren kunnen ze binnenkomen.
[06:30.7]
Het begint eigenlijk al in dat proces dat ik als bedrijf het wil open, open, open inrichten. En dus vaak wat je ziet online is dat bepaalde kwalificatie vragen al worden gesteld en op basis daarvan mensen al niet meer het proces kunnen doorlopen. Dan sluit je eigenlijk een hele grote groep al uit.
[06:47.2]
En dat vind ik dus niet heel ethisch. Dat zie je bij andere bedrijven? Ja, heel veel. En dat is puur omdat zij dan zeggen van ja, wij willen de schaap met vijf poten. Of in ieder geval mensen die bepaalde ervaringen hebben. Waar ik eigenlijk hem opsplit. Ik kijk in eerste instantie naar mensen die zouden passen binnen het bedrijf. Stukje cultuur, wat we net al zeiden.
[07:04.1]
En het tweede gedeelte is dan inderdaad binnen bepaalde functie. Wat er vaak gedaan wordt, is dat er vanuit één bepaalde functie wordt gehandeld. En dus ook mensen worden afgewezen al direct, of later in de proces. Op basis van die functie. Hoe ik het inricht? Tuurlijk, we kijken naar een bepaalde functie.
[07:21.3]
Daar zijn we heel open. Dan kunnen mensen het zelf inrichten. En dan kunnen ze ook zelf een stap richting bedrijf doen. Bijvoorbeeld naar Pijneman. En daar kunnen ze dus ook zelf zeggen, nou, ik zou wat meer informatie willen. Of ik zou alvast aan de telefoon willen hangen. Even wat video's willen ontvangen om nog een beter beeld te krijgen. En meer informatie te krijgen, ja.
[07:37.0]
Voordat ze solliciteren ook. Ja, voordat ze solliciteren. Dus eigenlijk is het ook niet zozeer dat ik zeg, dat zijn allemaal sollicitanten. Dat zijn meer mensen die een stap richting het bedrijf doen. Die reageren en meer informatie willen. En ik ben dan degene die eigenlijk daarin een soort van, als open persoon, daarmee overtelt. Heel goed luistert, daarin ook wat vragen stelt.
[07:52.1]
En zo eigenlijk samen gaat kijken naar, hey, past dat voor jou en voor ons? Ja. Dus het is echt iets wat je samen doet. Bel jij ook alle sollicitanten? Of bellen jullie alle sollicitanten? Iedereen die het aangeeft wel. Dus mensen kunnen ook aangeven dat ze niet gebeld willen worden. Dat ze zeggen ik zou eerst even contact willen hebben op een andere manier. En dan uiteindelijk is het wel de bedoeling dat we natuurlijk even telefonisch spreken.
[08:11.5]
Maar soms dat ze dan ook zeggen ik zou me ook wel heel prettig vinden om gelijk langs te komen. Dan zeg ik of het nou online is of fysiek. Ik heb eigenlijk liever dat je fysiek komt. Dus kom maar. Maar dan weet ik eigenlijk nog helemaal niks. Dus daar komen ze en dan ga ik het gesprek aan. En wat ik dan doe is, we hebben altijd een presentatie om eigenlijk uit te leggen hoe groot het werk is wat we doen en hoe breed het is.
[08:30.8]
En dat we dan eigenlijk ook dat ik ook aangeef als je iets leuks hoort of denk nou dat zou ik wel interessant vinden. Geef het ook aan. Dan kan ik dat noteren en vervolgens kan ik ook gaan kijken. Ja, exact kunnen inzoomen, meer informatie geven, maar ook binnen de organisatie kijken van hé, ik heb nu deze jongen gesproken, zou het heel erg interessant vinden.
[08:47.3]
Ik vind dat het heel erg goed past binnen de organisatie, zou je daar niet kunnen kijken naar de toekomst toe. Of misschien dat ze dan zeggen, nou ja, we kunnen eventueel wel een functie creëren. Of dat dan dat toevallig net speelt en dat we snel kunnen schakelen. Dat zie ik ook heel vaak voorkomen. Maar het is puur gewoon die openhouding, ook naar de toekomst toe.
[09:05.8]
En ze hebben dan al een bepaald beeld bij jou als werkgever en sommige mensen die Die houden echt alles heel goed in de gaten. En zodra er weer een nieuwe vacature online staat. Dan bellen ze ook mee naar jou. Ja, en ik probeer dan wel ook, voordat we een vacature natuurlijk online zetten, eerst al te kijken naar de mensen die in eerste instantie al zonder vacature naar ons zijn gekomen.
[09:23.6]
Ook weer een stukje van, hé, zij hebben iets in ons gestreken. Dan ga ik ook kijken of ik dat eerst niet binnen dat netwerk ook kan doen. En dat is natuurlijk ook voordeliger, want dat betekent niet dat je al heel veel kosten moet maken, eventueel. Het is ook een beetje een soort van win-win. Ja, ja. En als je dan even teruggaat naar...
[09:39.7]
Ze kunnen dus bij jullie aangeven op wat voor manier ze informatie willen. Per video of per... of telefonisch of... Maar stel dat iemand gewoon heel... rechtdoorrecht aanhup op die sollicitatieknop drukt. Wat gebeurt er dan met iemand? Wat voor informatie moet hij al achterlaten om te solliciteren?
[09:59.2]
Ja, dat is goed dat je het zegt. De basis bij mij is een interactieve vacature. Dus niet zozeer een statische tekst met daarin een stukje over het bedrijf, een stukje over het team, een stukje over de functie en vervolgens een knop met solliciteren.
[10:15.7]
Ik doe het eigenlijk op een interactieve manier. Ze kunnen eigenlijk zelf aanvinken wat ze willen weten. Dat is wel vaak wat natuurlijk ook weer in zo'n vacature terugkomt, maar dan op een speelse manier. Wat ook meer te maken heeft met hoe ons brein ook informatie werkt en op basis daarvan keuzes maakt. Terwijl een staprichting een bedrijf doet.
[10:32.2]
Dus zo richt ik dat eigenlijk in. Dus hoe iemand binnenkomt is eigenlijk niet identiek aan de rest. Het is eigenlijk per individu kan iemand dat zelf inrichten. Dus dat is even afhankelijk van de situatie, maar eigenlijk wat De basis dat zij automatisch aan de hand van informatie ze hebben achtergelaten en de vragen ze hebben beantwoord, komen zij voor ons in een bepaald dashboard terecht, maar ook in een e-mail marketing systeem waaruit we vanuit gelijk automatisch een mail kunnen sturen om ze te bedanken met een stukje verwachtingmanagement en in dit geval ook een link naar de video van Het bedrijf waarin echt heel die cultuur ook geladen wordt.
[11:09.7]
Dus daarin zie je ook gewoon aan de achterkant kan ik precies zien hoeveel mensen dat ook bekijken en klikken en ook in de gesprekken dat ze het ook aangeven. Dat vinden ze ook heel erg fijn. En het is ook die mails die zijn ook niet identiek aan elkaar. Dus afhankelijk van hoe iemand zeg maar dat proces ervoor doorloopt.
[11:25.8]
Wordt dus eigenlijk gesegmenteerd in verschillende deelgroepen. En dan krijgen ze ook een aparte mail. En daarin kan net even de tekst anders geschreven zijn. Net even een andere banner. Misschien een andere video. Gewoon puur vanuit gedachten. We willen het zo relevant mogelijk maken voor die persoon.
[11:43.2]
En wanneer komt het persoonlijk contact om de hoek? Ja, daarna eigenlijk. Meteen daarna. Bij iedereen? Iedereen die informatie opvraagt of zijn gegevens achterlaat, die wordt gebeld? Zeker. Toevallig gisteren op de bank. Ja, ik vind het gewoon heel leuk. Dus dan zit ik en dan krijg ik inderdaad wat sollicitanten.
[11:58.8]
Of althans mensen die dan inderdaad zeggen, ik sta open voor contact. En twee daarvan zeiden ik wil graag telefonisch contact. Dus had ik gewoon een appje gestuurd. En met gelijk al wat data wanneer ik zou kunnen. En dan merk je al gewoon binnen een half uur staat die afspraak ingepland. Dus nu straks hierna, als ik weer thuis ben, dan ga ik die twee mensen spreken.
[12:17.2]
Die andere had gezegd, nou ja, ik zou even wat meer informatie willen. Dus dan heb ik even wat informatie gegeven. Op zijn beurt heeft hij weer wat informatie aan ons gegeven over zichzelf. Heb ik niet eens gevraagd. Maar gewoon omdat hij zelf ook wil kijken van match dat. En toen zei hij ook van ik ga nu slapen, want ik ga tot vroeg op zeg maar.
[12:35.8]
Laten we morgen even contact hebben. Dus zo gaat ook weer per persoon anders. En dat is ook wel weer mooi, omdat iedereen daar ook anders in staat. Binnen 24 minuten reactie, in plaats van binnen 24 uur. Ja, soms. Ik moet het wel toelaten, maar als iemand bijvoorbeeld aangeeft van Ik zou graag telefoons contact willen.
[12:53.4]
En ze zijn op dat moment mee bezig. En het is voor mezelf ook fijn als ik het al in heb gepland. Want anders, als ik mensen ga bellen, ze zijn aan het werk, hebben andere dingen te doen, dan verwaart dat. En dat is gewoon onhandig. Het is voor mij een kleine moeite om even aan te geven, even een appje te sturen en vervolgens al data, makkelijker te maken, te sturen, zodat zij dat naast hun agenda kunnen houden.
[13:16.4]
Op de bank ook, bijzondersprekend. En dan vervolgens ook gelijk een gesprek in te plannen. Dus ja, het is voor hun heel fijn, want zij zijn ermee bezig op dat moment. Maar voor mij ook, want ik kan daarna ook gelijk weer die mensen spreken. En ik hoef niet echt per se meer daar in de ochtend aan mee bezig te zijn.
[13:31.6]
En ik weet dat ze eigenlijk niet gelijk reageren. Ja, mooi, mooi. Jij bent genomineerd in de categorie recruitment marketeren. Goed, nou heb jij die rol dat je de cirkel ook rond maakt, zoals jij ook zelf hebt aangegeven. Als je nou eens gaat kijken naar een campagne die jij hebt gevoerd afgelopen jaar, met welke heb jij in jouw beleving echt invloed gemaakt en even hoe zag die eruit en waar bleek die invloed uit?
[13:57.3]
Ik doe nu alsof ik heel erg aan het nadenken ben natuurlijk, maar eigenlijk weet ik hem al. Het is niet bij Pijneman, het is bij Mama Taxi geweest. Dat is een stichting in Rotterdam. Ik ben zelf opgegroeid in Rotterdam, dat vond ik wel heel erg leuk. Want jij naast Pijneman ben je ook nog interim Het is niet per se interim, maar ik zoek eigenlijk altijd de samenwerking op met andere bedrijven.
[14:18.0]
Dus intern hebben ze vaak al mensen die bepaalde kennis hebben en bepaalde verantwoordelijkheden. Die probeer ik eigenlijk samen te laten gaan met mijn kennis en achtergrond. Dus in die zin zo fcp mogelijk. Ja, per week uren bij bedrijfjes. Maar goed, Mama Taxi is dus een van de bedrijven.
[14:35.1]
Nou ja, het is wel leuk, want zij zijn eigenlijk een stichting wat zich inzet voor alleenstaande moeders, mama's in de regio van Rotterdam. Die eigenlijk aan de zijlijn staan, zoals zij dat mooi zeggen, van de arbeidsmarkt. Dus zoals veel mensen dat zeggen, zij hebben geen baan op dit moment.
[14:52.6]
Ze hebben vaak een lastige jeugd gehad of inderdaad met mannen niet echt fijn opgegroeid en zijn daarin dus zelf verantwoordelijk voor de opvoeding daarvan, maar ook het rondkomen en alles eromheen. Dus een hele lastige situatie.
[15:08.6]
En dat is ook één van de grootste groep mensen die aan de zijlijn staat van de arbeidsmarkt in die regio. Dus ook voor de gemeentes. Alleen zijn de moeders. Ja, dus dat is echt qua impact maken. Als je daar wat mee kan, is dat voor Voor die gezinnen eigenlijk.
[15:24.6]
En vervolgens die zonen of dochters daarin die ook weer een groep hebben. Want eigenlijk alles draag je over naar elkaar. Dus als jij positief bent, dan is de kans groot dat ik ook positief ben. En als ik een bepaald iets mee wil geven aan een kind of aan mijn kind, dan gaat het ook weer door.
[15:41.0]
Dus daar zitten we ook die impact in van Mama Taxi. Dus dat vond ik echt super mooi. En dat doen we met eigenlijk heel veel verschillende vrijwilligers. Dus eigenlijk ben ik er via een vriend van mij gekomen die daarin ook helpt op strategisch niveau en ook de gesprekken soms voert. Gewoon puur omdat hij dat leuk vindt om te doen.
[15:57.2]
En toen mij had aangehaakt ook voor een stukje marketing. En daarin hebben we dus een campagne opgezet. En het mooie daarin is dat we, het is natuurlijk een hele kwetsbare doelgroep. Dus we hebben ook echt de tijd genomen om het voortrekt echt goed in te richten. Dus in eerste instantie zijn we met alle betrokkenen van Mama Taxi zijn we gaan praten.
[16:15.8]
En wie zijn dat? Bijvoorbeeld Zizi, dat is de eigenaar, eigenaresse. Nou, Paddy dan, dat is dan eigenlijk degene die mijn vriend is, die ons daarin ook heeft geholpen. Bijvoorbeeld andere marketeers, vooral voor website bouwen, hebben we nu ook weer een werkenbijzijd gemaakt.
[16:34.2]
Ja, en zo nog wel een aantal meer, zeg maar, die gewoon vanuit hun werk en naast... Dus die organisatorisch betrokken zijn bij de stichting. Ja, dus zij zijn niet onderdeel van, meer als vrijwilliger helpen zij en iedereen doet dan zijn kleine bijdrage.
[16:50.5]
Het leuke is dat het ook echt samen gebeurt. En dus ik ben een campagne daarvoor gaan opzetten en we hebben daarvoor dus al die betrokkenen gesproken. Ook van wat hebben we al gedaan? Waar liep je tegen aan? Wat is jouw ervaring met de doelgroep? De mensen die al bij Mama Taxi werken hebben we ook daarin een soort van geïnterviewd.
[17:09.6]
Dus daar hebben we al heel veel informatie verzameld. Vervolgens, mijn vader werkt bij House of Hope, ook in de regio Rotterdam. Dat is eigenlijk, ik weet niet of het echt een stichting is, maar dat is een organisatie die ook met mensen helpen die niet goed zelfstandig rond kunnen komen of daar hulp bij nodig hebben.
[17:28.6]
Ook vanwege misschien een taalbarrière. Dus dat is eigenlijk ook een beetje de doelgroep. Dus daarin hebben we ook mensen gesproken. En zo hebben we eigenlijk heel gericht gekeken naar hoe, want elk woord maakt er eigenlijk uit, zeg maar, in hoe je dat gebruikt.
[17:44.1]
Hebben we dat helemaal vastgelegd en daar dus die funnel, dus ook het interactieve, toegepast. Even als voorbeeld gratis opleiden. We hebben gezegd op onze kosten, gewoon dat soort kleine dingen om psychologisch ook te zeggen van ja, gratis betekent eigenlijk dat niet zoveel waarde heeft, want het is gratis, maar op onze kosten betekent dat wij voor de kosten opdragen en wij daarin willen investeren voor jou.
[18:04.6]
En zo gaat dat zo diep met alle zinnen hebben dat helemaal En de alleenstaande moeders wilden je bereiken? Ja. En hoe zag die campagne eruit? Uiteindelijk, het werk wat zij doen is dat ze die mensen opleiden tot een professionele zelfstandige taxichauffeur.
[18:22.4]
Daar zit een heel traject achter. Dus uiteindelijk, ze rijden in een Tesla, dus dat is natuurlijk heel leuk. Dus dat is één ding wat natuurlijk ook weer terugkwam. Daarin ook echt het verhaal meenemen van dat je niet alleen ervoor staat. Het is echt wel een community wat we eigenlijk aan het bouwen zijn. En daarin natuurlijk ook hun een podium geven van hoe zij het hebben ervaren.
[18:42.6]
Waar zij misschien vandaan komen. En ook gewoon heel open. Eigenlijk hoe ik het eigenlijk altijd doe, maar daar ook nog in het kwadraal zeg maar. Niet benoemen van wat kwalificaties vragen. Wat zijn de ervaringen? Krijg ik natuurlijk wel het rijbewijs. Omdat het belangrijk is om uiteindelijk het actief pas te behalen.
[18:59.3]
Maar dat is eigenlijk ook het enige. Voornamelijk informatieverzien. Een bepaald gevoel creëren. Dat ze zeggen ik zou in ieder geval dat willen proberen. En dat is heel goed gelukt. Want we hadden een stichting, we hadden niet zoveel budget. We hadden in eerste instantie eigenlijk 100 euro. En uiteindelijk hebben we het in fase gedaan, over een jaar verspreid.
[19:17.4]
Uiteindelijk hebben we nu volgens mij 600 euro uitgeven. En zijn er 500 mama's die hebben gereageerd. En dat is echt heel mooi om te zien. En die vraag van, ga je gratis opleiden? Dat zijn dus de mensen die er maar binnenkomen. Daar moeten ze nog de gesprekken aangaan.
[19:33.6]
Vervolgens moeten ze natuurlijk op locatie komen. Dat is ook weer een drempel. Het lastige is daarbij ook wel dat zij in een kantoor zitten tegenover Rotterdam Centraal. Heel mooi, omdat ze als stichting onder een groot bedrijf ook daarin mogen zitten. Dat is super luxe.
[19:49.2]
Dus dat was ook niet heel erg fijn. Omdat het afschrikt? Dan wordt er geld gemaakt op ons, maar een beetje op die manier, terwijl eigenlijk dat helemaal niet het geval is. Dus dat hebben we ook wel duidelijk gemaakt. Soms hebben we ook op andere plekken gezeten om inderdaad de gesprekken te voeren. Dus daarin overal moet je nadenken hoe je mensen benadert daarin.
[20:07.0]
Dus dat is ook echt wel een proces geweest. Maar uiteindelijk daarin dus gewoon de gesprekken aangaan en het verbaas je. Kijk, tuurlijk, het is een lastige en kwetsbare doelgroep. Dus je zou zeggen van die 500 mensen komt niemand op kantoor. In fases is dat echt een heel mooi prestage geweest.
[20:24.0]
Exact durf ik het niet te zeggen, maar het is echt heel erg bijzonder. Het enige is dat zij natuurlijk komen vanuit een situatie waarin ze helemaal niet werken en ze nu dan een theoriecursus moeten doen voor het actiepas te behalen, het praktijkexamen en dan echt weer moeten gaan werken en opbouwen.
[20:40.7]
Dus dat is gewoon een lastig traject geweest, maar daarin hebben we in die selectie zijn ook al een aantal mensen afgevallen die nu hebben behaald. maar ook een heel aantal mensen die het wel hebben gehad en nu wel rijden. En qua impact is dat gewoon heel mooi op die personen en hun gezinssituatie.
[20:58.5]
Het is niet alleen op de kans op werk, maar je hebt ze gemobiliseerd voor iets. Je hebt ze ergens mee laten kennismaken. Je hebt ze ook in kunnen laten zien van zo'n kantoor, de buitenkant van iets zegt ook niet alles wat er achter de deur plaatsvindt. Dus mooi, heel mooi.
[21:15.4]
Het leuke is dan, voor de duidelijkheid zijn geen Taxi-serveuze die zeg maar aan de straat staan en wachten tot mensen zeg maar een ritje nodig hebben. Het is echt op het zakelijke domein. Dus mensen die naar Schiphol gebracht moeten worden of artiesten naar hun optredens.
[21:31.2]
Er wordt een rit bij de centrale geboekt en dan worden zij erop afgestuurd. Ja, en wij proberen natuurlijk aan de achterkant, daar hebben we ook weer vrijwilligers voor, die zeggen van wij zijn een stichting, wij proberen mensen op te leiden. Zo ook weer binnen te komen bij bedrijven die dan ook weer zeg maar zo daar op hun manier willen bijdragen.
[21:48.2]
Is ook lastig, maar je merkt gewoon als je iets natuurlijk aandacht geeft, dat het ook wel groeit. En het blijft gewoon een lastige situatie. Ook met inderdaad gevallen waarin mensen toch uitvallen. Daar valt ook nog wel zeker winst te behalen. Dus mocht er mensen zijn die het leuk vinden, dan is het altijd leuk.
[22:05.3]
Daar ga ik meer over. Nou ja, het is natuurlijk echt een groep die vanuit eigenlijk echt leuk vindt om te doen, zeg maar. Uit hun gedachten. Zo'n traject natuurlijk daarna, voornamelijk als we mensen hebben aangetrokken. Daar laat ik het, nou ja, ik ben wel betrokken, maar ik laat ook redelijk los.
[22:22.8]
En Sisi is daar veel mee bezig en dan met andere collega's. Als mensen daar ook echt begeleiding in zouden kunnen bieden, dat zou natuurlijk wel heel fijn zijn. Want uiteindelijk denk ik dat daar nog wel de meeste teken zijn gevallen. Dat is jammer. Maar mooi dat je hier iets in hebt kunnen bijdragen.
[22:40.3]
Zeker. En invloed hebt kunnen uitoefenen. Ja, zeker. Maar het is niet alleen voor mij. Het is echt wel dat we het met z'n allen doen. Dat maakt het ook wel echt heel mooi. Maar ieder vanuit z'n eigen invalshoek en z'n eigen professie. En dus heel uitgebreid.
[22:55.4]
En die doelgroep is dus groter. Waarbij normaal mensen zeggen van ja, kwalificatie is hier eigenlijk de enige kwalificatie is dat je geen werk hebt. En heb jij ook een van die van die van die van die moeders gesproken toevallig? Ja, ik heb wel een mooi verhaal. Ik weet niet waar je het over wilt, maar een iemand die is zelfs alweer doorgegroeid.
[23:11.6]
Die zit nu ook op kantoor, op de back office, omdat we eigenlijk zagen er zit zoveel meer in. Supermooie mens en die is daarin ook echt binnen echt een paar maanden zelfs ook nog wel op de wagen gaan rijden, maar ook echt op kantoor kan gaan werken. En ja, uiteindelijk, als je die verhalen dan weer hoort, ja, dat geeft je zelf ook weer heel veel energie.
[23:29.7]
Hoe heeft het haar leven veranderd? Ja, meer natuurlijk vanuit de thuissituatie natuurlijk. Dat ze gewoon meer zelfstandig is en ook gewoon echt onafhankelijk is geworden. In zekere mate, want in principe zijn er ook heel veel instanties waar ze natuurlijk wel gewoon nog betrokken zijn en proberen met met z'n allen daarin ook wat te voorzien.
[23:48.8]
Want ze blijven alleenstaand moeder, dus het kan niet eens... En dat maakt het ook wel lastig. Qua kinderopvang, hoe ga je dat opvangen? Daar zijn we ook wel mee bezig, maar het is echt heel erg lastig. Want het is natuurlijk ook wel bekend met Volgens mij was het Lubach die daar wel eens heel uitgebreid bij stilgestaan.
[24:07.1]
In welke mate is het interessant als ik iemand, mijn kind, naar een kinderopvang stuur en als ik ga werken... Wanneer is het punt dat ik meer overgehouden dan dat het me kost? Exact. Dus ook daarin is het weer heel erg ingewikkeld. Dus dat maakt het wel heel erg ingewikkeld, maar ook wel weer des te belangrijker om daarin juist bezig te zijn.
[24:25.1]
En natuurlijk zijn heel veel instanties ook vanuit de gemeentes, omdat het natuurlijk gewoon een heel mooi trek natuurlijk. Dus zeker niet alleen, echt met heel veel mensen. En het is mooi om te zien dat zij dan uiteindelijk letterlijk een compleet ander leven hebben en daardoor ook beter in hun vel voelen en dat over kunnen dragen naar andere mensen.
[24:45.8]
En dat zij nu eigenlijk een soort van, als ik het zo mag noemen, een soort van boegbeeld is voor alle mama's die nog gaan komen. Want uiteindelijk is dat wel een beetje het geval. Een soort van ambassadeur, hoe je het ook noemt. Ja, dat is mooi. Ja, dat is mooi. Mooi verhaal, heel mooi verhaal. Ja, we hebben nog heel veel vragen meer.
[25:01.2]
Wij praten altijd nog wel uitgebreid. Als jij recruiters die nu luisteren, als je die iets mag zeggen, wat wil je hen meegeven waardoor ze meer invloed kunnen maken?
[25:17.1]
Wat is de boodschap van jou aan recruiters om meer invloedrijk te zijn? Het is eigenlijk, althans vind ik, en ik hoop dat andere mensen het ook vinden, want anders is het makkelijk te verwerken. Het is jouw boodschap. Het is eigenlijk heel simpel, maar en wordt denk ik ook wel vaker gezegd, maar dat werk doen niet altijd, is het verdiepje in de doelgroep en dus ook de arbeidsmarkt.
[25:40.6]
En hoe doen ze dat? Nou, hoe ik het zou doen is, ik weet niet de extracte cijfers, dat verandert nog wel eens, maar Je weet gewoon, volgens mij 20% is echt actief op zoek. Die gaan inderdaad op facturenbanken, Google, dat verhaal kennen we denk ik allemaal. En de rest zit gewoon bij een organisatie en die is niet zozeer op zoek en staat ook niet in de sollicitatiemomenten.
[26:02.0]
Nee, ze zijn latent op zoek. En daarin heb je ook weer heel verschillende, ik heb hem al vaker genoemd, maar de deur, je hebt de mensen die dicht, dus die zijn helemaal niet op zoek. Open is actief op zoek. Daarin heb je super veel standjes en sommige standjes kan ook specifiek voor één werkgever zijn.
[26:18.2]
Dat vind ik ook wel leuk om te benoemen. En daarin is het gewoon belangrijk dat jij als werkgever zorgt dat die voor jou als werkgever open komt te staan. Het hoeft niet te zijn voor morgen, het kan ook over twee jaar zijn. Het is een vaker langer termijn. En wat het belangrijkste is dat je dus nagaat, dus eigenlijk gaat denken, oké, hoe staat iemand dus in de situatie, in het leven, maar ook dus tegenover nieuw werk?
[26:40.4]
En dan zie je eigenlijk dat ze niet in een sollicitatiemomentum zitten, zoals je net zei. Maar als ze dus nu moeten gaan solliciteren, zoals dus eigenlijk heel veel andere bedrijven dat nu doen, is het vaak oké, hier hebben we een vacature en je hebt vaak één labtekst, vaak statisch, af en toe met bullet points en leuke foto's, maar nog steeds heel statisch.
[26:58.8]
En dat is natuurlijk niet heel interessant. En dan staat er ook vaak nog niet eens een salaris bij. Als je niet eens weet van hey, ik zou eigenlijk wel over willen sappen en ook nog geen salaris staat, dan wordt het een heel lastig verhaal. Dan blijft hij er heel erg dicht. Ja, exact. Die zou ik echt als tip meewillen geven. Verdiep je in de doelgroep en dus voornamelijk in die grotere groep.
[27:17.7]
Waarvoor de deur van een kier tot bijna open staat, zeg maar. Ja, en soms kan het één trigger zijn die al, zeg maar, twee slagen open maakt. En dat is dus heel erg persoonsgewonden. Dus daar kom je achter door met die mensen in gesprek te gaan. Exact. En het belangrijkste daarbij dat je ook echt rekening houdt met hoe wij ons met ons brein ook bepaalde informatie verwerken en daarvan keus maken.
[27:41.4]
Dat komt eigenlijk weer neer op een stukje interactief maken van heel het proces. Zodat ze op hun eigen manier daarin een proces letterlijk in kunnen richten. En zo ook een stap kunnen doen. Als zij alleen volgen bijvoorbeeld op social media, is dat ze die funnel doorlopen. Dat ze eigenlijk zeggen, dat is niet de juiste timing.
[27:57.8]
Die optie geef ik ook. Maar dat is prima. Maar daarmee geef je eigenlijk als werkgever wel een neer. Het gaat om jou, niet om ons. En dan zeg je wel, maar het lijkt ons wel leuk om contact te houden. Het is een kleine moeite om door te linken naar een pagina waar ze jullie kunnen volgen op social media. Kunnen zij aangeven op welke manier?
[28:13.1]
Exact. En dan heb je daarin, heb je vaak bij wat grotere organisaties, ook wel wat kleiner, heb je vaak dat je ook weer eigen marketing team hebt, die ook weer zit op de content. Op basis daarvan kan je dus ook organisch, dus niet betaald, bepaalde content delen over wie je bent als werkgever, over leuke projecten, etc.
[28:31.3]
waardoor je wel top of mind blijft. En dat is ook dus bijdrage aan die lange termijn. En daar dus helemaal niet weer elke keer voor hoeft te betalen. Nee, en dat is belangrijk. Je moet top of mind blijven. En dat doe je dus door inderdaad een gesprek aan te gaan en vervolgens ze in het bakje te stoppen waar ze in thuis horen, waarmee je ze met de juiste informatie kunt voeden.
[28:52.0]
Dus het blijft heel erg, ja, Alexander had daarover ook al gesproken. Hyperpersonalisatie, dat is eigenlijk precies dit. En dat is niet even een campagne. Want eigenlijk bij alle campagnes die ik doe, geef ik die optie. En dan kunnen mensen eigenlijk voor ons als bedrijf zijn een profiel aanmaken.
[29:08.1]
Ze geven eigenlijk gewoon aan. Ik vind het bedrijf leuk. Deze functie past eigenlijk niet. Zullen we gewoon samen het gesprek aangaan om verder te kijken. Dus die mensen maken dan profiel aan. En vervolgens op basis daarvan neem ik dus contact op, ook alweer hoe ze dat hebben aangegeven.
[29:23.2]
En dan ga ik gewoon heel open sprekken aan. En daaruit komen echt hele leuke sprekken. En dan denk je, nou ja, dit is super interessant. Misschien niet voor deze week, deze maand, half jaar, maar over een jaar. Bij Pijdeman bijvoorbeeld, één keer in de vijf jaar, organiseren we ook een open dag.
[29:38.7]
Heel uitgebreid. Ik denk altijd heel veel stappen vooruit. Dus als ik mensen nu spreek, vanuit bijvoorbeeld zo'n open gesprek, dan noteer ik eigenlijk al van, oh, die moeten we eigenlijk uitdoen op zo'n open dag. En dat is eigenlijk, want dat is voorher geweest, pas over een aantal jaar, maar dat noteer ik alvast.
[29:53.7]
Als ik bepaalde dingen afspreek met hun, dan zet ik het ook in mijn agenda van over zoveel maanden check ik het even intern, van is daar al wat veranderd? En dan kom ik gewoon even bij ze terug. En dat zijn de dingen. Dat is het menselijke stuk van het vak wat echt... Ja. invloed maakt. En als het dan inderdaad niet veranderd is, wel even inchecken van nou, ik heb er inderdaad naar gekeken, maar hoe gaat het met je?
[30:11.8]
Wat is de situatie? En dat ook weer gewoon. Dat vind ik het leukste, want dan ben je, die waardering komt ook terug, zeg maar. Esra zei het ook inderdaad, erkenning en waardering is ook echt heel erg belangrijk. Wie je bent als werkgever, maar ook naar de mensen toe, die nog niet eens bij je werken.
[30:31.3]
En dat komt echt heel erg terug. En ja, dat maakt mijn werk het leukste, zeg maar. En dat blijft ook het menselijk stuk. En daarom vind ik ook wel dat heel deze kern ook wel echt het belangrijkste is en ook zal moeten blijven. Zeker in die AI wereld.
[30:48.0]
Want als je het zo inricht, dan ga je echt de relatie aan en anders kan dat gewoon niet. Met deze AI-wereld, en dan moeten we hem echt afronden, maar met deze AI-wereld maak je dus de weg vrij om nog persoonlijker en nog, ik noem het intermenschelijk, dat is een heel nare term, maar het intermenschelijke stuk, en als je dat als recruiter goed weet in te vullen, dan zijn we dan de toekomst aan je voeten.
[31:08.7]
Maar dat vind ik echt, dat vind ik echt. Dus ik wil ook echt dat bij alle bedrijven waar ik binnenkom, dit is ook echt mijn Mijn kijk daarop. En als bedrijven daar niet achter staan, dan ga ik ook niet met ze samenwerken. Heel goed. Het positieve is wel, het is natuurlijk heel groot.
[31:24.5]
Als je dit nu allemaal zou uit willen werken, maar je kan klein beginnen, het groot aanpakken, continu doorbouwen. En dat bedrijven er wel heel erg voor open staan. Nog één dingetje, het evenement wat daarop terugkomt, hebben we net ook al even besproken, los van de podcast. Dat is natuurlijk ook wel heel erg leuk, omdat het eigenlijk ook wel weer samen komt.
[31:43.7]
En met het evenement bedoel je dus eigenlijk, wat je me hebt verteld, dat je een aantal mensen hebt gesproken zonder dat je het cv hebt gezien en op basis van... Ja, ik wel. Jouw collega's niet. En op basis van jouw gesprekken heb jij hen bij de hiring manager voorgesteld en gezegd van spreek ze.
[32:02.3]
En op basis daarvan hebben zij een keuze gemaakt en toen heb je pas de cv's gedeeld, toch? Ja, dus waar ik eigenlijk tegen aanliep is dat je natuurlijk eerst dan als een recruiter zijn, dus eerst contactpersoon, dan weet je alles van die persoon. Dat moet je vervolgens gaan overdragen aan de manager of aan iemand die daar verantwoordelijk voor is. Dat is vaak lastig, omdat je moet eigenlijk iemand spreken om daar ook gewoon echt een oordeel op te geven.
[32:23.2]
En vaak kijken ze dan toch ook weer naar een cv. En dan gaan ze weer in de brein zitten, dus weer het brein van bepaalde vooroordelen. En dat vind ik super jammer. Toen heb ik gezegd, nou wat nou als een evenement organiseren waarbij ik de mens spreek. Die mensen uitnodigen voor het evenement. En jij bepaalt wie dat erdoor gaat? Ja, en letterlijk de deur openzet voor het bedrijf en dus voor die functie.
[32:42.5]
En dus de manager en de leidinggevende en de collega's daarin ook aansluiten. Dus die kan je ook gelijk kennismaken. En dan gewoon even met een eten, rondleiding, vervolgens een stukje prestatie geven en dus gewoon één op één het menselijke opzoeken. Ook hele brede vragen. Wie heeft jou gevormd?
[32:58.2]
Waar ben je het meest trots op? Het leuke is als één iemand open is. Is de rest dat ook? Zie je veel? Dan krijg je hele andere dynamiek, hele andere gesprekken. En het belangrijkste, die persoon, die manager, die uiteindelijk verantwoord is van ja, ik ga iemand aannemen of niet. Of ik wil het gesprek voorzetten of niet. die gaat op basis van dat menselijke eigenlijk al een keuze maken.
[33:16.8]
En niet alleen op de ervaring en het cv. Dus ik heb ook vaker gehad dat ze dan nu zeggen van nee, maar dan gaan ze het zelf goed praten tegenover mij. Het is een compleet onverkeerde wereld en dat vind ik wel heel erg mooi. En zo komen eigenlijk de juiste mensen op de juiste plek. En dat is natuurlijk het evenement organiseren is ook marketing.
[33:35.7]
En ook weer dat open is. Eigenlijk die basis komt overal terug. Even snel. Mooi uitbranden, dat was een mooi uitbranden. En nou moeten we stoppen. Nou moeten we echt stoppen. Maar dankjewel in ieder geval dat je er weer was. En ik hoop jou in 2026 nog een keer hier te krijgen. En dan praten we nog gewoon weer eens door.
[33:50.8]
Want zoals we merken hebben we nog wel uren door te praten. Dankjewel. Jij bedankt. Heb jij een vraag over het proces? Of wil je gewoon insparren over het mooiste vak dat er is? Neem dan gerust contact op met Joris via zijn site expertinrecruitment.nl
Makers en gasten