#15 - GenZ op de werkvloer
00:00:01
Speaker 1: Ja, top! Emma Agricola nog een keer Agricola, Emma Agricola heb ik zo goed geoefend. Maar welke? In ieder geval dank je wel! Super leuk om hier te zijn. Ja, ik vind ook echt leuk dat jij er bent. En nou goed, we hebben elkaar een paar weken geleden pas ontmoet. Ja, maar voordat wij in gesprek gaan, want dan kunnen we heel goed samen praten zeker? Wie ben jij?
00:00:23
Speaker 2: Wie ben ik? Emma Agricola Van huis uit ben ik inclusie en diversiteit expert. Altijd met heel veel plezier aan gewerkt op de Zuidas, in gemeente, publieke sector en een aantal jaar geleden. Ik doe dat overigens nog steeds, maar een aantal jaar geleden kwam daar voor mij ook wel een stukje generatie diversiteit als specialisme bij. Ik merkte dat ik vond dat er een heel ongenuanceerd verhaal werd verteld over over generaties op de werkvloer. Dat de generatiekloof ons heel groot wordt voorgespiegeld en dat er eigenlijk heel erg in hokjes en stereotypen over de verschillende generaties wordt gedacht. Waar we.
00:00:55
Speaker 1: Goed in zijn we erg goed.
00:00:56
Speaker 2: In. Zeker ook in Nederland is dat echt een ding. en ik vond het eigenlijk heel jammer. Ik merkte ook dat mijn generatie generatie Z er niet ook ook niet heel lekker van vanaf kwam. En ik weet nog dat ik een keer bij een evenement zat en dat er weer eigenlijk. Ja, veel, ja, een beetje. Mag ik dat zeggen? Gezeurd werd over generatie Z en dat er ook geen sprekers waren van generatie Z. Dus ja, het ging heel erg over in plaats van met. En ik weet nog dat ik echt even zo'n lichtbalk moment had dat ik dacht misschien moet ik er eens wat mee gaan doen. Juist vanuit de diversiteit en inclusie lens wat genuanceerder dat verhaal gaan vertellen. Dus toen ben ik eigenlijk wetenschappelijk onderzoek gaan doen om mijn onderbuikgevoel te staven. En zo is mijn bedrijf inclusion ontstaan. En ja, dat ging eigenlijk. Het was nu twee jaar geleden dat ik dat heb opgericht en dat gaat eigenlijk heel erg goed, dus dat was heel fijn om te zien.
00:01:46
Speaker 1: En wat doe je dan met name vanuit uh, vanuit jouw eigen bedrijf? Nou, waar ik me.
00:01:49
Speaker 2: Het meest op focussen is keynotes, trainingen, workshops op dit moment trajecten. Dat zie ik ook wel steeds meer generatie experts aanbieden van organisaties die zich klaar willen maken voor voor jong. Jong talent vind ik ook een hele mooie, maar ik zie heel vaak dat in de organisaties waar ik te gast ben dat er al heel veel kennis al heel veel expertise is en dat ze gewoon even een duwtje in de juiste richting nodig hebben. En dat het even gaat om dat bewustzijn, dat begrip aan te zetten van hé, we werken samen met verschillende generaties. Dit zijn ze wel, dat zijn ze niet. Niet met kenmerken, maar meer. Wat zit daar nou achter? En denk daar eens op een andere manier over na en ga dat dan met elkaar doen. Want vaak zit weet men al wat er gedaan moet worden, moeten ze alleen even op een andere manier gaan kijken en en daar help ik zo bij.
00:02:35
Speaker 1: Leuk! Ja ja zeker. En voordat wij de diepte induiken ja jij hebt iets meegenomen, maar dat weet je wel hè?
00:02:42
Speaker 2: Ja en jij had geen idee wat het is, dus dat hoopte ik stiekem al. Ja, nou, je hebt eigenlijk twee Tic TikTok trends op dit moment. Aan de ene kant ASMR, dus dat is heel erg ja. Een soort van stimulatie van je, van je zintuigen, wat je heel rustig maakt. Dus dat gaan we zometeen even doen, want het zit in een plastic papiertje. En de Dubai reep, dat gaat helemaal viral. Dat komt uit Dubai. En ja, het is eigenlijk een reep met pistache vulling en een soort van ja knetter spul zit erin. Het is echt. Het heeft TikTok nog steeds niet verlaten. Er zijn nu Dubai, oliebollen, chocoladeletters. It's everywhere. En ik dacht ik liep langs op het station en ze waren dat aan het adverteren en ik had de laatste voor je. Oh, echt waar. Ja, het gaat heel hard zijn niveau, dus ik dacht hier gaan we gewoon even live deze testen. Ja.
00:03:31
Speaker 1: Heel erg leuk!
00:03:32
Speaker 2: Ja dus ik ga even openmaken. Ja, doe maar. Kijk, daar gaat dus heel TikTok uit Nederland dan Heel goed. Oh oké, ik moet zeggen dat ik ja andere dingen gebruik voor me. Voor me rust.
00:03:45
Speaker 1: Ik ook, maar je.
00:03:46
Speaker 2: Hebt er echt hele accounts voor en dergelijke. Nou zo.
00:03:50
Speaker 1: Je bent heel gevoelig voor geluiden dus uhm ja.
00:03:52
Speaker 2: Nou heel veel mensen hier zijn dat blijkbaar. En dat klinkt dan zo als je hem door het midden breekt. Kijk, en dan zie je dus dit zo uit. En volgens mij veel te heel erg. Dus ik doe dit even door de midden. Dan neem ik dit lelijke zo kan niet zo heel goed breken hoor. Zo. Kijk eens, je krijgt dit ziet er niet heel appetijtelijk.
00:04:14
Speaker 1: Meer uit voor de mensen thuis.
00:04:16
Speaker 2: Maar het zou heel lekker moeten zijn. Dus maar wat.
00:04:19
Speaker 1: En wat wat? Wat zie ik hier? Het is Je zou pistache zijn. Ja, het is.
00:04:22
Speaker 2: Dus een pistache crème en het heet. Even kijken kan de vulling en dat zijn dus die soort van sprinkles die je erin ziet. Ja, ja, ja. En dat is dus heel erg in Dubai. Een ding om dat in je chocola te doen. En dat is heel mooi.
00:04:35
Speaker 1: Want dat knettert. Ja, dat.
00:04:37
Speaker 2: Knispert. Ja. Dus. Proost! Oeh.
00:04:51
Speaker 1: Mmm.
00:04:56
Speaker 2: Ik moet zeggen dat ik het ook wel echt een beetje met eigenbelang heb gedaan, want ik had hem dus ook nog niet geproefd. Maar ik vind het best wel lekker. Ik hou wel heel erg van dat soort geknisper. Jij?
00:05:08
Speaker 1: Ja, ik heb dat echt helemaal niet zo in de gaten moet ik zeggen. Dat moet nou in je mond zitten, dat geknisper.
00:05:14
Speaker 2: Als je er in hapt dan. Als het goed is zou mijn. Knispert wel, maar misschien heb je net een slecht geknisper.
00:05:20
Speaker 1: Lees een stukje.
00:05:21
Speaker 2: Ja, ik laat gewoon de rest bij je achter en dan gaat het vanzelf een keer knisperen en dan kan je het ook even lekker met je dochter eten. Die weet 100% wat het is. Ja.
00:05:29
Speaker 1: Ik ga vandaag, Ik ga ze straks gelijk bellen. Ja doe maar. Weet je wat ik op heb? Een Dubai Regen? Ja nou helemaal in en nu heb ik wel een één of andere knetter in mijn keel.
00:05:39
Speaker 2: Ik weet niet of dat de leeftijd is van de Rijp, maar.
00:05:42
Speaker 1: Ja dat weet ik, maar daar komen we straks achter. Maar ik vind hem wel echt lekker, maar om nou vanuit Dubai. Ja, ik vind het wel heel bijzonder overigens dat de generatie gen zie je dit ook wel echt een soort van hit vind, want het is niet echt duurzaam.
00:05:57
Speaker 2: Helemaal niet. Hij wordt nu wel gelukkig nagemaakt hier, maar het is. Ja, soms zijn de meest onverwachte dingen gaan viral. Ik had op een gegeven moment ook 111 non-binair persoon. Die gebruikte de tekst Very, very similar, very mindful. En ik zag laatst een video van haar dat ze zei één TikTok en ik vlieg gewoon businessclass overal naar toe. Dat was gewoon 6,5 miljard keer bekeken ofzo. Dus zo viral gaan. Het is zoveel gebruikt en het was een beetje zo rond de zomerperiode. Ja, zij hoeft in principe niet meer te werken zeg maar.
00:06:30
Speaker 1: Maar wat zijn ze dan precies? Want jij noemde net wat ze zei, maar een van hen.
00:06:33
Speaker 2: Zei ze Ja ze. Ze maakte zich eigenlijk op volgens mij in haar auto en dat was eigenlijk hele heftige make up en zei ze see how I come to work, very, very mindful en om de een of andere reden sloeg dat gewoon in als een bom, dus het hoeft ook niet. Het zijn niet altijd de logische dingen die viral gaan. Zo ook die toolbar. Ja, ik kan het niet verklaren waarom dat dan viral gaat, maar op een gegeven moment was het overal en iedereen heeft er nu ook wel een bepaalde parodie op. Er zijn ook kerstballen van. Er is echt heel veel van. En pizza.
00:07:05
Speaker 1: Gaan eten.
00:07:05
Speaker 2: Ja ja dat is wel. Raad ik niet.
00:07:08
Speaker 1: Aan. Best bijzonder moet ik zeggen.
00:07:09
Speaker 2: Doe dit niet thuis zou ik zeggen.
00:07:11
Speaker 1: Maar probeer het niet uit. Nee, probeer niet uit.
00:07:13
Speaker 2: Nee, maar ja, ook pistache wordt nu dus helemaal hit en zo. En allemaal door en door. Eigenlijk zo en zo. Best bijzonder hoe dat dan gaat.
00:07:21
Speaker 1: Ja, ja, Ja zeker. Hey, waar gaan we het vandaag over hebben?
00:07:25
Speaker 2: Nou, volgens mij gaan we het onder andere hebben over TikTok.
00:07:28
Speaker 1: Ja, heel graag.
00:07:29
Speaker 2: Want jij bent. Ik heb een hater.
00:07:31
Speaker 1: In mijn keel.
00:07:32
Speaker 2: Ja, lekker. Ja, dat geknetter in je keel, Zie dat dat. Daar is Chelsey op uit. Ja, nou ja. In jouw boek heb je natuurlijk geschreven over TikTok en. Nou, je bent niet onverdeeld positief en dat snap ik dus. Lijkt me leuk om het om het daarover te hebben. Ja, omdat ik dat ook niet ben en tegelijkertijd wel de kracht ervan zien, dus dat kan tegelijk bestaan. En misschien moeten we het ook gewoon even hebben over die over de generaties an sich.
00:07:54
Speaker 1: Nou, ik wou zeggen dat ik wilde voorstellen laten we daar eens mee beginnen. Want zo goed waren we elkaar natuurlijk een paar weken geleden leren kennen. Een paar weken daarvoor heb ik, uh, een event gehad in uh uh Leusden van de eerste Geul. Daar was Laura, was daar uh uh als als als spreker. En vanaf dat moment heel eerlijk zie ik pas dat wij Jenny moeten omarmen. Nee, wat goed. In plaats van dat ik als ouwe opa zo. Zo voel ik me inmiddels. Ja, iedere keer denk ik van waarom moet dat zo en waarom? Uh snappen, doe gewoon, dan doe je al gek genoeg. En uh, weet je die, Die termen die mijn generatie te pas en te onpas gebruikt? Maar sinds sindsdien besef ik me ook pas van maar als we ze. Als we nu niet de generatie Z gaan bereiken, dan gaan we de boot missen. Want nu starten ze op de arbeidsmarkt over vijf jaar. Dan verrichten ze media functies en over tien jaar staan zij aan het hoofd van een bedrijf, van een afdeling, van een team van whatever.
00:08:46
Speaker 2: Ja.
00:08:47
Speaker 1: In de hele laag van de bevolking dus uh. Dus we we moeten hier iets mee, of we nou willen of niet. Dus sindsdien hou ik van Jenny. Merk je dat dat voldoet? Maar snap je wat ik bedoel? Ik snap zeker wat je bedoelt. Sindsdien ben ik wel anders naar gaan kijken en een paar weken later ontmoette ik jou. Ja, nou, ik denk dat jij Jenny best wel representeert, dus ze zeggen het, ze zeggen het ze zeg maar vertel eens wat voor mensen die ook uh net zo oud zijn als ik, of misschien nog iets ouder of of iets jonger, maar ook zeker niet uh tot Jenny behoren. Wie zijn jullie? Ja, want dat mag ik wel zeggen, zo.
00:09:18
Speaker 2: Zeker mag jij dat zeggen. Ja, en om nog op wat je net zei ook aan te vullen. Het is dus niet alleen dat ze ook die functies gaan vervullen en dat ze daar over tien jaar zijn en dat we daar nu dus al mee moeten beginnen. Maar het is ook we zijn gewoon echt aan het vergrijzen en best wel hard ook. En daarom is het ook goed om. Soms vragen werkgevers moet ik dan in alle wensen meegaan om ze maar binnen te houden? Natuurlijk niet, maar het is wel goed om daar over na te denken van hoe kunnen we elkaar dus dat is wederkerig beter begrijpen. Want. ja, in die zin zijn ze wel de toekomst. En niet alleen maar omdat ze ouder worden. Ook omdat we echt keihard aan het vergrijzen zijn en dus daarin ook belangrijk is om wel ook in die zin te omarmen wat jij wat je zegt. Ja, wie is de genezer of wie? Wie is Jan? Laten we even.
00:10:01
Speaker 1: Lekker generaliseren, want daar ben ik eigenlijk nooit van. Maar het is wel.
00:10:04
Speaker 2: Maar dat vind ik ook moeilijk hoor.
00:10:06
Speaker 1: Maar soms is het wel makkelijk om een om een iemand iets of iemand in een hokje te plaatsen, want dan kunnen we duiden en dan kunnen we dat. Dan snappen we het ook.
00:10:13
Speaker 2: Ja, nou ja, het hokje is dat het mensen zijn die geboren zijn tussen duizendnegenhonderdvijfennegentig en 2010 en dat is wel een en daar gaan we al de nuance in. Maar dat is natuurlijk wel een aanduiding die elke generatie expert ook weer anders gebruikt. Ik ben heel erg van de wetenschap. Ik hou van cijfers, van statistieken, van dingen die onderzocht zijn en die je dus met zekerheid kunt zeggen. Veel dingen die we zeggen zijn op onderbuikgevoel en dat vind ik jammer. Ik denk dat we echt naar dat wetenschappelijke mogen en dan wordt deze term of deze. Dit hokje wordt het vaakst gebruikt, dus duizendnegenhonderdvijfennegentig tot 2010. Ja, en dan wordt er vaak gevraagd ja, maar wat kenmerkt die generatie dan? En dat kun je eigenlijk niet zeggen. Dat heeft er gewoon zoveel mee te maken. Kijk, we zijn nu in Vught natuurlijk. En vaak vertel ik mensen hè, Kijk ook vooral naar de context waarin iemand opgroeit en dan wordt er gelijk vaak de denkstap gemaakt. Oh ja, een context. Nou, dat zal wel Nederland zijn versus andere landen. Maar of jij hier opgroeit in Vught of in Amsterdam of in Joure in Friesland?
00:11:17
Speaker 1: Ja, ja, ja, dat, dat.
00:11:18
Speaker 2: Is al een heel groot verschil. Socio economische achtergrond, bubbel, je gender, Dat heeft allemaal invloed op hoe generatie kenmerken tot uiting komen, dus daar moeten we niet te makkelijk over heen.
00:11:27
Speaker 1: Nee, en toch. Er zijn een aantal kenmerken die wel voor Gynzy van toepassing zijn, maar weer niet voor de millenials of voor de boomers. Of klopt. En welke zijn dat dan? Wat? Ja, dat zijn er maar drie. Dat we in ieder geval iets.
00:11:42
Speaker 2: Ja, Uh snap ik dat even lekker concreet maken en dat snap ik ook. Maar dat heeft eigenlijk veel meer mee te maken. In welke tijd groeien op? Dus niet Oh Jenny, jobhoppen of Jenny is niet trouw of Jenny, dit weet jij zelf, maar juist veel meer. Goh, wat is er nu gebeurd? Dus niet alle genezers zijn goed met tech. Ik ben zelf bijvoorbeeld als bij een keynote het scherm niet werkte, dan doen we aan en uit. Dat is zo ongeveer zo.
00:12:09
Speaker 1: Stekker erin. Ja precies, dat is zo. En dan moet er toch een millennial of een boomer komen om exact.
00:12:13
Speaker 2: Ja, die komen dan ook gelijk altijd. Het is heel fijn, dat is dan weer hun kenmerk. Maar dat is dus hoe ver mijn tech kennis reikt. Maar het is wel een generatie die eigenlijk digitaal geboren is, Dus de eerste generatie die echt in een digitale wereld geboren is waarin dat veel voorhanden was. En daarmee is het toch een soort van ja natuurlijk talent. Soort van aangeboord dus. Toch wel heel erg dat je dat het natuurlijk voor je is om met bepaalde dingen om te gaan.
00:12:42
Speaker 1: Dat het tijd wordt voor dingen dan bijvoorbeeld.
00:12:44
Speaker 2: Nou ja, dus technologische dingen dus. Je ziet soms van die baby's Ja, dat is wel heftig. En dat zijn dan nu gen alfa's, maar die had je vroeger ook wel van generatie Z, die je gewoon op een iPad allerlei dingen zo eventjes ziet doen. En dat is toch. Misschien ben je uiteindelijk geen talent met tech, maar je bent wel van nature. Heb je een soort aanleg, krijg je de wijsheid?
00:13:03
Speaker 1: Heb je meegekregen om. Ja, je.
00:13:05
Speaker 2: Krijgt dat toch mee omdat het zo jong al ook in je in je opgroeien ook ook zit. Hoe bepaalde dingen werken, hoe bepaalde dingen op de computer gaan. Ja dus dat is denk ik wel een hele grote. En de tweede die ik zie voor heel veel genezers. Als we even kijken naar de Nederlandse context is het opgroeien met gelijkwaardigheid. Dus veel babyboomers bijvoorbeeld, die ik spreek, die ja die groeiden toch wel op. Een manager trouwens die ik laatst sprak, die dat zelf ken, zie kinderen en die vertelde over zijn situatie thuis en van vroeger en nu. En hij zei Als ik vroeger nee zei tegen mijn vader dan kun je dit uitknippen. Ja hoor, oké. Die zei Als mijn vader vroeger nee zei, dus als wij iets vroegen en hij zei nee, dan was het nee. Ja. Eindgesprek Ja. Terwijl nu zei hij Als ik tegen mijn kinderen nee zeg, dan is het dat startpunt van de onderhandeling. En hij had echt zoiets van en ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Want aan de ene kant denk ik ja, ik wil mijn kind zo opvoeden dat hij ook het gevoel krijgt van hé, ik mag meepraten, mijn stem doet ertoe. En aan de andere kant zei hij het waren toch ook wel simpele tijden toen je gewoon lekker nee kon zeggen. Dus ik zie wel heel erg de gelijkwaardigheid in het gezin. Kinderen worden een integraal onderdeel van het gezin. Ouders gaan meer naast hun kind staan. Dat dat ook wel echt iets is wat wat generatie Z kenmerkt. En ook al heb jij.
00:14:25
Speaker 1: Dat ook ervaren in jouw opvoeding?
00:14:26
Speaker 2: Zeker?
00:14:27
Speaker 1: Ja, hoe heeft zich dat uit?
00:14:29
Speaker 2: Mijn ouders waren helemaal niet van. Want soms zie ik ook wel ouders die ja die schikken zich gewoon helemaal naar hun kind. Zo waren mijn ouders niet. Ze trokken gewoon hun eigen plan. Ze zeiden het ook als ze ergens niet mee eens waren. En ik was helemaal niet het centrale onderdeel van het gezin. Maar ik heb me wel altijd echt gezien, gevoeld en ook gehoord. En mijn ouders hebben zeker. Mijn moeder heeft me ook wel eens verteld dat dat bij haar thuis vroeger wel anders er aan toe ging en dat ze daarom ook wel een bepaalde keuze maakte om juist ons dat wel mee te geven. En ik denk wel ja, ik ben 25 en ja, ik spreek op podia en ik kom bij organisaties en dat vind ik echt super leuk. Ik denk alleen wel dat het zaadje ook is geplant vroeger doordat me toen ook was aangeleerd van ja misschien heb jij ook wel wat interessants toe te voegen, zeg maar even.
00:15:18
Speaker 1: Dus in die zin is dan letterlijk ook een vraag op moment dat je aan tafel zat of dat dat je ook echt in het gesprek betrokken werd als kind. Ja, daar waar ik vroeger als kind te horen kreeg van hier zit er een volwassene, gaan jullie maar naar achter. Wat ik overigens ook logisch vond, want ik ik betrap mezelf erop als ik tegenwoordig ergens ben en er zitten kinderen bij een tafel, dan denk ik bij mezelf wat doen die kinderen hier aan tafel? Snap je? Ja, snap je? En dan zeg ik eerlijk hè, dus. Maar eigenlijk is dat een soort van ontwikkeling. Ja, ten opzichte van van van.
00:15:46
Speaker 2: Vroeger zie je wel echt in heel veel gezinnen.
00:15:48
Speaker 1: Wat Wat ook kenmerkend is voor de vorming van van de ja huidige.
00:15:53
Speaker 2: Ja, wat je.
00:15:54
Speaker 1: Leert.
00:15:55
Speaker 2: Hè. Maar het doet er toe wat ik vind of wat ik te zeggen heb. Ik heb geen gelijk per definitie, maar ik mag me wel laten horen en wij voeren wel in die zin. Ik had ook een broer, dus wij kunnen heel goed met elkaar. Maar we konden ook wel lekker discussiëren met elkaar. Maar dat debat was er wel waarin er ook aan ons werd gevraagd van oh, wat vind je daar dan van? En als ik iets vertelde over wat ik op school had geleerd, dan was het oh wat interessant, Hoe kijk jij dan hier naar? Dus? Ja, natuurlijk wel in een kind dat andere. Maar andere.
00:16:24
Speaker 1: Gesprekken dan?
00:16:25
Speaker 2: Uh, zeker. Ja, ja. En dat heb ik eigenlijk nog steeds wel met mijn ouders. Dat ze ook wel ja. Bijvoorbeeld als we het hebben over de loonkloof, om maar een diversiteit en inclusie onderwerp te noemen. Dat is ook wel echt aan mij vragen van oh, maar hoe zie jij dat dan vanuit je werk? Terwijl ik denk dat heel veel boomers toen zij jong waren, dat ze zich ook nog wel wat meer moesten bewijzen. Dat ze toch ook altijd wel een beetje het kind bleven. Dus dat is iets wat ik echt wel heel erg zie onder generatie Z. Ja, het kan soms zelfs ook doorslaan. Dat dat deden mijn ouders vond ik niet, maar bijvoorbeeld echt het stukje van curling ouders die echt alle obstakels uit de weg halen voor hun kinderen. Ja, dat is de keerzijde van de medaille.
00:17:06
Speaker 1: Ja dus echt de echte obstakels.
00:17:08
Speaker 2: Uit de weg Keulen. Zo worden die ook wel eens genoemd.
00:17:13
Speaker 1: Nog nooit gehoord. Of ja, de term wel, maar ja.
00:17:16
Speaker 2: Ja, ja. Nou ja, dat. Dat is van toepassing op generatie Z. Als in dat heb je soms dat er dan wordt doorgeslagen en het ja precies doorslaat. En ehm, dat werkgevers dan ook wel zoiets hebben van ja maar daar komen nu soms jongeren bij mij op de werkvloer en die zijn geen tegenstand of geen weerslag geweld. Nee, en dat dat. Dat is wel eens even een zoektocht. En ik ben wel blij dat mijn ouders me ook mijn eigen dingetjes hebben laten oplossen, want daar pluk nu de vruchten van. Ja, maar dat, dat is wel ook een keerzijde die je soms ook ziet. En dat is ook waar bijvoorbeeld die term sneeuwvlokjes voor generatie Z vandaan komt.
00:17:55
Speaker 1: En wat, wat, wat? Wat betekent dat dan?
00:17:57
Speaker 2: Nou ja, sneeuwvlokjes. Je blaast één keer op en het smelt. Oh, dus ja, dat is hetgeen dus het is kwetsbaar, het is niet kwetsbaar. Nou ja.
00:18:06
Speaker 1: En die term sneeuwvlok heb ik nooit gehoord, maar wat ik, wat ik, wat ik wel doe, het het, het kwetsbare, dat herken ik wel. En ook het uh jezelf heel erg in bescherming nemen. En uhm, daar waar je vroeger in de opvoeding weinig mee hebt gehad in de zin van hè ja, maar daar waar bij ons nee was, was nee. Wat had je net verteld hè? Er zat nog een grijs gebied, vind ik, dat de de generatie best goed nee kan zeggen als het gaat om ja snap je? Stappen, doelstellingen, grenzen stellen. Ja klopt he? Ik kom kom kom niet te dichtbij of uh of of. Ja, dit voelt niet goed, dus ik ga nu ermee stoppen of ik zet een stap terug of Ja, dat vind ik soms.
00:18:43
Speaker 2: Eigenlijk best wel heel erg jammer hoor. Als ik kijk naar mijn generatiegenoten en ook wel bepaalde kennissen bijvoorbeeld die zo bezig zijn ook wel met hun grenzen bewaken dat ik denk ja ik heb een bedrijf uit de grond gestampt. Nou dat kan niet zo goed samengaan met grenzen bewaken van maar 32 uur per week werken of zo. Want dat is gewoon heel erg aanpoten Natuurlijk.
00:19:03
Speaker 1: Er is niks mis met een keer over je grenzen te gaan. Val maar een keer.
00:19:06
Speaker 2: Ja, exact. En ja dat dat zei iemand ook laatst. Vond ik heel mooi in een workshop die zei van ja want het wordt ook wel de rubberen tegel generatie genoemd. Generatie Z omdat er dat was eerste generatie waar die rubberen tegels onder klimrekken en zo werden gelegd op op aandringen van ouders, maar die zei van ja, als ik vroeger uit klimrek viel dan verloor ik mijn voortanden en dat deed pijn. Maar daarmee kreeg ik ook de les. En als je nu uit het klimrek valt en je landt op rubber. Je staat op en je je stopt jezelf af en je gaat weer door. Maar dan krijg je ook de les niet. En dat is natuurlijk wel een metafoor die we voor meer situaties zouden kunnen hanteren. Ja dus. Ik, ik ja. Ik ben er soms ook wel een beetje kritisch op dat ik denk ik ga ook gewoon. Je hebt zoveel kansen, ga gewoon dat ook doen. En dan soms ga je op je bek en dat doet pijn en dan sta je weer op en dan komt het allemaal weer goed uiteindelijk. Ja dus. Dus ik. Ik ben ook niet helemaal onverdeeld positief over mijn eigen generatie en ik zie aan mezelf ook wel dingen dat ik soms denk van nou ja, het is generatie dingetjes, maar.
00:20:06
Speaker 1: Dat heeft iedere generatie. Ja tuurlijk. En vroeger zei de jeugd van tegenwoordig en dat ik denk dat iedere oudere generatie dat blijft zeggen.
00:20:12
Speaker 2: Sowieso, Socrates zei het al, dus daarom kijk.
00:20:15
Speaker 1: Ik echt van alles. Nou, daarom.
00:20:17
Speaker 2: Maar Jij wilde drie kenmerken, dus de derde zou ik zeggen ja, we zijn.
00:20:20
Speaker 1: Die, die, die tech, die interesse in tech, we hebben die gelijkwaardigheid. Ja, en wat is dan de derde?
00:20:26
Speaker 2: Nou en dat is wel een hele grote als we gewoon kijken, ook naar de samenleving an sich, waar we zien dat er vroeger veel meer de focus was op het collectief, Dus ook bijvoorbeeld de zuilen waar je toch ook bepaalde groepsdruk ervoer en dingen deed met en voor het collectief. Zien we dat we als maatschappij gewoon nu steeds meer, veel meer opschuiven naar het individualistische leven, het individu bestaan. Het is bijna zo dat het ook verheerlijkt wordt als je je helemaal op jezelf kunt redden en kunt bestaan. Terwijl we hebben andere mensen nodig, natuurlijk voor ons overleven. En dus wordt er soms wel gezegd ja, deze generatie is gewoon van nature individualistisch. Ik zie dat toch een beetje anders. Ik zie vooral dat het een generatie is die opgroeit in een individualistische tijd. We weten dat je tussen je tiende en je 25e leef, je er aan het socialiseren bent. Dus dan neem je alles wat je om je heen opmerkt in je op. En dat we leven in een individualistische maatschappij, ja, dat is gewoon één van die elementen, maar die je dan toch internaliseren. Dus je ziet best wel een focus ook op het zelf, op de eigen persoon ontstaan. En ook daarvan, ja, vind ik dat soms wel een beetje zorgwekkend dat ik ook denk hoe? Als samenleving bestaan we voor een deel ook uit bijvoorbeeld vrijwilligerswerk en uit iets doen voor een ander, zonder dat je daar iets voor terug voor krijgt. En dat is misschien ook wel een mooi bruggetje naar TikTok. Maar daar zie je natuurlijk wel de verheerlijking van de eigen persoon en de focus op jou als individu. Die komt daar heel erg duidelijk vind ik naar voren. Ja en het gaat heel erg over dit heb ik gedaan, dit is wat ik heb beleefd. En ja, dat vind ik soms wel ingewikkeld. Maar dat ik leven in zo'n individualiteit zou ik dus derde kenmerk vinden. Ja, en.
00:22:11
Speaker 1: Want dat individualistische ik vind een rotwoord, dus ik spreek hem iets minder snel uit, want dan struikel ik er over. Ik denk dat dat dat individualisme, dat het al voor de generatie Z al al was. Maar wordt het individualistische dan niet egoïstisch om dat wat je ook letterlijk zegt ervan dat er ook veel wordt gezegd? Ik, ik, ik En dat, dat merk ik ook wel he? En ook die grenzen bewaren en en en en bewaken en en er niet overheen gaan en toch wel overal iets van willen. Uh uh uh uh zeggen en uh. Ja, dat dat uh dat t wat egoïstischer wordt, dus dat het individualisme naar egoïsme gaat.
00:22:51
Speaker 2: Ik denk dat het gevaar er wel in zit, maar ik vind het wel egoïsme. Heeft zo'n negatieve connotatie. Ja, en ik vind wel in de individualisme vind ik het sterk dat ja, het is gewoon de focus op het individu. Die staat centraal en met egoïsme ga je toch wel heel snel ook een soort grens over waarvan grens overgaat. Maar dan ga je toch wel een soort lijn over naar echt het negatieve. Terwijl ik denk ik zie ook nog steeds wel heel veel mensen om me heen of mensen die ik spreek in young professional programma's die nog steeds heel veel over hebben voor 0.59u ander, maar wel opgroeien in een tijd waarin dat individu, waarin jou wordt geleerd van je individu staat uiteindelijk toch centraal. Dus ja, ik vind het toch spannend om dat gelijk egoïstisch te noemen. Maar die trekjes zitten er wel in en dat risico is er wel ja. Ja, absoluut.
00:23:36
Speaker 1: Want je zegt nu van hé, je zet jezelf centraal. Ja, en bij egoïsme zou ik zeggen dat je jezelf voorop zet en zodra het van centraal verder naar voren gaat en je op een gegeven moment erop staat, dan is het inderdaad van individueel individualisme naar egoïsme.
00:23:53
Speaker 2: Klopt, dus het is wel een glijdende schaal daar.
00:23:55
Speaker 1: Ja, het is wel 111 uh oké en ik wil. Ik wil hem niet negatief maken.
00:23:59
Speaker 2: Maar ik snap wel.
00:24:00
Speaker 1: Een beetje een term die omdat jij het individualistische uh aanhaalde dacht ik van hey, dat is uh, maar.
00:24:05
Speaker 2: Is ook echt een goede vraag. En ik snap hem ook. Alleen ik denk wel dat we het zijn ook nog jonge mensen dus uh het spel is nog niet gespeeld. Nee t t t we kunnen dat echt nog wel weer een beetje terughalen ook. En je ziet tegelijkertijd ook dat het een een generatie is die berg op staat voor impact willen maken en het goede willen doen? Ehm ja, ik heb diversiteit en inclusie natuurlijk op mijn LinkedInprofiel staan, want dat doe ik nou eenmaal veel mee. Ja, ik krijg toch wel heel veel berichtjes van mensen uit deze generatie zeg. Oh, maar wat vet! En dat is mooi dat je daar aan bijdraagt. Dus ja, ja, ik denk wel dat het nog wel goed komt en dat het ook wel iets is van jongeren natuurlijk om gefocust te zijn op jezelf en je eigen ontwikkeling. Dus ja, ik denk wel die scherpe kantjes kunnen er misschien nog wel wat wat vanaf gaan.
00:24:53
Speaker 1: Oké, ja, en voor wat ik? Ik merk dat wij hier nog wel 1.00u over door kunnen praten en ik kijk af en toe naar de camera om te kijken wat die nog draait. Dat is ook omdat ik dat nu aanzetten. Ja, goed, maar we hebben we. We hebben het nu gehad over wie is dan die jongeren? Uhm. En als we even iets kleiner maken, want ik wil dadelijk inderdaad naar TikTok. Maar wie is de Jens hier op de werkvloer? Ja, heb je daar een paar? Kun je, kun je daar wat dingen duiden? Zeker van uh ja meneer de werkgever of mevrouw de werkgever? Let op.
00:25:27
Speaker 2: Ja ja.
00:25:28
Speaker 1: Hier op de werkvloer loopt dan is dit heel belangrijk om wel of niet te doen.
00:25:31
Speaker 2: Nou zeker. En daar moet ik toch ook altijd een disclaimer bij geven omdat ik hou van wetenschap. En de wetenschap is nooit zwart wit natuurlijk, dus je ziet daarin wel dat het natuurlijk niet voor alle insiders in dezelfde mate geldt, maar ik kom in general. Ja, ik ben dit jaar denk ik bij zo'n honderd organisaties of zo geweest. Nou ja, daar zitten wel bepaalde rode lijnen in, dus zal ik even delen. Het allereerste is toch ook die gelijkwaardigheid die je leert van thuis. Ja, dat nemen ze mee naar de werkvloer. Ja. Dus het de verwachting dat ze ook op de werkvloer wel betrokken zullen worden en dat ook op de werkvloer ja hun mening ertoe doet. Wat niet in alle organisaties in dezelfde mate het geval is. En of gewaardeerd worden. Inderdaad. Of in ieder.
00:26:18
Speaker 1: Geval van begin af aan.
00:26:19
Speaker 2: Ja, precies. Exact. Je moet je eerst bewijzen. Ik sprak laatst ook bijvoorbeeld een een directeur en die zei ja, ik vind het toch makkelijker als mensen van mijn leeftijd te laat komen dan die nieuwe generatie, want die moet zichzelf nog bewijzen. Dus je ziet wel dat dat er zit er zeker onderbewust toch wel veel in de sector.
00:26:38
Speaker 1: Misschien meer over de oudere generatie dan over de Jenny hè?
00:26:41
Speaker 2: Maar ook dat zeker. Maar dat dat weer.
00:26:43
Speaker 1: Met die grenzen te maken. Half 9 tot 5 is, half 9 tot 5.
00:26:46
Speaker 2: Ja, nou, klopt ook, maar het is ook wel een verschil in hoe we naar junioren senioren kijken. Want de senioren denken toch je hebt wel je strepen verdiend En junioren? Jij moet er nog even voor voor beuken, dus dat hoor ik toch wel heel veel.
00:26:59
Speaker 1: Dat moet je nog wel bewijzen, maar dat is denk ik wat ouder denken ook wel.
00:27:02
Speaker 2: Ja precies, Terwijl deze generatie heeft zoiets van nog bewijzen. Mijn mening doet er toch toe dus.
00:27:08
Speaker 1: O ja.
00:27:09
Speaker 2: Dat hadden we toch wel gehad en en en. Dit zijn dingen die niet eens zo bewust denk ik in iedereens hoofd zitten, zowel van geen mens als van de oudere generaties, maar iets wat wel heel erg in het doen in het handelen verwerkt zit. Dus die gelijkwaardigheid en de verwachting dat dat er is op de werkvloer, dat is wel een hele grote. En dus bijvoorbeeld de opkomst van reverse mentoring programma's. Ken je dat, ondertitelen? Ja, maar mentoring programma's, dat was natuurlijk altijd dat een een senior een junior iets ging leren op de werkvloer. En reverse mentoring, dat gaat er van uit. We hebben elkaar allemaal wat te leren. Jongeren omdat ze nog met een soort outside bril naar die organisatie kijken en nog met andere lenzen naar wat je aan het doen bent in die organisatie kijken. En ouderen omdat ze die ervaring en expertise hebben opgebouwd in het werkend leven. En ja, we hebben elkaar dingen te leren, dus dat is wel iets wat je ook op zag komen. Toen millennials een beetje aan het einde van millennials begin januari, ja, toen die de werkvloer op kwamen kwam dat ook op. En dat is denk ik wel ook iets wat heel erg die behoefte, maar ook de aanwezigheid van die gelijkwaardigheid heel erg onderschrijft, dus dat is een grote denk ik.
00:28:20
Speaker 1: Een hele grote ja.
00:28:21
Speaker 2: Om mee te nemen. Uhm even denken hoor, ik zie wel dat. Nou ja, als we het hebben over de de kenmerken die ik net noemde, ja dan gaat het toch wel heel vaak over. Maar ik had verwacht dat van oudere generaties. Ik werk bijvoorbeeld veel met MDS en die zijn toch wel heel erg gewend aan een soort bepaalde dingen die je doet vanwege collegialiteit. Dus ik was laatst bijvoorbeeld bij een grote zorgorganisatie.
00:28:48
Speaker 1: Ik moet eventjes de camera weer opnieuw aanzetten, helemaal goed. En dan doe ik gelijk de lijst.
00:28:52
Speaker 2: Zal ik noteren welke minuut dit was? Ja, dan kun je dat.
00:28:55
Speaker 1: Uitkijken naar dat. Oh, ik ga ook deze lamp even aan doen.
00:28:58
Speaker 2: Oh die is het windlicht.
00:29:01
Speaker 1: Ook echt heel erg leuk! Ja ja, zo dan. Nou kijk.
00:29:08
Speaker 2: Hallo hallo zeg, nog even snel een stukje knetter chocola.
00:29:15
Speaker 1: Ik heb toch.
00:29:18
Speaker 2: Net even te smikkelen. Maar.
00:29:25
Speaker 1: Zo, daar zijn we weer. Waar waren we gebleven?
00:29:31
Speaker 2: De zorgorganisatie?
00:29:33
Speaker 1: Oh ja, ja. Oh die en dat, dat moet wat? Euh, ja, ja. Dus.
00:29:36
Speaker 2: Het was een groep. Inderdaad een soort MT, maar dan binnen een zorgorganisatie. En die hadden het ook over de dienst in gaan. Dat was iets wat ze spraken. Kwam tijdens de training en zij zeiden ja in mijn tijd, ja dan ging je wel eens de dienst in op vrijdag omdat er dan verder niemand aan het werk was. En dan ging je dat gewoon doen en kwam je er pas op maandagmiddag weer uit. En ja, dat was toch ook wel iets heel tofs. Ze waren zo trots op en ze zeiden ja, nu zie ik een generatie en dat doet dat helemaal niet meer. En als dat niet binnen hun werktijden past die ze van te voren hebben gekregen, dan zeggen ze gewoon nee. Dus dat komt ook weer terug, die grenzen. Ja, ja dus. Ik zie ook wel heel erg dat oudere generaties toch het gevoel hebben van hey, ik heb me vroeger best wel opgeofferd voor mijn collega's. Vanuit dat idee van het collectief van collegialiteit. En dat doet deze nieuwe generatie minder. Of ze willen dat van tevoren weten. En dat is dus ook wel iets wat goed is om je te realiseren als werkgever. Dat dat ook wel heel erg voortkomt uit ja, wat vind je normaal? En voor deze generatie is dat niet zo normaal. En dat heeft er ook mee te maken dat het vooral jonge mensen zijn op dit moment. Dus die weten ook nog niet altijd hoe werk werkt in die zin. Maar ook wel dat er een ander idee bestaat over wat is hier nu eigenlijk normaal in zeg maar. Dus dat is wel eentje.
00:31:00
Speaker 1: Maar dat vind ik dan toch wel weer heel grappig om want dadelijk nummer drie, nog even maar eventjes en jij gaf ook aan van vroeger bij ons thuis. Ik zat aan tafel. Mijn mening deed er toe, we praatten, we spraken er met elkaar over en dus daarin ben je groot geworden. Maar jouw ouders komen ook uit een andere generatie dan uit mijn generatie, denk ik. Dus die zijn ook opgevoed met jezelf eerst bewijzen en dan zeker. Dus waar, waar is het dan anders gegaan? Ik wilde bijna zeggen misgegaan. Dat wil ik, Jij. Je zag het hè? Ja.
00:31:32
Speaker 2: Glad ijs dit.
00:31:33
Speaker 1: Ja, ja, Maar ik zeg het wel eerlijk, want dan kun jij me aan mijn gezicht aflezen. Ja, maar waar is het dan anders gegaan dat dan op een gegeven tijd ook jouw ouders daar toch wel een soort in mee zijn gegaan, waardoor nu generatie Z ook denkt van ja weet je, dit is mijn werkdag en en die is dan afgelopen en ik wil nu weten waar ik aan toe ben. En uhm hoezo bewijs? Ik heb me al lang bewezen want ik ben hier. Ja ja, dat zeg je.
00:31:58
Speaker 2: Mooi hè? Ja, dat is een mooie quote. Die ga ik eens een keer gebruiken ergens. Maar uhm ja, als ik vanuit mij als persoon kijk dan vind ik dat wel lastig om dat zo de vinger daar op te leggen. want ik werk ook gewoon. Mijn moeder is altijd ondernemer geweest. Altijd keihard gewerkt. Dat was ook mijn voorbeeld. Dus ja, dat doe ik ook. En ik heb niet lang in loondienst gewerkt en daarbij nooit. Niet fulltime zeg maar. Bijna nooit dus. Maar als ik kijk naar de wetenschap, dan is dat ook wel weer iets waarvan je ziet dat kinderen ook wel eens geleerd van jouw grenzen doen ertoe. Dus je ziet dat nu dat er nog wel veel meer wordt. Dus dat ouders hun kinderen bijvoorbeeld ook niet meer laten verschonen door vreemden. Dat kappers moeten vragen aan kinderen of ze aan hun haar mogen zitten. Dus wat voor beeld geef je daarmee af? Ook wel heel erg van jouw grenzen. Die doen er heel erg toe. En op de werkvloer vinden we dat toch ook onhandig. Dus ik heb vaak organics manager bijvoorbeeld voor me voor me zitten en die zeggen ja, voor mijn kind vind ik dat belangrijk. Dat ik ze aanleren.
00:33:10
Speaker 1: Ben ik toch? Ik denk het.
00:33:11
Speaker 2: Wel, ja. Ja.
00:33:12
Speaker 1: Ja Ja 1978 Ja Ja.
00:33:14
Speaker 2: Precies. Nee, dat ben je niet. Nee, nee, nee.
00:33:17
Speaker 1: Althans Millenial Ben ik zo jong? Ja. Oh, schelen we maar één generatie? Ja. Oh ja, Wauw. Nou, dat heb ik nog nooit.
00:33:26
Speaker 2: Uh nou nee, ik zit verkeerd te rekenen. Sorry. Je bent gen X randje millennial, dus ik zal je een x millennial noemen. Maar uhm. Nou ja, dus die zeggen vaak ja aan mijn kinderen heb ik altijd aangeleerd van en je grenzen doen het dus belangrijk. Maar op werk verwacht ik toch iets anders van die jongeren, dus dat dat komt daar ook wel weer op terug zeg maar. Oh en ja, in de tijd dat ze er zijn voegen ze vast wat toevoegen. Maar ja, er zijn ook wel duidelijke grenzen daaraan. Dat is in ieder geval iets wat ik heel veel, heel veel van terug hoor. En ten derde denk ik ook wel Ik zit even te denken want er gaan heel veel door me heen die ik zou kunnen delen.
00:34:11
Speaker 1: Maar bijvoorbeeld even t t t t t t t zeg maar ze werken niet meer fulltime. Ja, hoe ervaar jij dat?
00:34:17
Speaker 2: Nou, dat valt wel op ja, dat dat minder is dan vroeger, maar dat zie.
00:34:22
Speaker 1: Jij ook om jou heen. Ja.
00:34:23
Speaker 2: Is dat vroeger echt ook wat? Uitgangspunt was van ja als je gaat werken dan is het fulltime en zo bouw je ook iets op. Terwijl nu er ook wel echt dit echt wel een generatie is die zoiets heeft van ja werk is belangrijk en andere zaken in mijn leven zijn net zo belangrijk, dus er zit niet meer zo'n idee in van werk staat centraal en de rest organiseer je daar omheen. Maar nee, heel veel zaken zijn tegelijk belangrijk en dat betekent dat er minder waarde op werk is gelegd, maar wel dat andere zaken net zo belangrijk zijn geworden. Dus dat is eigenlijk wat ik wat ik het meest voor me zie. En er bestaan ook wel heel veel ideeën over bijvoorbeeld dat Generatie Z heel inclusief is. En ja, bijvoorbeeld zaken als gender fluïde tijd. Die kwamen wel op voor in de tijd van generatie Z. Dus er zit wel weer een soort van inderdaad van nature daar dus goed mee om om kunnen gaan. Maar je ziet bijvoorbeeld wel heel erg of je een vrouw bent of dat je een man bent maakt al heel veel uit. Jersey vrouwen worden steeds progressiever en zie, mannen worden steeds traditioneler, conservatiever. Eigenlijk ook door bepaalde figuren zoals Android, Thierry Baudet op social media. Dus ik Ik ben ook altijd wel voorzichtig met wat ik daarover noem, want ik wil niet de stereotypen nog extra benadrukken. Nou oké.
00:35:39
Speaker 1: Dus dat is de disclaimer. Maar jij zei Want jij zei begin het ook van Ik heb ook een tijdje in loondienst gewerkt. Eigenlijk niet altijd fulltime, eigenlijk bijna nooit fulltime. Hoeveel werkte jij dan?
00:35:47
Speaker 2: Je weet wel.
00:35:48
Speaker 1: Ja, ik ben er wel altijd. Oké, oké, oké.
00:35:50
Speaker 2: En ook wel 32 uur soms. Ja, ja, ja, Omdat het dan. Nou, soms dan past dat gewoon bij de baan. Maar ook ik ging op gegeven moment bedrijf opstarten en dan.
00:36:00
Speaker 1: Kon je mooi uh ja op die manier en adviseer je mijn werkgever ook om de werkweek minder lang te maken voor de voor deze generatie dan de standaard 40 uur of 38 uren vanaf al die vijf dagen in de week.
00:36:13
Speaker 2: Nou, ik denk wel dat als je weer kijkt naar de cijfers, dan zie je wat AFAS bijvoorbeeld nu doet met die vierdaagse werkweek. Dat er gewoon van bewezen is dat mensen gewoon veel productiever zijn. Dus daarom denk ik wel oh, dat is wel interessant om in ieder geval mee te nemen en te overwegen, ook als organisatie. Ik zou het niet per se alleen doen voor deze generatie, maar ik zou er wel over nadenken van hey, is dat niet iets uiteindelijk waar mijn hele werknemersbestand van op zou?
00:36:38
Speaker 1: Ja knappe Of ja, ik vind het een lastig hoor, want ik uh ik ik. Ik ben hier ook toevallig met met Carlo, mijn compagnon en echt gaan nadenken van hoe willen we nou ja of hoe kunnen we nou die werkweek zo invullen dat het a ook onderscheidend is, Want dat vinden wij ook wel heel gaaf om onderscheidend te zijn. Dat snap ik. Maar ook lef. Nou ja, lef hebben. Ja, nou ja, maar en en. Dus onderscheidend. Maar we doen het niet om onderscheidend te zijn, maar wel onderscheidend voor onze mensen. Want wat waar, Waar gedijen de mensen het best bij?
00:37:08
Speaker 2: Ja, precies.
00:37:08
Speaker 1: En we hebben het ook gevraagd aan de mensen.
00:37:11
Speaker 2: Nou, kijk maar, dat is echt tip nummer één gewoon. Vraag het gewoon aan mensen die met jou werken. Ja, wat kan daar uit?
00:37:18
Speaker 1: Nou, dat ze liever uh uh of wat extra salaris hebben of uh extra vrije dagen of uh. Maar dat ze die vijfdaagse werkweek dat ze dat gewoon helemaal prima vinden ook.
00:37:27
Speaker 2: Ja ja. En daarom is het dus zo belangrijk om altijd die dialoog aan te gaan en dus niet te denken van oh nou, ik heb veel jagers in dienst, maar wel vier dagen willen werken. Ja, dat hoeft helemaal niet per se zo te zijn.
00:37:37
Speaker 1: Nee, nee, nee. Dus nu gaan wij. En ze. Ze weten het nog niet, dus ik moet even opletten meneer wanneer we deze online gaan gooien. Maar uhm uh ze gaan nu bij ons de work life balance uren krijgen. Oh wat cool! Ze krijgen allemaal uh op fulltime basis 20.00u in te vullen om hun work life balance meer en meer in balans te krijgen.
00:38:01
Speaker 2: Nou, dat is wel echt onderscheidend.
00:38:03
Speaker 1: Nou ja, en dat een en en dat Dat zou dus kunnen zijn als iemand denkt van ik wil eens proberen hoe het is om 38 uur te werken en dan kan die tien weken lang kan hij het proberen of het is of of twintig weken lang om de week. Ja precies dus. Dus dat zou kunnen. Of als ze jarig zijn en denken ja, ik wil toch geen uh toch geen vrije dag opnemen? Dan hebben ze nu een work life balance dag die ze in kunnen zetten. Ja echt heel.
00:38:23
Speaker 2: Vet. En jullie stellen dan dus ook niet per se extra vragen waarom dat wordt ingevuld. Mogen ze.
00:38:28
Speaker 1: Zelf? Nee. Mogen ze gewoon zelf weten.
00:38:29
Speaker 2: Ja, dat is ook wel die autonomie. Zet je dan heel erg centraal.
00:38:31
Speaker 1: Mooi? Ja, ja en en de de enige uh uh t enige wat we erop zeggen ze kunnen niet meegenomen worden en ook niet uitbetaald. Als iemand op dit moment uit dienst gaat dan is t jammer dan. Uh. Dus hij komt om het zo maar te zeggen niet op de loonstrook bij de dertig dagen die ze hebben d'rbij te staan, maar het is echt gewoon een extraatje. Wat uhm.
00:38:50
Speaker 2: Dus tip voor alle mensen die bij LEV groep werken na je verjaardag uit dienst gaan heb.
00:38:54
Speaker 1: Ik daar komt op neer. En als je ze de eerste maand opneemt en je gaat de derde maand uit dienst, ja dan heb je ze lekker. Dat heb je gewoon heel goed gedaan.
00:39:01
Speaker 2: Heel slim bedacht.
00:39:02
Speaker 1: Maar dan? Dan heb je dus. In de maand januari heb je dus gewoon nodig gehad om je work life balance wat meer in in in balans te krijgen. Ja, dan heb je ze opgenomen.
00:39:09
Speaker 2: Dus ja, dat is gewoon heel mooi en ik denk dat dat uiteindelijk wel ook is. Er is ook zoveel wat generaties. Ja, generaties bestaan uit mensen, dus ze hebben zoveel overlappende behoeften. En autonomie zit daar natuurlijk altijd in. Dus ik denk heel goed om aan jullie multi generationele werknemersbestand dat gewoon allemaal te geven.
00:39:25
Speaker 1: Wat een mooie term! Dank je wel! Wat een enig woord zou een bekende dj zeggen. Noem me nog eens multi multi generationele. Nou, daar ga ik weer. Ik zou gewoon.
00:39:35
Speaker 2: Een keer meedoen.
00:39:35
Speaker 1: Hartstikke echt. Dat ga ik doen. Ja leuk! Vertel TikTok toch meer. Nou ik wou net zeggen want we zijn inmiddels uh. Ik koers altijd op 30 minuten en we zijn inmiddels in de in de introductie al 39 minuten aan t praten en uh. Maar ik wil wel met jou over TikTok hebben ja, want uhm wat ik al zei tegen jou hè Uh uhm nou goed hè, De urgentie is het best te bereiken en te benaderen via TikTok, heb ik begrepen. Ik heb in mijn boek geschreven van uh wij zijn bij LEV groep zijn wij gestopt met TikTok en dat komt echt door het door de reputatie, de de, de de, de, de discutabele uh de discutabele reputatie. Uhm. Maar het begint toch steeds meer te kriebelen. En niet dat ik zo graag op TikTok een dansje wil maken, maar om toch ook wel zelf op TikTok te gaan en ook mijn collega's te stimuleren om op Twitter te gaan om die generatie te bereiken. Zodat wij ze op een gegeven moment ook weer kunnen helpen aan een andere baan.
00:40:31
Speaker 2: Ja ja, snap ik. Zeker als recruitment organisatie dan met dat goed voorstellen. Ja, ja en waar?
00:40:36
Speaker 1: Waarom zou ik het wel moeten doen?
00:40:39
Speaker 2: Ik denk dat. We ermee moeten starten dat ik ook niet onverdeeld positief ben. Dus soms wordt er gedacht oh ja, je bent Jenny, dus dan vind je automatisch TikTok helemaal geweldig. Nee, ik snap wat je zegt over het discutabele imago. Dat heeft het gewoon ook omdat we niet hebben.
00:40:55
Speaker 1: Dat is nog steeds dus.
00:40:56
Speaker 2: Nou ja, niemand weet echt precies wat er nou eigenlijk allemaal in die fine print staat en wat dat precies inhoudt. Dus wat je net hoorde over TMI bijvoorbeeld bij heeft tot hier dat zij zomaar je telefoon kunnen openen. Ja, ik zou er niet heel verbaasd over meer over zijn. Ik was heel verbaasd bij MU, maar nu ik erover nadenk denk ik ik zou niet zo verbaasd zijn als TikTok dat ook zou doen. Dus let altijd op daarin. Ook waar geef je toestemming voor? Wat ik bijvoorbeeld doe is TikTok zeker geen toegang geven tot al mijn 24.000 foto's.
00:41:28
Speaker 1: Maar 24.000 foto's omdat ik er.
00:41:31
Speaker 2: Zoveel heb onderhand verzameld in mijn leven. Ja, maar.
00:41:34
Speaker 1: Die heb je dan op je telefoon. Ja, die staan op mijn telefoon. Ze staan er automatisch ook op TikTok.
00:41:37
Speaker 2: Nou niet dus, maar dat moet je wel zelf aanvinken.
00:41:40
Speaker 1: Je kunt dus TikTok toegang geven tot je camera of tot je tot je fotoboek.
00:41:43
Speaker 2: Ja, want dan kun je alles makkelijk vanuit je filmrol. Maar dan denk ik ik neem wel een extra stapje en ik selecteer wel wat ik daarin wil hebben, want dat vind ik dan toch spannend. Ja, en ook wel ja, zaken als. Als we kijken naar bijvoorbeeld verslaving, zet je meldingen uit dat je niet de hele tijd wordt gestoord. Eigenlijk door die door die apps. Dus ik snap helemaal wat je zegt over over dat het deels ook discutabel is. Wel denk ik qua werving gewoon heel erg dat we weten dat Gynzy zeker 32 uur visuele content per week tot zich neemt. Dat is echt wel heel erg veel. Gemiddelde schermtijd ligt rond de 7.00u per dag en dat vind ik schokkend. Dat is mijne gelukkig niet, maar zo ongeveer de helft is minder. Maar het is wel zo dat dat dus ook wel op dit moment een feit is. Ik heb dan soms mensen in mijn workshops die zeggen oh ze zouden hem gewoon eens weg moeten leggen. Ja dit is gewoon wel iets denk ik ook waar we aan moeten wennen, want zo makkelijk is dat niet als dat zo erg in die socialisatieperiode naar voren is gekomen. Wat heel interessant is denk ik aan TikTok, is dat het eigenlijk.
00:42:48
Speaker 1: Weer terug moet. Die socialisatieperiode. Bedoel je dus dat ze als baby al met die mensen bezig tiende.
00:42:53
Speaker 2: En je 25e levensjaar. Wat ik net zei van dan ben je drugs aan het socialiseren, dan neem je alles om je heen in je op en daar zat zaten digitale middelen. Maar ook social media zat daar wel echt in voor hen. Ja dus een deel van je sociaal leven speelt zich daar nu ook af. En om er dan maar gewoon af te gaan, ja, dat is dan in die zin niet zo helemaal zo'n oplossing. Dus we moeten juist meer kijken van hey, hoe kunnen we daar mee werken en het omarmen zonder alles maar gewoon te accepteren van wat big tech ons allemaal voorschrijft denk ik. Want dat, dat is veel future proof. Veel meer future proof voor Jan zie ik denk wel voor TikTok. Als je kijkt naar hoe het social medium werkt, dan is TikTok gewoon wel het best de beste social sociale medium dat er is eigenlijk. Dus het werk.
00:43:43
Speaker 1: Zie je te bereiken of heb of ja, maar ook gewoon.
00:43:46
Speaker 2: Qua werking natuurlijk, om Jessie te bereiken met dat doel, maar ook als je kijkt naar wat TikTok onderscheidt, dan zijn het gewoon dingen die het zoveel makkelijker maken om daar op te posten, maar ook bij om een grote doelgroep aan te spreken en ook als gebruiker. Het algoritme van TikTok is eigenlijk het beste, dus het weet heel snel heel goed op jou aan te passen wat je wilt zien. En dat is natuurlijk. Daar zit een gevaar aan. Er zit een echokamer effect aan en dat moeten we ook zeker serieus nemen. Maar stel je wilt in gaan zetten voor lef, dan is er wel op een hele makkelijke, laagdrempelige manier een mogelijkheid om mensen ook aan te spreken. Met die boodschap die jullie willen verspreiden.
00:44:30
Speaker 1: En de.
00:44:31
Speaker 2: Gebruiker is het gewoon heel gebruiksvriendelijk.
00:44:33
Speaker 1: Dus dat doe je dus eigenlijk gewoon heel snel met zo'n filmpje. Ja, maar.
00:44:36
Speaker 2: Dan geen dansje, want wij hadden natuurlijk even in het voorgesprek over dat jij wat ik vooral zag als iets waar.
00:44:42
Speaker 1: Je ja ja.
00:44:43
Speaker 2: Tom dan een check kon doen. En dat snap.
00:44:44
Speaker 1: Ik. Maar ik maak geen vrienden van mijn leeftijd en de vraag van waar denk je aan als je als je het woord TikTok ooit? Ja. En dansen de kinderen? Ja, en.
00:44:52
Speaker 2: Dat snap ik. En dat imago is het ook nog steeds een beetje aan het afschudden. Maar het is nu ook wel heel erg een medium geworden geworden waarop je eigenlijk veel meer dan dat kunt. Dus ik krijg soms vragen over hoe kan deze generatie opeens zo goed onderhandelen? Nou, op TikTok kun je heel makkelijk op een hele laagdrempelige manier en in heel kort tijdsbestek kun je heel veel tot je nemen van eigenlijk de beste experts van over de hele wereld. Omdat die gebruiken het ook voor hun branding, dus je kunt heel makkelijk nieuwe skills aanleren. Je komt heel makkelijk in aanraking met bepaalde zaken en dat is dus wel ook echt de de kracht van TikTok. En het zijn dus zeker niet meer die dansjes en daarom denk ik ook van. Ja, die risico's daargelaten. Ga er vooral ook op omdat je kunt ook echt iets bijdragen voor je kandidaten en je kunt hen ook echt iets iets nieuws leren.
00:45:45
Speaker 1: Maar wat? Wat? Wat dragen wij dan bij?
00:45:47
Speaker 2: Voor wat, WA wa?
00:45:48
Speaker 1: Wat maakt ons interessant voor hen? Nou, ik werk dus freelance.
00:45:52
Speaker 2: Soms met nuttig samen, dat weet jij. Ja en zo kennen we elkaar ook. Maar daar bijvoorbeeld zetten we heel erg ook in. Ons uitgangspunt is zelfvertrouwen van de kandidaat van generatie Z, dus daar zetten we ook wel heel erg in op. Carrière tips, sollicitatietips. We vragen mensen vragen in te sturen. Die beantwoorden wij dan in video's. We gaan tips geven voor een goed LinkedIn profiel. Dus eigenlijk alles wat er bij werving en selectie naar voren komt bij sollicitatiegesprekken. Daar hebben wij het over. En zo kunnen we dus ook het zelfvertrouwen bijvoorbeeld vergroten. Ja, en dat zou ik voor lef ook wel. Naast dat jullie natuurlijk je je vette vacatures kunnen delen en zo ook Jeffrey weer aan een baan kunnen helpen. Kunnen jullie daar nog? Natuurlijk nog is er nog veel meer te verzinnen wat je daarin zou kunnen doen en dat geldt voor heel veel organisaties wel.
00:46:37
Speaker 1: En ga je dan met een bedrijfsaccount op TikTok of is het persoonlijk? Of hoe werkt dat dan?
00:46:43
Speaker 2: Ik zou wel een bedrijfsaccount op TikTok gaan, in principe omdat dat heeft gewoon een bepaalde heeft bepaalde features die je kunnen helpen. Dus bijvoorbeeld dan kun je een link in je bio zetten die mensen ook aan kunnen klikken. Dus dan kunnen ze gelijk op de pagina van leefgroep terecht komen. Ja en ja, dat is dus wel denk ik. Ook de toegevoegde waarde van TikTok. Heel erg dat het heel. Het is het makkelijkst in het gebruik, dus je kunt het makkelijkst daar op. Er zitten bepaalde elementen bepaalde knoppen op die het heel makkelijk maken om goede filmpjes te maken. En dat is natuurlijk wel uiteindelijk iets wat je wat je wat je wilt en zo kost ook niet te veel tijd en dat is wel ook echt iets waarin het zich onderscheidt van andere media.
00:47:26
Speaker 1: Ja ja, wow. En zo'n bedrijfsaccount Uh. Als je bijvoorbeeld op op op LinkedIn een een uh bedrijfsaccount maakt. LinkedIn vindt het helemaal niet leuk bedrijfsaccount En op moment dat je daar iets op post dan wordt het door drie mensen gezien. Ja en zodra je persoonlijk iets post, dus dan heb je in één keer 20.000 views en uh dus is dat werkt dat bij TikTok ook zo? Of uh TikTok maakt daar geen verschil in. Geen onderscheid in.
00:47:50
Speaker 2: Eigenlijk niet. Het gaat het. Test jouw video's voor verschillende doelgroepen. En als jouw doelgroep het filmpje afkijken, dan laat het het aan meer mensen zien. Maar dat gaat dus echt over de kwaliteit van jouw inhoud. Ja, en het gaat niet zozeer over wie post dit nu eigenlijk? En dat maakt het dus een hele makkelijke manier om heel veel kijkers, heel veel bezoekers aan te trekken. Omdat Het gaat gewoon heel erg over wat maak je en hoe goed is dat moment dat het goed is. Dan kan het zo gaan vliegen.
00:48:20
Speaker 1: En je zegt de kwaliteit van de inhoud. Ja dus kwaliteit van filmpje is dan allemaal niet zo heel erg interessant.
00:48:25
Speaker 2: Nou jawel hoor, want TikTok kijkt ook wel heel erg naar. Vinden wij dit mooi genoeg? Dus is de kwaliteit hoog genoeg van bijvoorbeeld de pixels en dat soort dingen om het aan onze doelgroep te laten zien. En anders wordt je afgestraft, dus dat is ook belangrijk. Maar uiteindelijk gaat het wel over. Weet jij een unieke invalshoek te verzinnen of net effe mensen op een ander ander niveautje aan te zetten of te zorgen dat ze blijven kijken.
00:48:48
Speaker 1: Ja dus dan ga zitten is verplicht. Zet je telefoon voor je neus en ga vertellen hoe ze het best welke vragen ze het beste tijdens een sollicitatiegesprek kunnen stellen. Dat zou.
00:48:57
Speaker 2: Best kunnen. Jawel hoor, zeker wel. Maar dan zijn het dus wel als jij echt goede vragen.
00:49:03
Speaker 1: Niet oké? Dat is dan weer de inhoud.
00:49:05
Speaker 2: Precies. Dus als jij daarin met goede vragen komt, waarvan? Zij waarvan de kijkers zegt van.
00:49:09
Speaker 1: Oh, dat had ik nog nooit zo is nagedacht.
00:49:11
Speaker 2: Als gaaf ja en het ook niet te lang maakt, is de kans heel groot dat er wordt afgekeken en dat het dus weer geplugd wordt voor nieuwe mensen en.
00:49:17
Speaker 1: Zo. En dat is niet te lang.
00:49:19
Speaker 2: Ik denk dat een ja ik zit. Je merkt het al, ik ben redelijk lang van stof.
00:49:24
Speaker 1: En je praat gewoon heel makkelijk. Ja ja.
00:49:26
Speaker 2: Nou dat zou ik idd ook zeggen Ja, dat vind ik wel een mooie positieve draai eraan. Maar dus ik doe wel echt max één minuut 30 seconden. Dat is eigenlijk al te lang. Dus ik zou zeggen max één minuut is oké.
00:49:38
Speaker 1: Ik vind ook lang één minuut dertig moet ik zeggen.
00:49:40
Speaker 2: Ja dat is vrij wel vrij lang, maar het is wel met sommige dingen ook. Ja, daar ligt het gewoon ook wat gevoeliger en daar heb je wat meer woorden voor nodig en sommige dingen kun je gewoon in 20 seconden kwijt.
00:49:50
Speaker 1: Ja ja. En als je dan gaat kijken naar t verschil tussen tiktok en reels of reels reels, wat is dat? Wat is het verschil?
00:49:58
Speaker 2: Het verschil is dat ja, veel speelt zich natuurlijk af op Instagram. Op Instagram zit toch? Ja. Jessie verplaatst zich dus en zeker Alva. Dus echt de volgende generatie alweer. Die verplaatst zich echt mega naar TikTok, dus dat ze zijn wat moeilijker aan te spreken denk ik op Instagram en Instagram. Het algoritme werkt ook anders, dus waar je bij TikTok in principe met alles als het goed is viral zou kunnen gaan of voor heel veel mensen geplugd zou kunnen worden, is dat bij Instagram een andere soort inspanning. Dus dat kost langer. Maar het is ook wat ingewikkelder.
00:50:31
Speaker 1: Ja, ja, oké, dus ook hierin zeg jij ja.
00:50:35
Speaker 2: En tegelijkertijd ben ik dus ook wel voorzichtig daarmee. Met het aanraden van ga allemaal maar op TikTok omdat ik denk ja er zitten wel gewoon bepaalde risico's aan. Ja, maar ik denk als je bepaalde hygiëne factoren en maatregelen treft dat je best wel gewoon goed zit. En dat is TikTok wel een hele interessante om een bepaalde doelgroep aan te spreken.
00:50:53
Speaker 1: Ja ja, oké, ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik ik het staat wel weer meer aan nu en één van wat zou jou overtuigen?
00:51:02
Speaker 2: WA wa wa? Waar ben je naar op zoek?
00:51:04
Speaker 1: Wat mij echt zou overtuigen is dat iemand zegt van nou die discutabele reputatie is niet meer want snap je? Dat overtuigt mij.
00:51:11
Speaker 2: En dat snap ik en dat lijkt me ook wel het spannende als organisatie. Dus daarom. Ja, maar ik ben kan ik helaas niet.
00:51:17
Speaker 1: Maar voor mezelf ben ik niet bang. Ik bedoel ik. Ik ben nooit bang om een foto te posten of ik de d. Dan denk ik bij mezelf als iemand het een een foto post en zegt oh, maar het komt op op het world wide web, ja ik post hem dan niet. Ja, snap je? Ja ja, als ik iets post dan snap ik dat dat het fout kan gaan. Of ja maar dat dat maar dan zit het ergens en je krijgt het er niet mee weg. Nee, dat vind ik niet erg. Maar ik vind ik vind dat de reputatie vind ik en.
00:51:43
Speaker 2: Dat snap ik.
00:51:44
Speaker 1: En ik ben ook echt niet bang dat China met gegevens van mij aan de haal gaat. Of laten we er lekker blij mee worden zeg ik altijd, want ik heb niks te verbergen of uh nee, maar toch maar met ja maar ook als je.
00:51:53
Speaker 2: Niks te verbergen de.
00:51:53
Speaker 1: Reputatie en zeker omdat we m zakelijk in willen zetten dat dat houd mij nog steeds wel tegen.
00:51:58
Speaker 2: Ja, en dat zou ik gewoon ook gewoon niet op mijn geweten willen hebben. Om dan maar te zeggen van oh dat is echt fantastisch en je moet er op. En er zitten helemaal geen discutabele reputatie aan vast, want die is.
00:52:08
Speaker 1: Er wel nog steeds. Ja ja dus. Ik moet er gewoon heel goed over nadenken en uh. Maar met Nuts, die zitten jullie wel op TikTok. En dat is ook een van de van de redenen waarom jij hier bent is om ook één of twee filmpjes op te nemen die je kunt gebruiken voor de socials van NUTS. Ja dus daar gaan we dadelijk ook nog doen. En ik zou het wel gaaf vinden, want die zullen waarschijnlijk eerder uhm geplaatst worden en gepost worden dan dat de podcast online staat. Kun je die filmpjes ook ellenlang terugkijken of hoe werkt op zijn ze. Dus ik kan ze toevoegen aan Uhm ja.
00:52:40
Speaker 2: Wij heten Go Nuts. Zie op TikTok. Ja en ja. Daarop staat alles wat we sinds het begin der tijden hebben gemaakt. Dus ja, die rubriek.
00:52:49
Speaker 1: Ik vind die ene rubriek ook heel erg gaaf met die hele lange. De rubriek dat we de de vraag die hebt die je eigenlijk wel dus daar maar toch niet durft stellen. En dat vind ik echt heel grappig. Ja, daar moet.
00:52:58
Speaker 2: Ik echt alle credits aan beetje voor geven. Ja, de founders maar dus die hebben dat bedacht. Maar ik merk zeker dat het ook onder die generatie slaat dat gewoon heel goed aankan. Die die slappe humor en die woordgrappen en zo. Ja, ja, maar dat zou dan weer te lang zijn. 4,5 minuut is wel even slikken zeg maar voor de gemiddelde Chinees hier gok ik. Dus daar proberen we wat in te korten.
00:53:21
Speaker 1: En wat? Maar kun je dat niet 111111 ik? Ik noem het een snippet. Misschien dat het uh een snippet eruit halen en dan triggeren waardoor ze oké, dat gebeurt op TikTok ook.
00:53:30
Speaker 2: Ja, nou, dat zou ik voor die filmpjes nog eens moeten doen. Ja, daar zit ik wel eens over na te denken. Maar er zit natuurlijk ook gewoon. Dat vind ik ook het hele leuke aan hun. Maar er zit vrij veel ouwehoert, dus dan moet ik wel een goede snippet kiezen. Maar dat zou zeker kunnen. En Kevin doet ook veel voor de socials en Mitch leent zich ervoor. Dus Kevin die ja ja die heeft echt zoiets van ja dat vind ik belangrijk en dat gaan we doen. En Mitch heeft meer zoiets van nou dat is niet mijn fourteen maar ik doe het omdat het goed is voor het bedrijf. Dus allebei helemaal prima dus die zie je ook af en toe op of net zie voorbij komen op ons YouTube kanaal. En ik merk wel dat dat ook weer goed ontvangen wordt van de founders. Hoe kijken die dan naar bepaalde dingen en welke reflex zien die en dat soort dingen dus. Dus dat is leuk leuk, heel leuk.
00:54:13
Speaker 1: Ja zeker.
00:54:15
Speaker 2: Even een allerlaatste, want dan hebben we dadelijk bijna 2.00u vol uh vol gepraat en ik denk dat de camera dadelijk ook weer uh ja.
00:54:21
Speaker 1: Ook.
00:54:21
Speaker 2: Weer uit gaat hebben. De laatste en we gaan dadelijk voor voor voor Nutty gaan we voor Go nuts gaan we uh even wat, wat wat uh content schieten. Als ik met mijn collega's over TikTok ga praten en ze zegt van nou laten we het maar gewoon Goma gaan doen en wij richten ons op TikTok, op de werkzoekenden. Ja, als jij nu zoiets moet roepen met met met welke filmpjes zouden wij moeten beginnen? Wat, wat, Wat denk jij dat aanslaat? Want als we de met de eerste succes hebben dan is de de de. Dus ik snap.
00:54:51
Speaker 1: Nu waarom je mij hebt uitgenodigd. Even denken.
00:54:54
Speaker 2: Hoor. Nee, maar gewoon eventjes één en één één.
00:54:57
Speaker 1: En ik snap je hoor, Ik zou echt heel erg van jullie eigen kracht uitgaan, dus er zit zoveel expertise hier binnen de groep. Ik heb even met je collega's gesproken, maar volgens mij is dat daar ook. Jullie bestaan al een hele tijd gerenommeerde naam en dat is natuurlijk wel iets wat generatie Z nog niet heeft ervaring en expertise en die kunnen jullie dus bieden. Dus ik zou gewoon ook beginnen met tips met echt een soort van zou sowieso een dag uit het leven van één van je collega's bijvoorbeeld kunnen doen. Maar ook waar knap je al meteen op af als er een sollicitatiegesprek wordt gevoerd? Weet je al maak het maar een beetje juicy, maak het maar een beetje aan En aansprakelijk en en en leer ze daar ook iets in. Ik weet nog wel de eerste keer dat ik ergens was aangenomen, dat was toen voor een werkstudent schap dat ik me echt opeens op zondag echt opeens afvroeg wat moet ik aan? Ik heb gewoon geen idee. Straks komt iedereen daar in driedelig pak en dan sta ik daar mijn spijkerbroek en ik had geen idee. En dat is wel iets wat heel veel jongeren kenmerkt. Dat werk is een hele nieuwe situatie, hele nieuwe context. Dus neem ze daar maar vast in mee voordat ze daadwerkelijk die werkvloer op gaan.
00:56:04
Speaker 2: Oké, nou, daar kunnen we zeker iets mee. Ja, daar kunnen we zeker iets mee. Super leuk! Deel één van onze afspraak. Heel leuk!
00:56:12
Speaker 1: Ja, hij.
00:56:12
Speaker 2: Zal waarschijnlijk nog wel dit jaar online komen, want het is al bijna. Het is 25 november hè? Het is echt uh. Ja, ik.
00:56:20
Speaker 1: Dacht dit jaar nou maar we hopen maar. Het is wel bijna het.
00:56:24
Speaker 2: Einde en zeker voor werkzoekenden stopt het jaar echt wel in de kerstvakantie.
00:56:27
Speaker 1: Ja, 100%.
00:56:28
Speaker 2: Maar ook niet alleen voor werkzoekenden, ook voor bedrijven die die mensen zoeken. Dus uh ja, voor ons ook. Ja zeker, maar dat wil niet zeggen dat we dan toch zeker. Ja.
00:56:37
Speaker 1: Ja.
00:56:38
Speaker 2: Maar uhm uh. Ik hoop dat u dit jaar nog uh nog online komt ja. Uhm. En waarom zeg ik dit nou? Ik weet niet waarom ik dit nou zeg. Nou, nou.
00:56:49
Speaker 1: Gewoon omdat je even verwachtingsmanagement.
00:56:51
Speaker 2: Oh, en en en.
00:56:52
Speaker 1: En Uh, inderdaad. En uh uh. Ik wilde ook zeggen dat ik uh tot die tijd ook nog wel zelf wat meer content ga maken, ook om op niet in te plaatsen. En uh. En laten we t. Ik hoop dat dit ook een startsein is wat we dadelijk ook samen gaan opnemen om dat ook voor mezelf meer te gaan doen. En uh. En wie weet komt t ooit op TikTok.
00:57:11
Speaker 2: Fingers crossed allemaal. Fingers crossed.
00:57:13
Speaker 1: Ja heel erg dank je wel!
00:57:15
Speaker 2: Ja super leuk en dank je.
00:57:16
Speaker 1: Uitnodiging.
00:57:17
Speaker 2: En ik praat heel graag met jou een volgende keer verder over. Nou we hadden deze podcast hadden wel 2,5 uur van kunnen maken. Ja.
00:57:24
Speaker 1: Er komt een nieuwe, maar dat wordt.
00:57:25
Speaker 2: De volgende keer. Ja, nou dat vind ik leuk. Gaan we doen in 2025.
00:57:28
Speaker 1: Ja, dank je wel. Dank je wel.
Makers en gasten
