#16 - De verdienmodellen van recruitment

00:00:02
Speaker 1: Die staat in ieder geval aan. Kijk, kijk. Welkom! Dank je, Sander Dirks. Ja, leuk dat je er bent in het mooie Vught. Ja, zeker. Althans bij mij. Ik vind het heel mooi.
00:00:13
Speaker 2: Ja, ja. Ik moet zeggen, ik ben er nog niet echt mee bekend. Eerste keer dat ik in Vught ben.
00:00:17
Speaker 1: Oké, nou en? De eerste indruk.
00:00:20
Speaker 2: Ja, het dorp wat.
00:00:21
Speaker 1: Je hebt gezien. Ja, het is dorpse. Klopt.
00:00:23
Speaker 2: Dorps ben je vergelijkbaar voor waar ik vandaan kom? Oké.
00:00:25
Speaker 1: En waar kom jij vandaan? Hoogkarspel Oké.
00:00:28
Speaker 2: Geboren en getogen in Hoorn, dus een iets grotere stad. Maar ja, ja, maar nu al een aantal jaren in Hoogkarspel. Leuk!
00:00:35
Speaker 1: Ja, leuk, Heel leuk. Hey, hartstikke leuk dat dat jij hier bent! En wij kennen elkaar via LinkedIn. Ja, via LinkedIn hebben we elkaar af en toe een mening toegespeeld. En toen kwamen er toch achter dat we ook wel heel veel hetzelfde denken over over bepaalde zaken. Ja, en het leek ons wel eens leuk om eens over een bepaald onderwerp in recruitment uh in de podcast te praten. Ja, dus daarom ben je hier wat te zeggen? Ja toch? Ja, ja, Ik denk dat wij er wel een podcast over vol kunnen praten. Dus uh ja, Voordat wij dadelijk gaan praten over het verdienmodel als externe recruiter, want daar gaan wij het over hebben vandaag. Ja, wie is Sander Dirks?
00:01:12
Speaker 2: Ja, goede vraag. Ik probeer het zo kort mogelijk te houden. Ja, ja. Sander Dirks Uh. Sinds afgelopen zaterdag. 42 jaar.
00:01:20
Speaker 1: Nou kijk, nog gefeliciteerd.
00:01:23
Speaker 2: Dank je, dank je. Getrouwd met Marloes, drie kinderen Sam, Mila en Amy en nog vrij jong. Allemaal tussen twee, vijf en acht jaar. Oké, ja dus. Uh, dat gaat dan ook.
00:01:35
Speaker 1: Drie heel verschillende leeftijden zeker? Ja zeker. Ja.
00:01:39
Speaker 2: Genoeg diversiteit in het dagelijkse leven. Ja, kijk maar. Wel heel leuk. Superleuk! Ja. Uhm verder Uh ja. Ik ben iemand die die, ja veel moet bewegen veel in beweging is. Hoewel ik af en toe ook gewoon lekker op de bank kan kan zitten voor een uh serie of film. Mm hu. Uhm ja. Ben ik iemand? Uh uh sportief hardlopen of gewoon lekker lopen, beetje fitnessen. In het verleden ook veel aan kickboksen gedaan en ik speel jarenlang honkbal. Een lange tijd tussenuit geweest, maar sinds twee seizoenen weer leuk met vriendenteam, ook op zondag.
00:02:14
Speaker 1: Oh leuk!
00:02:15
Speaker 2: Ja, supergezellig iedere zondag. Uhm, nou ja, zolang seizoen duurt maar zo. Soms zit er ook een vrije zondag tussen. Of of vanwege het weer dat het niet doorgaat, maar doorgaans elke zondag. Leuk!
00:02:26
Speaker 1: Ja, leuk. En je zit in in het recruitment vak. Hoe ben je daar ingerold en gestapt? Inge Ik zeg Gerold, want veel mensen rollen erin. Ja, hoe is dat bij jou gegaan? Nou ja.
00:02:39
Speaker 2: Hetzelfde eigenlijk. Van origine kom ik uit de detailhandel. Daar heb ik jarenlang ingewerkt. Ja, toen wilde ik toch echt iets anders. Ik wilde meer naar de kantoor kant met de corporate. En dat kwam ik eerst nog in een sales functie bij de Telegraaf voor weekblad De Echo. Ja dat dat ging op een gegeven niet zo heel erg goed. Qua qua ja volgens mij financiën want ze moesten gaan gaan bezuinigen daar. Ja, het was tijd voor iets nieuws. Ja, maar wat? Ja, ik had geen idee. Ik ben toen in contact geraakt met 111, een bureau, een éénpitter. Toen volgens mij. Ja, en die ging bij mij gewoon in gesprek van wat? Wat wil je gaan doen, Waar word je warm van, wat vind je leuk? Nou ja, bellen vond ik leuk, want ja, je weet nooit wie je aan de lijn krijgt. Ik weet niet hoe ze reageren. Hoe ga je daar op dus. Dus daar kom je zelf ook best wel tegen. Maar gewoon verder ook een beetje het ja het menselijke aspect. En ja, ik was gewoon enorm aangetrokken voor voor bonussen. Als je hard werkt wordt je extra beloond. Ja, gewoon heel eerlijk. Maar ja, ja, dat dat speelde zeker wel een rol. Ja, toen werd ik voorgesteld bij MKB Socius op op de Zuidas. In 2018 is dat geweest. Nu gaan we echt al ruim zestien jaar terug. Ja, ja, ja, meerdere gesprekken achter elkaar. Het was één grote chaos daar op de werkvloer. T Was gewoon druk. Mensen waren hard aan het werk, druk maar ook ook. Er werd ook gelachen en en er gebeurden eigenlijk zoveel verschillende dingen daar dat ik eigenlijk op dat moment wel verkocht raakte. Zonder echt te weten van waar.
00:04:14
Speaker 1: En waar stap ik in?
00:04:16
Speaker 2: Waar stap ik in? Inderdaad. Wat houdt recruitment precies in? Nou ja, gaandeweg heb ik dat geleerd. Vooral toen heel veel meters maken. Gewoon je mouwen opstropen, gas geven, Ja ja, gaan. En ja, gaandeweg kwam ik er wel steeds steeds meer achter. Van het. Het menselijke aspect kwam steeds meer naar voren. Net ook nog een stap gemaakt naar accountmanagement, accountmanagement.
00:04:42
Speaker 1: Want het menselijke aspect kwam steeds meer naar voren. Hoe uitte zich dat in de rol van key accountmanager dan?
00:04:48
Speaker 2: Uh van van key accountmanager? Iets iets minder. Dat dat dat was ook ja. Je hebt er zo in de recruitment, maar je bent dan meer bezig met met met aan de voorkant, zeg maar met sales van van waarom. Zaken doen we bij Coolblue, zoals shirts. Maar wel de diepgang zeg maar. Ik was onder andere verantwoordelijk voor Shell en European Pet en tof is dat je echt de diepte ingaat met die hiring managers.
00:05:09
Speaker 1: Van wie zoek je nou echt?
00:05:11
Speaker 2: Wie zoek je? Waarom? Waar komt het vandaan? Weet je wat is gewoon de best mogelijke match. En dan ga je daarmee zeg maar naar de de de interne recruiters. En die gingen dan op zoek naar.
00:05:21
Speaker 1: Ja.
00:05:21
Speaker 2: Oké, Maar goed, dan ben je alsnog wel met mensen bezig natuurlijk, maar dan op een andere manier. Want dan moet je juist die verbinding gaan zoeken in netwerken. Je moet zorgen dat ze jou ook ook de aanvraag gunnen. Dus ja, daar ben je veel mee bezig. Alleen iets ander soort druk wat je ervaart. Nou ja goed, ik heb even kijken uit, maar over ruim zes jaar bij mijn collega's zoals je had gezeten, ja toen was het echt wel genoeg zeg maar. Was mooi tijd geweest, maar ja, je wilt ook verder anders. Soort omgeving. Je wordt ouder, je hebt een vriendin en dus.
00:05:56
Speaker 1: Andere dingen worden belangrijk. Ja, ja dus daar.
00:05:59
Speaker 2: Heb ik best wel veel. Veel in de sales gedaan, maar niet echt helemaal in in in in geslaagd de meeste aspect voor me. Op zo'n momenten moest je net even harder drukken of of misschien vanuit een andere hoek komen, wat me niet helemaal lag. Ja, op een gegeven moment door Corona eh ja, ontslagen. Baan hield de hield op te bestaan. Ja, doe toch de stap gezegd van ja, ik wil wel gewoon weer recruitment, maar dan voor mezelf als uh als ondernemer.
00:06:30
Speaker 1: Ja en zo gezegd zo gedaan. In de In de Coronatijd ben je als ondernemer in recruitment gestart. Ja oké. En hoe is dat verlopen? Of is hoe is het gelopen?
00:06:41
Speaker 2: Fantastisch! Ja, ja. Nou ja, t is echt. T Is natuurlijk heel spannend aan het begin hè? Uh, je schrijft een plan. Uh. Sterker nog, dat was het toen mijn compagnon ja, die haalde mij over voor een.
00:06:56
Speaker 1: Stap mee in het.
00:06:58
Speaker 2: Doen en en.
00:06:58
Speaker 1: Of. We gaan het doen. Dus het was niet dat dat jij instapte bij hem. Jullie geen nee, nee, nee, nee, nee, nee.
00:07:02
Speaker 2: Nee, ja, ja. Hij moest in principe ook nog officieel beginnen, maar hij was al wel zijdelings een beetje soort van begonnen. Maar ja, ik haakte steeds af van nieuwbouwhuis. Het tweede kindje was net. Dus ja, je zoekt een beetje die stabiliteit ja. Maar ja goed, die stabiliteit werd ook ontnomen door de door Corona. Ja ja, wat ga je dan doen? Ga je dan weer opnieuw naar een baan met alle gevolgen van dien? Eh of ja, gaan we voor onszelf? En toen heb ik gezegd oké, als we het gaan doen, dan gaan we er ook echt voor gaan, een plan maken, gaan we een naam bedenken, et cetera. Ja, we hebben uw businessplan opgesteld en vanuit daar en je kreeg ook nog een stukje ondersteuning vanuit het UWV toentertijd. Oh ja, ja, dat is dus als als.
00:07:49
Speaker 1: Als startend ondernemer Kreeg je een starters budget ofzo? Of. Ja ja, voor.
00:07:53
Speaker 2: VO voor de eerste zes maanden. Je moest wel gewoon gewoon 111 plan hebben geschreven. Moet je ook echt kunnen aantonen. Dat werd dan ook echt besproken. Ook qua qua cijfers natuurlijk van pak je het wel serieus op en En ja, ik weet niet meer exact welk bedrag zeg maar als zijnde uitkering je dan kreeg voor voor voor zes maanden was dat. Maar er was in ieder geval wel genoeg om mee te starten. Maar vandaag? Oké, als t echt niet lukt. Ja weet je, dan heb je.
00:08:18
Speaker 1: Altijd nog iets.
00:08:19
Speaker 2: Dit nog een beetje gaan gaan bouwen. Ja, ja. Maar ja, dat was eigenlijk niet. Niet nodig, want even kijken uit mijn hoofd. In oktober hadden we ons ingeschreven 9 oktober en in die maand hebben we de rest uitgewerkt. En in november had ik mijn eerste opdracht. Oh wow.
00:08:36
Speaker 1: Ja, ja.
00:08:37
Speaker 2: En uh en.
00:08:38
Speaker 1: Opdrachten. Wie? Wie waren er opdrachtgevers?
00:08:40
Speaker 2: Uh uh nou ja, ik. Ik deed toen zeg maar een interim opdracht. Uh, dat was bij Identify. Ja superleuk! Dat was ja voor mij ook helemaal nieuw. Maar ik merkte wel en en en en dat was ook nog eens doorslaggevend. Want dat type recruiter ben ik toch zeker voor voor interim is. Ik wou ook gewoon iets neerzetten. Ik wil niet gewoon doorgaans meedraaien en als dat denk ik wel gelukt was ook echt wel behoefte aan een wat, wat wat verandering. Opmaak van CV's zeg maar. Aangepast en nieuw format voor gemaakt. Ja, zowaar nog paar paar stappen die misschien niet helemaal voor de podcast nu zei, maar euh knip. Ja, heel harde knip dus nee, maar wel leuk. En dan kijk, ik heb ook nog wel gewoon of tenminste contact met ze. Weet je, ja, je stuurt af en toe wel eens via LinkedIn of zo, maar ik denk dat ze vandaag gewoon gewoon langsgaan. Dat we gewoon weer gezellig koffie kunnen drinken. Was super leuk ook. Uh. Dus ja, daar ben ik enorm dankbaar. Ook voor. Ja ja, maar daarnaast hebben we ook gewoon werving en selectie. Uh vanuit mijn netwerk hadden we al heel snel een tiental klanten die met ons wilden samenwerken van van alle voorgaande jaren. Van mijn manier van aanpak dus. Ja ja, ik heb daar waren blij om te hebben ook echt wel succes mee gemaakt. En ja, onze forecast zeg maar. Over dat jaar hebben we volgens mij 35% geplust of zo. Dus ja, dat ging. Dat ging supergoed.
00:10:09
Speaker 1: Ja, ja dus. De dienstverlening was interim recruitment en werving en selectie om eventjes plat te slaan. En ja, ja, en dat heb je gedaan tot afgelopen zomer. Of. Althans, in die samenstelling met uh.
00:10:25
Speaker 2: Nou nee, niet helemaal. Uh. We zijn op een gegeven moment wel gewoon doorgegaan met met mij, met interim en werving en selectie voor voor. Ja, volgens mij inderdaad iets van 1,5 jaar. Toen zijn we begonnen aan een factoren platform. Eh ja, da daar heb ik hoop in geïnvesteerd en hoop in geleerd. Ja, dat heeft me helemaal gebracht wat.
00:10:51
Speaker 1: Ik had gehoopt.
00:10:53
Speaker 2: Uhm en en Ja, dat is ons nu eigenlijk ook wel in een positie gebracht van waaruit we verder kijken. Van eh ja, misschien moeten we hier nu maar gewoon eens gaan stoppen en samen verder gaan. Dan kunnen we nog eens een keertje verder over over gaan. Maar het was voornamelijk echt vallen en opstaan. Maar dat zei heeft me ook te denken gezet van hé, zeker in een veranderende markt. Wat wil ik voor mezelf nu nu echt gaan doen? Waar? Waar ligt voornamelijk mijn kracht en wat kan er anders qua dienstverlening?
00:11:32
Speaker 1: En wat heeft jou dat gebracht? Wat wat ga je nu doen of op welke kruispunt sta je nu?
00:11:37
Speaker 2: Ja, nou ja, heel goed. Ik, ik, Ik heb uh Vanaf november zeg maar mijn nieuwe bedrijf zeg maar de lucht in ingeslingerd. En vanuit daar ja natuurlijk. Kijk, zo'n gevallen is zeker met schijnzelfstandigheid. Er gebeurt veel op de markt. Organisaties gaan toch anders kijken. Heel veel, gaan ook gewoon tijdelijk stoppen met inhuren en kijken van wat gaat nu? Wat gaat.
00:11:59
Speaker 1: Er gebeuren met die handhaving en als.
00:12:01
Speaker 2: Verantwoordelijk voor hoe gaan we sancties krijgen? Dus. Ja ja ja dus. Dus die gaan het even afwachten. Uhm dus. Dus daar wil ik sowieso wel op inspelen door nou ja, sowieso van van wat ik hiervoor eigenlijk had gedaan qua interim recruiten. Ik ben iemand die dus echt iets wil neerzetten en niet twee jaar lang ergens wil blijven hangen. Dat dat is gewoon gewoon niet aan mij besteed is, is wat mij betreft ook niet echt interim recruitment. Maar goed, dat is eerder voor zeggen. Dus ik wil gewoon gewoon met klanten gewoon echt kijken naar naar naar resultaatverplichting van wat is nou precies nodig? Loopt proces goed? Moeten we eerst kijken naar het proces. Ja ja. Is er wel werving nodig? Wat voor soort werving? Maar staat alles eromheen goed? En zo kan je gewoon verschillende projecten gaan inkaderen als het ware om te kijken van ja van A tot Z. Wat gaan we nu eerst doen? Want anders krijg je toch al snel weer een een alledaags ritme in draaien mee, Bijvoorbeeld met de afdeling. Ja, ja, dat is iets.
00:12:59
Speaker 1: Wat Ja en en daar gaat het over hè, Dat dat dat. Dat is niet de bedoeling als het van projecten is. Goed, zolang je maar niet meedraait met het werkoverleg en dat het maar een dag is als de manier blijkt dat je dat ook in loondienst zou kunnen doen.
00:13:13
Speaker 2: En daarom en en dat gebeurt best wel veel ja. Kan je aanwezig zijn bij die meeting of bij die meeting? Ja, we beginnen om 9.00u. Ja ja weet je, blijf daar van weg. Ja maar ja daar krijg je ook vaak weer uurtje factuurtje verhaal. Ja moet je moet je echt voor elk uur betalen. Moet je dat ook gaan monitoren? Want daar zitten vaak ook in van vanuit werkgevers dat ze wel willen weten van oké maar.
00:13:37
Speaker 1: Wat heb je gedaan voor die uren dat kapitein.
00:13:40
Speaker 2: Als je er om 9.00u of ja, s avonds. Ja, kan ik moeilijk controleren dat dat speelt. Echo Ja, en ik denk als project heb van A tot Z. Oké, ja, klinkt ver weg of binnen twee maanden of drie maanden moet het opgeleverd worden. Ja, ja, ik.
00:13:54
Speaker 1: Ben dus de prijs.
00:13:55
Speaker 2: Ja ja, leuk voor die meetings, maar daar heb ik niks mee te maken. Ik moet het proces doen. Ja en als je meetings inplant vanwege een proces, logisch dat je daar bij aanwezig bent. Ja goed, als je af en toe naar kantoor gaat om ook die feeling te krijgen met wie werk ik nu zo? Dus allemaal prima en.
00:14:12
Speaker 1: Met mensen te overleg te hebben, want uh, je hebt ze te zien dat je niet mag overleggen met mensen. Je moet de informatie toch halen En. Ja precies, maar.
00:14:20
Speaker 2: Dat is heel wat anders dan de ander gebruikelijk. Uh, recruitment overleggen. Of nou ja, overleg of ja ja maar het gebeurt. Ik heb zelf ook meegemaakt en en ja, naar de meeste meetings denk je ook van ja weet je, je hebt me nu zoveel euro betaald voor deze meeting bij te wonen. Maar ik heb helemaal niets te doen hier, zo denk ik. Ja dus en en daarom denk ik ook zeker gewoon gewoon als je alles bij elkaar kijkt en en ik snap in sommige gevallen kan het ook niet anders. Maar daar waar het wel kan en ook bij kleinere ondernemers. Je bent vaak voordeliger uit, je hebt gewoon gewoon iets afgekaderd. Ja en je krijgt gewoon echt gewoon gewoon resultaat opgeleverd. Ja, want dat is iets wat ik vaak ook wel miste in in in de interim opdrachten. Het gaat om termijnen. Ja, we hebben ongeveer zes maanden nodig. Ja, hoezo voor zes maanden? Wat? Wat?
00:15:09
Speaker 1: Wat verwacht je van me in die zes maanden?
00:15:11
Speaker 2: Want eigenlijk tien van de tien keer wordt je wel weer verlengd. Ja, zes maanden erbij. Waarom? Maar ja.
00:15:19
Speaker 1: Heb je dan niet geleverd wat wat je in die eerste zes maanden had moeten leveren of zo?
00:15:23
Speaker 2: Maar waarom wil je dan doorgaan met iemand als diegene niks opleveren? Dus ja, ja, die die, die hele gedachtegang is anders en en wordt ja nogmaals gewoon echt gekeken naar termijnen. En ja, ik zou dan toch zeggen oké, het is een puinhoop of we komen handjes tekort. Dat zijn twee verschillende insteken. Oké, waar kom je handjes mee tekort? Gaat het om een bepaalde werving? Ja, dat kunnen we ook zeggen. Ik hoop alleen mee bij die werving. Hoe is het proces ervoor? Of ik ga eerst zorgen dat er een goede campagne voor wordt opgezet in de eerste maand En alles wat eruit komt, pak ik op. Telefonisch. Ja, ja. Moet je daar uren aan gaan koppelen? Of gewoon een vast bedrag dat je zegt Oké ja. Weet je of jij dat in twee dagen doet of tien dagen, dat maakt niet meer uit. Ja, ik ga dit gewoon betalen.
00:16:04
Speaker 1: Ja, en dan zit het resultaat. Maar is wat we met elkaar afspreken. Dan is het uh. Want om even de brug te maken richting te slaan richting uh het verdienmodel. Ik bedoel, je gaf net aan een uurtje factuurtje is een verdienmodel voor een externe recruiter. Die kennen we allemaal. Dat is de zzp'er die zich voor een X periode laat inhuren of of verhuurt aan UH aan een externe opdrachtgever. Dan heb je nog meer verdienmodellen. Met mij, met jouw nieuwe uh uh bedrijf. Uh, welk verdienmodel ga jij uh je daarbij hanteren? Heb je daar een beeld bij?
00:16:35
Speaker 2: Ja, nou ja, kijk, waar ik me op gaan richten is sowieso meer projectmatige kijk. Dat neemt niet weg dat ik helemaal niet open sta voor voor voor heel platgeslagen uurtje factuurtje. Want in sommige situaties kan het ook gewoon niet anders. En ja, heel eerlijk ga me ook niet gewoon buitensluiten van de markt natuurlijk. Maar het lijkt me gewoon heel tof om om om ondernemers te helpen. Ook kleinere ondernemers. Want vaak denken die van ja weet je, zo'n interimmer, dat is veels te duur. Dus dan moeten we weer 40 uur 50.000 € 20.000 per maand betalen of zo. Nou ja, dat hoeft dus niet. Nee, want ik kan het ook in in stukken knippen en dat lijkt mij juist gaaf om verschillende bedrijven daarmee te kunnen helpen. Door gewoon echt gewoon gewoon een resultaat neer te zetten voor voor gewoon gewoon een betaalbare prijs. Ja, en daar hoef je dus geen zes maanden of een jaar aan vast te zitten. Geheel afhankelijk dus daar. Ik Ik kan ook geen concrete bedragen noemen, want echt gewoon maatwerk. Bij de één is het gewoon meer als als, bij de ander kun.
00:17:34
Speaker 1: Je wel een een, een, een, een een concreet project noemen wat wat je zou kunnen doen zonder daar inderdaad een prijskaartje aan te hangen. Maar wat zou een project kunnen zijn?
00:17:43
Speaker 2: Nou ja, zoals bijvoorbeeld ik, ik, Ik ben er zo met verschillende opdrachtgevers ook in gesprek. En bij de één ben ik echt in gesprek om om een recruitment plan te schrijven. Die hebben gewoon die harde wel recruiters en die willen straks ook weer recruiters gaan aannemen. En die wilde mij dus in eerste instantie als interimmer hebben. Terwijl ik ook gezegd ja luister van waar jullie nu staan. Ik kan wel ja zeggen, maar dan blijf je gewoon hetzelfde hebben. Aan de voorkant staat het gewoon niet goed. Ja, laten we dat gewoon eerst gaan oppakken en daar zijn we nu over in gesprek van hoe gaan we daar gewoon goed vorm aan geven. Dus gaan we gewoon eerst gewoon een recruitment plan schrijven.
00:18:20
Speaker 1: Voor het komend ingebed wordt in hun in in hun organisatie. Ja ja.
00:18:24
Speaker 2: Dat is dus echt gewoon beginnen met een nulmeting van waar staan we nu, wat hebben jullie gedaan, wat moet er anders? Ja, budgetten, et cetera. Alles in het hele plan. En dan daarna alleen maar gewoon een strategie. Oké, hoe gaan we alles aanpakken wat ze doelgroep. En en dat zeg maar gewoon gewoon ja, in een X kan het nog niet veel zeggen, want er is nog geen. Nee, nee nee nee nee.
00:18:46
Speaker 1: Maar dat. Dat is een project dat met het opstellen van het recruitment plan. Ja, ja, ja.
00:18:50
Speaker 2: En daarin heb je onderling gewoon gewoon dan. Dan gaandeweg het traject veel, veel communicatie met elkaar. Want ja, ik heb bepaalde informatie nodig, moet ook weten van wat is er allemaal mogelijk binnen hun kunnen natuurlijk en en in willen stappen. Ja weet je, al dat soort informatie haal je op. Ja, daar ga je mee aan de slag. Ja. Spreek je een termijn af van wat is haalbaar? Ja, want ja, wat ik zeg. Één organisatie is groter dan dan de andere. Ja, ja, het kan binnen twee maanden zijn, of of binnen vier maanden. Net wat er nodig is. En vanuit daar bespreek je wel van tevoren Oké, als dit klaar is, wat dan? Hoe gaan jullie dan oppakken? Ja, Ja. Hebben jullie iemand in dienst die dat gaat verwerken? Kunnen jullie de doelgroep ernaar of ga een campagne. Desnoods kan ik ze daar ook wel bij helpen natuurlijk. En ik ben ook iemand. Niet alles hoeft altijd geld te kosten. Nee, nee, ik wil gewoon echt iets neerzetten. Tuurlijk wil ik geld verdienen. Ik heb thuis ook gewoon kinderen en die te betalen. Ja, ja. Ja. Maar ja, weet je, als er dingen buiten vallen waarvan ik weet ja maar daar zijn ze echt mee geholpen. Gewoon met die leverancier in gesprek bijvoorbeeld. Of. Ja.
00:19:56
Speaker 1: Heel vaak. Ja toch?
00:19:57
Speaker 2: Ja, ja. Geef gewoon een totaalpakket en zorg dat ze wel gewoon verder kunnen. Ja dus. Maar ja, dat, dat zijn de gesprekken die ik gaande heb. Met andere organisaties ben ik ook nog in gesprek voor een abonnementsvorm op werving en selectie. Daar ben ik nu echt echt wel even bezig met uitpuzzelen van welke gevallen zijn. Want er is altijd een uitzondering op de regel natuurlijk. Hoe ga je dat dat inbedden? Wat heb je daarvoor nodig? Zoals ik het nu vermoed. Zeg maar gewoon een vast bedrag per maand en dan misschien nog een x percentage op het moment dat iemand daadwerkelijk wordt aangenomen. Omdat het heel moeilijk is om daar een bepaalde resultaatverplichting in vast te leggen. Want.
00:20:40
Speaker 1: Want hoe moet ik dat voor me zien dan? Iemand die neemt dan bij jou zo'n abonnement af voor een paar € 100 per maand. Whatever wat het maar maakt niet uit de de de prijs, maar z'n zus is de ze ze ze nemen het abonnement af en dan wat wat zit daar in?
00:20:56
Speaker 2: Ja nou ja, die moet ik dus verder nog uitrollen. Ja, ja, dat hebben we goed. Kijk. Een beetje idee is dat zeg maar die die er van zijn. Misschien dat dat er nu mensen zijn die luisteren. Ik denk oh ja, maar daar heb ik ook nog wel gouden ideeën over. Voel je welkom om te benaderen natuurlijk. Ja, ja, ja, maar het het is. Kijk, bij sommigen heb je ook ook volume recruitment en daar hebben ze die extra handjes nodig. Ja, dan kan je zeggen we nemen interimmers, die betalen we x per uur En ja, vaak loopt het boven de 40 uur zelfs en voor je het weet betaal je € 20.000 per maand. Maar goed, daar kunnen ze wel meerdere mensen spreken, doorsturen, een heel proces et cetera. Nou ja, dat zou ik ook voor een vast bedrag per maand kunnen doen. Ja, ja, door gewoon echt te ondersteunen daar waar waar nodig. Dus iets minder met, met, met de stakeholdermanagement of met de processen daaromheen. Dat zou iemand anders dan moeten doen, maar wel dat je bijvoorbeeld zegt nou ja, ik spreek zoveel kandidaten per maand, zoveel sollicitanten per maand die binnenkomen, Die leg ik voor en na afronding van de aanbieding moet iemand anders doen. Ja ja, ik kom net even kijken wat, Wat.
00:22:01
Speaker 1: Echt een een, een een afgebakend stuk van het proces. Wat dan? Wat ze dan zeg maar outsourcen naar jou? Ja, oké.
00:22:11
Speaker 2: En Maar je zou ook als het echt echt om om werving gaat. Daarvoor heb je ook weer bepaalde tools nodig. Dus dus dan? Dan vraag je bijvoorbeeld een starttarief van tevoren, zodat je wel bepaalde campagnes kan gaan doen. Want tegenwoordig heb je gewoon verschillende campagnes nodig om mensen aan te trekken. Want met alleen werven, met alleen blindelings mensen benaderen.
00:22:37
Speaker 1: Red je het niet. Maar.
00:22:40
Speaker 2: Ja, dat bedrag kan je in de VIP verwerken. En dan nog tegen een vergoeding, zeg maar per inzet bijvoorbeeld. Dus daar ben ik nog een beetje mee aan het puzzelen van hoe kan je dat rendabel maken? Dat de een een soort van resultaatverplichting of in ieder geval zoveel mensen op gesprek krijgen? Ja, ja, maar ja, als zij op gesprek gaan dan. Dan is het out of control en heb je het niet meer in handen. Dus ja, 1.00u aan de kant speelt dan ook een hele grote rol dus. Dus dat dat stuk zou ik op geven. Loslaten, want daar iets in vastleggen dat dat gaat gewoon niet lukken.
00:23:12
Speaker 1: Nee. En wat het verschil tussen dat projectmatige en de abonnee en het abonnement?
00:23:18
Speaker 2: Met abonnement ga je er gewoon gewoon werven en ga je campagnes voor ze uitzetten? Dan probeer je je netwerk aan te spreken, misschien via andere leveranciers samenwerkingen op te zetten. Net wat er mogelijk is. Maar dan ga je ook echt gewoon gewoon werven via het project. Er is bijna een soort soort RPO achtige dienstverlening, alleen dan als eenpitter. Maar je gaat en die niet in huis zitten, maar doet het remote of soms ook al, dan gaat dat valt te zijner tijd af te spreken.
00:23:46
Speaker 1: Ja, ja ja.
00:23:47
Speaker 2: Maar nee, maar dat is volume regelen. Maar dan komen de kandidaten die binnen komen. Die ga jij dan oppakken. Ga je bellen, ga je screenen zodat ze wel gewoon verder kunnen.
00:23:56
Speaker 1: Ja, ja.
00:23:57
Speaker 2: En dan ga je gewoon kijken. Hoeveel kandidaten is het haalbaar? Zeg maar tegen het bedrag wat je afspreekt. Ja.
00:24:02
Speaker 1: En dat is het abonnement toch?
00:24:04
Speaker 2: En dat is dan het abonnement. Dat weet je gewoon gewoon exact van Oké, dit kunnen we per maand verwachten qua gesproken kandidaten of of je spreekt het in op interviews zodat je toch nog net even iets meer druk hebt. En ff iets concreter. Want ja, iemand spreken of op interview. Dat is een wereld van verschil.
00:24:22
Speaker 1: Ja, ja, ja.
00:24:23
Speaker 2: Dus dan kan je daarop afstemmen en dan ja, kan je dat gewoon? Goh, kan je daar volume in gaan maken? Maar dan moet het wel bij organisaties zijn waar veel kandidaten binnenkomen en niet die twee per maand. Of.
00:24:34
Speaker 1: Ja oké. Dus je maakt het ook wel echt concreet. Dit is het abonnement en dat krijg je er voor terug. En dan weten zij ook van dit stuk. Want van het proces hoeven wij ons geen zorgen over te maken, want dat hebben we afgekocht bij. Ja. Sander Ja, nou en dan hebben we het. Het het projectmatige hebben we gehad. Of de de de project prijs. We hebben de abonnementsvorm gehad. Met welke vorm heb jij nog meer gewerkt? Van van verdienen als recruiter? Als externe recruiter?
00:25:02
Speaker 2: Ja, eigenlijk zijn zijn dit toch wel wel de de belangrijkste.
00:25:07
Speaker 1: Oké, oké. En als je dan gaat kijken naar no cure no pay. Ik heb hem hier bovenaan mijn brief staan. Ja, die.
00:25:11
Speaker 2: Die wilde ik net noemen. Dat we dat. Toen we begonnen was het wel gewoon op basis van no cure no pay.
00:25:15
Speaker 1: Ja, ja, oké. En wat was de reden waarom je voor no cure no pay hebt gekozen? Was dat een bonus? Ze waren blij met alles.
00:25:22
Speaker 2: Ze waren bang dat ze misschien klanten zouden afstoten. Dus ja, Ja, ja.
00:25:25
Speaker 1: Zou je dat nu nog weer doen op basis van no cure no pay? Nee. Wat? Hoe zou je het nu doen? Even los van de projecten En en en en en het abonnement. En stel dat.
00:25:36
Speaker 2: Ik vraag wel zeg maar om een starters fee vind ik ook niet meer dan logisch én je stopt er sowieso tijd in en tijd is kostbaar. Euh. En twee. Ja, je hebt ook te maken met met het opzetten van campagnes of of abonnementen, zeg maar op LinkedIn of of CV database. Dat soort acties. Ja, die moeten toch betaald worden. En het is leuk om om voor een klant aan de slag te gaan en het op te pakken zo goed mogelijk in te vullen. Maar ja, in de huidige tijd om te zeggen van ja, ik doe het volledig gratis en als het niks wordt.
00:26:08
Speaker 1: Dan is het mijn risico. Of uh ja.
00:26:10
Speaker 2: Nou ja, precies. Kijk een een. En dat komt ook een beetje omdat er helaas ook te veel organisaties zijn die denken dat de eenpitter die. Ja leuk die exclusiviteit, maar dat doen we lekker niet. We spreken het wel af, maar we doen het niet. En ja, weet je. Oh ja, toch iemand? Ja, die factuur hè? Ja, daar wil ik gewoon vanaf. Ja, ja.
00:26:27
Speaker 1: Oké, Het is dus dus. Dus hoe het ook gaat, die opstart via die ga je wel. Die ga je. Die ga je dan wel vragen op moment dat je een werving en selectie opdrachten aanneemt. Oké, want een no cure no pay hè, die staat er dan toch bij? Uhm, ik heb daar toevallig onlangs nog een. Nog een artikel over geschreven. Ik heb nou Wim van den Nobelen, die uh die die schreef op een gegeven moment 11111 artikel over het no cure no pay is een doodlopende weg. En waarom ga je als als als recruiter nog op basis van no cure no pay? Dat kan. Kwalitatief kan dat? Uh uh uh niet meer in deze tijd. En het zijn met name de cowboys die op basis van no cure no pay uh werken. En uh.
00:27:05
Speaker 2: Dat ben ik niet met hem.
00:27:06
Speaker 1: Eens. Nee, dat was ik ook niet met hem eens. En hij, hij gaf ook wel een compliment aan bureaus die het anders doen en dan toch nog op een no cure no pay basis werken en daar voelde ik me toen wel op op aangesproken. Dus dat was uh. Maar uhm uh ik blijf erbij dat er dat dat er uh uh uh no cure no pay. En je kunt dan en nog steeds een hele goede kwaliteit dienstverlening uh bieden. Oh zeker. En de zaken die jij noemt hij met uh. We moeten campagnes uitblinken en we moeten dit. We moeten dat. Dat is ook wat we voor ze ons inhuren en waarvoor ze een extern recruiter vragen om hen om facturen voor ze in te vullen. Zelf kunnen ze het niet. En onze expertise ligt er. En soms dan hebben we een campagne die we één op 0.59u bedrijf. Maar we hebben ook veel campagnes die we doen voor meerdere bedrijven. En wij zeggen daarover bedrijven hoeven niet te betalen voor onze motor, zeg maar. Want vanuit omdat wij die motor goed hebben draaien komen er ook kandidaten en zo kunnen we die vacatures ook vullen. En als we aan de voorkant goede afspraken maken en ook op basis van exclusief op basis van exclusiviteit, Ja, dan durven wij dat no cure no pay wel vast te houden.
00:28:15
Speaker 2: Ja nee, maar dat het daar. Daar ligt voor mij ook wel het verschil. Dat sowieso als je een een organisatie bent met meerdere mensen in dienst. Naast het feit dat je bereik ook groter is realiseer je als het goed is ook meer plaatsingen dan dan. Dan een eenling. Ja, waardoor je zeg maar meer financiën hebt om die die die motor te draaien. Maar op een of andere manier wordt het vaak ook serieuzer qua samenwerkingen opgepakt door door een organisatie waar die samenwerking mee aangaat.
00:28:48
Speaker 1: Op moment dat ze hun opstart moeten betalen.
00:28:49
Speaker 2: Of nee, als als ze met met met een wat grotere organisatie zeg maar ene zijn. Meer financiën zeg maar om dingen ook voor te kunnen schieten is hard voor gewerkt natuurlijk, laten we dat niet vergeten. Maar als als eenpitter inderdaad heel vaak voor je ook niet altijd even serieus genomen is, meer van oké als je iemand kan leveren ja doe maar. Maar als je dan gevraagd om die € 2.500 die die doorgaans is. Ja, dat merk je vaak wel. Ze moeten een drempel over. Maar als ze echt in die samenwerking geloven omdat je bijvoorbeeld heel goed netwerk hebt of dat je op de juiste manier van werven de juiste mensen weet aan te trekken. Ja, ja, ja, ja. Maar dat die samenwerking wel gewoon vertrouwde Ja en en en en wat wat steviger. Ja, dat dat. Dat komt gewoon omdat er gewoon te vaak nog voorkomt van nou ja, die eenpitters. Leuk, Kom maar door, ik zie wel wat je hebt en er is stuur wat. Ja, maar ik ga dan maar samenwerking. Of eh en en dat gebeurt toch minder. Ik wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar het gebeurt wel minder bij bij bureaus waar meerdere mensen werken. Er wordt toch anders naar gekeken.
00:29:52
Speaker 1: Ja ja, hij had het ook over de waarde van je bedrijf. Op het moment dat je alleen maar op basis van no cure no pay werkt, dan ben je ook bezig om de waarde van je waarde van je bedrijf ook onderuit te schoppen of niet serieus te nemen. Of met andere woorden ik moet even de kamer opnieuw aanzetten. Ik wist dat die eraan zat te komen. Die is. Met andere woorden op moment dat jij op basis van no cure no pay werkt, heb je geen zekerheid van, van van van omzet. Wil je je bedrijf een keer verkopen? Wat is je? Wat is je toko dan waard? Dat was ook even de strekking in zijn artikel en daar heb ik dan ook op gereageerd in mijn artikel van Oké. Wij werken al zo lang met onze relaties samen dat er een een band voor het leven is gecreëerd voor relaties. Collega bedrijven die adviseren om naar ons te komen. Ik denk dat er dat daar geen opstart fee of of of exclusieve samenwerking of exclusieve opdracht tegen TNA tegenop kan. Want ze kunnen ook zo maar een of andere ander bureau kiezen om de opdracht exclusief neer te leggen, zij het ook ervan. Exclusiviteit leuk, maar op het moment dat ze toch hun neef of nicht vinden die dat die de factuur gaan invullen, dan ben je hem ook kwijt. Dus wat is dat dan waard? Ja, wat vind je daarvan? Want hoe zie jij dat?
00:31:15
Speaker 2: Ja, ja, zo zo. Dat je eigen bedrijf er meer onderuit haalt, dat vind ik niet meer naar waarde. De waarde was qua waarde maar, maar toch. Want als je het gewoon goed doet, je meerdere medewerkers in dienst, dan heb je als het goed is ook gewoon gewoon gewoon een structureel inkomen. Zo zal je dat wel fluctueren. De ene maand is gewoon gewoon sterker als dan de andere maand. Ja ja uhm. Maar ja, het vertegenwoordigt toch wel een stukje waardebepaling. En ik ben wel van mening kijk, er zijn heel veel KMO's die die die die geven gewoon gassen die die gooi je over de Surface neer. Ja. Ja, dat dat, Dat haalt misschien je waarde naar beneden, ook al verdienen ze.
00:31:54
Speaker 1: Ontzettend veel geld.
00:31:55
Speaker 2: Ja, ja, ja. Weet je dat? Daar kijk ik toch echt anders naar. Want ja, nogmaals uh recruitment Ja. Weet je, als echte recruiter heb je gewoon gewoon passie voor het vak. Ja. En bij die organisatie is die passie niet aanwezig. Daar is echte passie voor. Gewoon geld verdienen en afgerekend worden op targets. Anders verlies ik mijn baan of of ik wil dit of dat. Maar ja, blindelings kandidaten ergens over de schutting gooien en zeggen ja, dat is pas perfect. Hoezo? Hoezo past die perfect? Van dat stukje wat je in de vacature heb gelezen? Ja, ik.
00:32:25
Speaker 1: Wou zeggen je kent. Je bent nooit hier geweest, dus nee.
00:32:28
Speaker 2: Dat rooie je. Je weet niet met zovelen was en je weet helemaal niks van de cultuur. Nee, nee. Ja, daar heb ik wel echt gewoon een hekel aan. Ik vind het prima als je me benaderd met de vraag van hey, ik heb een kandidaat dit en dat en dan kan je altijd in gesprek gaan.
00:32:39
Speaker 1: Maar ja en dat met hagel schieten en dan als je dan zegt van ik vind op zo'n manier werken no cure no pay. Niet kunnen is niet goed voor de waarde van je bedrijf en is niet meer van deze tijd. Dan ben ik het helemaal mee eens. Maar zodra zodra de juiste intrinsieke motivatie van de recruiter er aan ten grondslag ligt van het bureau er aan ten grondslag ligt ofwel kwaliteit van dienstverlening, ofwel ik wil voor die kandidaat de beste baan vinden en ik wil voor die manager de beste collega uit de markt halen. Dan denk ik dat ook no cure no pay een goed verdienmodel kan zijn.
00:33:12
Speaker 2: Oh zeker? Ja zeker zeker ja. Maar het is alleen meer. Meer. Ja, een stukje ter bescherming als je gewoon gewoon een eenpitter bent of met z'n tweeën bent. Ja.
00:33:20
Speaker 1: Die snap ik heel goed Wat jij zegt ja. Ja, maar verder.
00:33:23
Speaker 2: No cure, no pay. Ja, dat is echt gewoon nog steeds een prima dienstverlening en dat zal altijd blijven, zeker ook met de huidige arbeidsmarkt, wat ook gaat gebeuren. Misschien gaan er weer wat meer mensen in in loondienst.
00:33:32
Speaker 1: In loondienst.
00:33:33
Speaker 2: Met wat er gaat gebeuren. Ja, maar echt niet zoveel. Dat ineens alles opgelost is geloof ik ook niet.
00:33:38
Speaker 1: Nee, dat geloof ik ook niet. Nee, nee hoor. Dan hebben we dus Qua verdienmodel hebben we een cure no pay hebben gehad. We hebben de opstart via hebben we hebben we uh gehad? Uh het het het projectmatige projectplan uh abonnementsvorm. Uhm, wat vind je van pay per higher? Heb je daar wel eens uh meegewerkt? Of uhm.
00:33:59
Speaker 2: Nee, daar heb ik niet mee meegewerkt.
00:34:01
Speaker 1: Of we kunnen dat vergelijken met een soort van project. Ik heb hier een project, deze vacature en of of of of of deze, dit profiel of. Ja.
00:34:10
Speaker 2: Ja, ik ik Ik vind wel, want vaak valt dat op een of andere manier peper hier toch gewoon een stukje van soort van interim. Maar we betalen je alleen op het moment dat je succes hebt.
00:34:20
Speaker 1: Succes! Ja, ja, ja, ze zijn echt succesvol zeg maar.
00:34:23
Speaker 2: Ja, dat komt ook een beetje op. Soort van no cure no pay. Maar dan? Dan pik je het zelf aan en er komt vaak ja pardon uh vaak van uh vanuit het land weer of of van nou ja bepaalde bureaus dat ik denk ja de de daar ga ik niet zo heel goed op.
00:34:38
Speaker 1: Nee, nee nee nee. En je kunt hem inderdaad op verschillende manieren, dus t is een soort van no cure no pay, dus het zou een soort van project kunnen zijn op het moment dat je maar uh uh uh levert. Dus uh, ik heb er ook nooit mee gewerkt hoor. Ik Uh ik hoor hem ook niet zo heel veel moet ik eerlijk zeggen.
00:34:53
Speaker 2: Nee, nee, nee hoor, nee en en ja, weet je va. Vaak ben je dan ook weer afhankelijk van als je ja op zegt en Prijzen daarentegen zijn best wel bedrukkend en. En dan is het nog maar de vraag hoeveel sollicitanten komen dan binnen? Want moet je zelf gaan werven? Het is echt per gesprek. Maar ja goed, als jullie niet leveren verdien ik ook niks. Ja ja dus Ja, ik ben blij dat het geen hot topic is.
00:35:18
Speaker 1: Nee, nee nee, ik ook. Dat uh. En hebben we nog de RPO? Daar hebben we het volgens mij zijdelings ook al wel even over gehad en dat is echt het volledige proces of deel van het proces outsourcen. En dan per openstaande vacature of per product of per maand of 111 vast bedrag.
00:35:37
Speaker 2: Ja, ja. Nou ja, als je als eenpitter RPO echt dat dat vind ik niet helemaal passen of zo. Maar voor ja.
00:35:45
Speaker 1: Waarom niet? Wat? Waarom kan een eenpitter geen RPO opdracht te vervullen?
00:35:48
Speaker 2: Ja, nou ja, dat is net wat ik zelf zeg, maar met een projectmanager of die abonnementsvorm als t uitbesteed wordt. Ja, is een soort van fan van RPO dus, dus daar zou je t wel mee mee kunnen vergelijken. en en misschien denk ik daar ook veel te groot in ofzo hoor. Maar als je toch meer kijkt naar de gemiddelde dienstverlening op RPO. Ja gaat het vaak over grotere teams. Echt echt echt. Het volume recruitment wat we gewoon aan een organisatie wordt uitbesteed of of dat je echt een een ja hoe noem je dat? Inhouse recruiter levert die een fulltime.
00:36:21
Speaker 1: Verlengstuk is van van van het zittende team of van van HR of. Ja, ja.
00:36:26
Speaker 2: Ja. En dan? Dan ga je daar binnen zitten. In je eentje zeg maar dan dan vind ik ja, dan kan je net zo goed interim of interim tegen een vast tarief. Ja dat, dat is het dan eigenlijk ja. Dus ja, voor eenpitters vind ik de term RPO iets iets minder ja passen. Maar ja, de dienstverlening ansich. Ja, super. Ja, heel veel organisaties, vooral met volume recruitment, zijn er gewoon enorm mee geholpen. Ja, en als het inderdaad wat wat rustiger wordt of meest ingevuld of wat er ook gaat gebeuren of bezuinigingen. Noem een dwarsstraat. Ja, dan kunnen ze ook makkelijker afschalen.
00:37:03
Speaker 1: Ja, absoluut.
00:37:04
Speaker 2: Ja, die die snap ik wel. Goeie dienstverlening.
00:37:07
Speaker 1: Ja, ja. Ja. Ja, dat snap ik ook. En jij gaf aan dat je bezig bent. Ook om die, om om die abonnementsvorm, om die ook echt meer invulling te geven. En uh, je deed ook al een kleine oproep naar mensen van. Als er mensen zijn die hier meer hierover met mij willen doorpraten of sparren of uh, daar sta ik voor open. Welk onderdeel vind jij om m even concreet te maken? Waar loop je tegenaan? Om om om om het. Om echt een goed model uh uh te bepalen?
00:37:34
Speaker 2: Ja, nou ja, we hebben met name zeg maar op t stuk van van werving en selectie en qua qua interim of echt op projectmatige dat dat. Ja weet je, dat doe ik al jaren. Dat heb ik bij grotere organisaties kleinere organisaties gedaan. Dat ken ik van A tot Z. Dat vind ik fantastisch om ook gewoon te doen. Maar ja, er zijn ook organisaties die die die gewoon hulp nodig hebben bij de werving en selectie, maar die werden soms, soms twee of drie, misschien wel per maand proberen te realiseren. Ja, dan moet wel alles gewoon goed staan en moet je ook echt wel voldoende sollicitanten binnenkrijgen, maar eigenlijk zodanig veel dat je het met het interne team niet niet kan oppakken. En in dit geval vooral zeg maar. Is het dan ook een oproep vanuit het land die zegt van ja goed, er zijn maanden bij dat we misschien extra handjes nodig hebben, maar geen vaste recruiter willen aannemen omdat het na die periode waarschijnlijk weer even af gaat. Dus ja, daar zoeken we iets in. Kan iemand dan meedraaien? Tijdelijk? Ja, ja, ja. En dan ga je kijken naar naar naar een vast dienstverband. Want dat is niet echt het recruitment daaromheen wat je gaat doen. Maar je gaat echt wel mensen spreken, misschien wel mensen werven, maar je gaat echt van A tot Z kijken van wat kan ik hier aan doen? Ja ja ja. Maar ja, als je gaat afrekenen op alleen een híer zeg maar, dan heb je gewoon gewoon werving en selectie. Maar ja, werving en selectie is. Je hebt geen toegang tot de interne systemen. Dus vandaar dat daar. Daar zit ik echt een beetje te kijken van van van. Wat kan je nou als totaalpakket aanbieden waardoor het voor voor beiden gewoon rendabel is? Ja, want als je een project gaat uitvoeren op werving en selectie, wil je daar gewoon succesvol in zijn. Je wilt het op de best mogelijke manier doen. Ja, maar ja, ga je echt alleen werving en selectie doen, dan kom je inderdaad met het verhaal, met met of een starting VI of met no cure no pay bijvoorbeeld. Zou kunnen. Ja, ja, maar ja, ga je ook gebruik maken van interne systemen? Ja, ze hebben toch echt extra handjes nodig. Je moet toch op die moment ook kunnen schakelen met met de inhuur manager? Komen de sollicitanten binnen voor de vacatures die al worden toegewezen of ga je concurreren met de de interne medewerkers? Het zou raar zijn natuurlijk, maar dat moet je dus wel goed kunnen afstemmen. Ja, ja, ja, ja, dat is dus zo. Zijn er overal wel wel elementen in. En er is eigenlijk best wel veel om te doen. Ja ja, daar heb ik nog steeds niet alles volledig in kaart. En op welke manier kan je het nou vaststellen? Ja.
00:40:06
Speaker 1: Hoe ziet zo'n abonnementen eruit, Wat kost het en wat krijgen ze er voor terug?
00:40:10
Speaker 2: Ja, en dat moet zo snel zo concreet mogelijk zijn dat je niet straks in die discussie zit. Ja, maar deze die jij wel niet wilt, ja, dat wil je gewoon niet hebben. En zeker niet als je gewoon gewoon een goede samenwerking hebt. Ja vind ik het wel belangrijk om het gewoon gewoon gewoon een concreet plan te hebben. Een credit abonnement is gewoon exact weten. Oké, hier betaal ik voor en dat is ook wat ik voor krijg. Ja, maar ja, het is zoveel verschillende elementen. Ja, ja, dat is daar worstel ik nog een beetje.
00:40:37
Speaker 1: Ik ken er wel een paar. Zuid werkt in Breda bijvoorbeeld. Die uh. Ik zou jullie namen wel wil ook wel doorgeven. Die heeft een een bepaald abonnement. Staf planning. In Den Bosch is ook een bepaald abonnement een aantal harder. Die UH heeft Een een, een, een, een, een werving en selectiebureau. Maar die heeft ook of heeft er niet veel over nagedacht. Dus je zou daar mogelijk uh. En volgens mij is teams met een z. Hier in Den Bosch heeft volgens mij ook een soort van abonnement, dus ik zal je die namen wel eens geven. Ja vind wel interessant, kijken wat, wat, wat of dat je ze kunt benaderen of dat zij op hun site bepaalde zaken opslaan waar je weer inspiratie uit opdoet. En uh. Want ik ik vind het wel en dat projecten die die projecten die die die hebben mij getriggerd. Maar dat abonnement stuk ook wel. Maar dan moet je hem wel concreet hebben. Ben ik t ook met jou eens. Maar ik, ik, ik voel daar wel iets voor.
00:41:23
Speaker 2: Dus uh ja, maar je wilt ook gewoon zorg voor, voor transparantie, want dat zou zijn gelukkig in in de meerderheid heel veel gewoon goede bureaus waar je echt op aankan. Maar ja, er zijn ook de laatste jaren zijn zelfs als paddenstoelen uit de grond geschoten. Ja ja, ja, er zit ook heel veel tussen waarvoor je nu af en toe ook klanten spreken. Maar ik doe bij externe of of of andere leveranciers bureaus. Nee hoor, dat zou slecht gegaan. Dat doen we niet meer. Ja, soms krijg je rond kans om te vragen.
00:41:54
Speaker 1: Wat was er dan precies gebeurd?
00:41:56
Speaker 2: Ja, ja, hè? Nou ja, dat, dat kunnen we zelfs contractueel vastleggen dat het niet gaat gebeuren. Maar ja, de meesten die die die ervaringen hebben meegemaakt. En ik snap het. Ik bedoel ja, als dat je ervaring is, ja, dan wordt het heel moeilijk om iemand weer te overhalen van ja ja het kan anders. Ja, ja en en dat wil ik hier wel mee bereiken. Of in ieder geval wel gewoon die zekerheid mee te geven dat je gewoon waar krijgt voor je geld.
00:42:18
Speaker 1: Ja ja, en dus moet je er goed aan de voorkant over nagedacht hebben wat je dan kunt bieden in zo'n abonnement.
00:42:24
Speaker 2: Ja ja, het zou een random random iets zijn en maar één het moet concreet zijn, maar twee het moet ook uitvoerbaar zijn door mij.
00:42:31
Speaker 1: Nou ik wou niet zeggen, want nee, degene die bij jou een abonnement afsluit moet ook wel het gevoel hebben van oké, welke prioriteit krijg ik? Stel dat er dat er ook een bepaalde toezegging wordt gedaan van per maand of per half jaar of per whatever. Kan ik zoveel vacatures invullen. Ja, je moet het ook wel doen. En ze moeten het gevoel ook hebben dat het ook de beste kandidaat is in plaats van dat het. Oké, dit hebben we afgesproken. Hier heb je een kandidaat en ik ben door naar de volgende dus. Dus dat is wel eentje bij bij de abonnementsvorm. Ik kan me voorstellen dat daar een bepaald gevoel bij bij de bij de de de de de de klant zit. En als je dat weg kunt nemen dan denk ik dat je echt wel heel mooie.
00:43:10
Speaker 2: Producten hebt zeker. Maar ja dan dan kaartje ook meteen een lastig punt aan, want op het moment dat ze voorgesteld worden is het verder Ja, ja natuurlijk ja. Je kan ook altijd een beetje bijsturen omdat je van te voren al wel gewoon goed bespreekt wat speelt er in het team, wat wat past er in het team, wat is de cultuur, dat soort dingen. Dat is dus ja, de match kan je wel maken ja. Alleen ja, je hebt nooit 100% garantie. Hoe de instrumenten daar mee omgaan?
00:43:38
Speaker 1: Nee, nee, nee. Of je neemt in je abonnement nog op dat je iedere maand of periodiek ook een soort van training of of of of of een een, een sparring sessie of hoe je het ook wilt noemen met de HR manager. Dat je ze ook wijzer maakt, zoals ik dat altijd noem in Hoe voer je nou een goed gesprek dan? Dan dan. Dan is de kwaliteit van de gesprekken die gevoerd gaan worden. Die worden ook beter van van een hoger niveau, waardoor de kans op slagen op maat dat jij denkt van dit kan een goede kandidaat zijn, dat het niveau niet aan de gesprekken ligt die dan daarna waar jij geen invloed op hebt stuk lopen dus. Uh.
00:44:14
Speaker 2: Nou ja, dat dat sowieso tenminste. Uh goed wat je zegt. Maar sowieso uh dat dat je van van van die punten in moet eigenlijk momenten bedoel ik uh moet invoegen dat je sowieso gewoon even een goed gesprek ook hebt met een nieuwe manager van hoe gaat het? Wat is jouw jouw redenatie? Hoe kijk je naar die CV's? Ja, waarom vraag je dit en en wat zijn je verwachtingen daarvan? Ja.
00:44:39
Speaker 1: En hoe komt het dat er na een eerste gesprek niemand overblijft of heel weinig mensen overblijven? of. Ja dus. Ja, leuk. Ja, mooi vak. Is het een heerlijk Ja ja.
00:44:50
Speaker 2: Nee Ja, maar er is heel veel veel in te doen. En ja, het leuke vind ik ook echt echt wel het stuk. Ja hoe moet je het zeggen. Betrouwbaarheid, zeg maar wat je daar in in in kan meebrengen. Ja of zelfs gewoon goede recruiter kan je echt wel als mens zijnde heel snel al het verschil maken. Ja ja en dat maakt het vak ook wel leuk ja. Ik vind het oprecht ook gewoon leuk als ik kandidaten spreek en die blijken niet te passen of waarvan ik een CV zie waarvan ik denk ja ja, ik ben. Al tien keer heb ik gesolliciteerd. Niet aangenomen op dit moment met een paar paar simpele of voor mijzelf tips cv of zelfs zo kan herstructureren of kan aanpassen dat een kans van slagen op een intro vele malen groter is. Ja ja, maar als je dan de dankbaarheid hoort van mensen die naar kijken of nog nooit gehoord Ja, want ja, helaas gebeurt het nog steeds te vaak dat ze gewoon helemaal niks krijgen te horen of een keihard nee afgewezen. Tot ziens. Ja, ik denk ja, probeer nou even een stapje extra te doen. Probeer die mensen ook echt gewoon te helpen. Het is niet alleen die die die mens maken, het is veel meer dan dat.
00:45:51
Speaker 1: Ja, ja. Nou, ik vind het. En bij een recruiter liggen wij of ik ben van mening dat iedere sollicitant, al is het maar 5 minuten, gebeld moet worden. Wat is de reden waarom je solliciteert en wat zoek je nu echt in een baan?
00:46:05
Speaker 2: Het hoeft allemaal niet lang te duren.
00:46:06
Speaker 1: Nee, want dan heb je al heel snel met elkaar afgestemd van nou, de vacature waarop je nou hebt gesolliciteerd zou erop kunnen passen. We maken 1111 afspraak voor een vervolggesprek. Of nou, wat jij zoekt matcht niet met uh met wat de vacature te bieden heeft. Om deze reden gaan we niet met elkaar verder. Nou, dat geeft die kandidaat ook meteen een goed gevoel. Want het wil niet zeggen dat je allemaal alleen maar goed nieuws hoeft te brengen om iemand met een goed gevoel het proces uit te laten stromen of uit te laten stappen. Dat is ook uh. Dus ik ben wel van mening dat dat dat dus die sollicitant die moet gebeld worden voordat er een afwijzing of 1111 afspraak voor een vervolg komt. Maar ook die haar manager moet vertrouwen in Als de recruiter zegt van dit is een goede kandidaat. Dan moet die houding manager van Oké, ik heb morgen tijd of overmorgen of al is het pas over twee weken. Als de kandidaat maar weet. Maar dat vertrouwen moet er ook zijn. Want als dan ook een nog een, nog een een beoordeling plaatsvindt op basis van een profiel, LinkedInprofiel, CV of welk bestand dan ook. Maar wat ze wat een HR manager toegestuurd gaat krijgen gaat krijgen. En als je op basis daarvan zegt nee, doe maar niet, ja, dan heeft ie toch helemaal geen recruiter nodig, want die kan natuurlijk zelf ook. Dat is hartstikke duur. Als hij dan een recruiter ertussen zet hoor, ja ja, dan moet ie t zelf gaan doen, dus daar is geen tijd voor. Ja, daarop.
00:47:23
Speaker 2: Nee, daarom en en en en daar. Daar zit zeker een rol in als recruiter en en is het ook goed om op te letten dat je echt niet elk profiel waarvan je denkt voordeel van de twijfel. Doorzetten of doorzetten, maar wel uitspreekt. Dit zijn de red flags.
00:47:37
Speaker 1: Maak van een zes geen tien en uh.
00:47:39
Speaker 2: Precies, weet je. Bij twijfel kijken, samen even naar voren. Er zit potentie in. Ja, want als je dat zelf op 111 steady manier weet te doen. Ja, en ook bij de kenners van dit is een topper aan het begin. Zoals altijd naar kijken, even screenen denken is inderdaad top. Scoren op gesprek. Het is inderdaad een topper, maar ja dat weet je bij volgende keer gewoon dat je zegt luister dit is iemand die moet je spreken. Ja, blindelings.
00:48:03
Speaker 1: Absoluut. Helemaal eens. We zitten alweer op de 48 minuten. Tijd vliegt. Tijd vliegt. De tijd vliegt. Heb jij nog een nog nodig? Nog iets waarvan je zegt van ik wil iemand nog eens triggeren om contact met me op te nemen of nog een bepaalde vraag of een uitbrander of whatever om uh. Ik denk zelf gewoon ja.
00:48:25
Speaker 2: Nou ja, ge valt steeds zoveel te zeggen over recruitment natuurlijk. Dat is om te zorgen dat we niet meteen uit de bocht uit de bocht vliegen gaan vliegen.
00:48:33
Speaker 1: Maar als we eventjes. Ja, ik.
00:48:34
Speaker 2: Ik, Ik denk wel zeg maar als, als opdrachtgever. Als je kijkt naar naar na. Hoe is je huidige recruitment? Of vraag in ieder geval bij jezelf af van kan het beter? Zijn de struggles en weet je niet waarom? Ga dan eerst gewoon gewoon met met specialisten in het vak in gesprek. Ja, gooi het niet meteen op interim, gooit niet meteen op projecten of op ZZP of wat dan ook. Maar kijk eerst gewoon. Win informatie in van wat moet er nu.
00:49:04
Speaker 1: Echt gebeuren.
00:49:05
Speaker 2: Wat moet er nou echt gebeuren om om de boel wel op de rit te krijgen? Of die stroom? Want er is zoveel meer dan enkel mensen werven, want daar is niet altijd het probleem heeft geholpen.
00:49:15
Speaker 1: Nee, nee, nee.
00:49:17
Speaker 2: Dus kijk daarna. En als je denkt ik heb vragen, kom dan bij mij.
00:49:20
Speaker 1: Kijken en er gaat een heel proces aan het werven vooraf ook.
00:49:22
Speaker 2: Dus ja. Maar ja, je kan honderd mensen werven, maar als het in het proces niet goed zit, ja daar werkt die alle honderd kwijt. Als dan de achterkant niet goed zit, ja loopt ze zo weer de deur uit. Ja ja ja en en dus dat zijn heel veel elementen waar je echt gewoon geen rekening mee meer hoeft te houden. Je hoeft echt niet iedereen te vriend te houden. Het mag soms ook best wel gewoon even wrijven. Je mag je eigen ideeën hebben, alleen maar goed. Ja, maar als je ziet dat je een leegloop hebt of aan de voorkant komen die mensen binnen of je spreekt heel veel, maar je neemt niemand aan. Ja.
00:49:53
Speaker 1: Ja, dan is er iets.
00:49:55
Speaker 2: Dat dat moet je toch echt even goed.
00:49:56
Speaker 1: Over nagedacht moet worden.
00:49:58
Speaker 2: Ja, en misschien wordt het dan tijd om daar even naar anderen te luisteren dan jijzelf.
00:50:02
Speaker 1: Ja, dat vind ik een hele mooie stad. Dank je wel. Ja, succes met jouw abonnementen en projecten en.
00:50:10
Speaker 2: Uiteindelijk heel.
00:50:11
Speaker 1: Erg benieuwd hoe het uiteindelijk invulling gaat krijgen.
00:50:14
Speaker 2: Ja, het was een lange weg worden, want mensen moeten ook vaak even aan het idee wennen.
00:50:18
Speaker 1: Ja het is.
00:50:18
Speaker 2: Toch even iets anders ja. Maar ja. Aan de andere kant je hebt met transparantie, resultaatverplichting en inzicht in wat je per maand gewoon kwijt bent. Ja.
00:50:28
Speaker 1: Nou ja, er zijn bellen. Leuk.
00:50:31
Speaker 2: Gaan ze doen. Dank je wel. Dank je wel. Ja.

Makers en gasten

person
Host
Joris Verhoeven
Host van de podcast 'Recruiter aan het Woord' en auteur van het boek 'Recruiter aan het Roer
person
Producent
Peter van Dijk
Co-founder podcastvoorbedrijven.nl & MKB Helden. Founder Bureau of Sound
#16 - De verdienmodellen van recruitment
Uitgezonden door